به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از فایننشال تایمز؛ سه شرکت بزرگ تجارت الکترونیک چین، شامل Alibaba ،JD.com و Pinduoduo در واکنش به افزایش فشارهای تجاری از سوی ایالات متحده، برنامههایی چند میلیارد دلاری را برای حمایت از صادرکنندگان سنتی و هدایت آنها به بازار داخلی آغاز کردهاند. این اقدام در چارچوب سیاستهای دولت چین برای محافظت از اقتصاد کشور در برابر اثرات تحریمها و تعرفههای جدید آمریکا صورت میگیرد.
در حالی که تنشهای تجاری میان چین و آمریکا شدت گرفته، دولت پکن از فعالان اقتصادی خواسته تا فعالیتهای صادراتمحور خود را به سمت بازار داخلی بازتنظیم کنند.
شرکت Alibaba با تشکیل یک کارگروه ویژه، اقدام به شناسایی و جذب صادرکنندگانی از بیش از ده استان چین کرده است. این شرکت با ارائه مشوقهایی نظیر افزایش سهم فروش و نمایش بیشتر محصولات در پلتفرمهای Tmall و Taobao، قصد دارد بیش از ۱۰ هزار تولیدکننده را به فروش داخلی ترغیب کند و برای بیش از ۱۰۰ هزار کالای صادراتی، بازار مصرف در داخل کشور فراهم آورد.
همچنین سوپرمارکت زنجیرهای Freshippo، وابسته به Alibaba، با راهاندازی «کانالهای سبز» شرایطی فراهم کرده تا محصولات با کیفیت صادراتی با سرعت بیشتر به قفسه فروشگاهها برسند. این اقدام نشانهای از عزم جدی این شرکت برای تقویت تقاضای داخلی و حمایت از تولید ملی است.
در پی اعمال محدودیتهای تجاری جدید از سوی آمریکا، شرکت Pinduoduo اعلام کرده که ۱۰۰ میلیارد یوان (معادل ۱۳.۷ میلیارد دلار) برای کمک به تغییر مدل کسبوکار فروشندگان سرمایهگذاری خواهد کرد.
ژائو جیاژن، مدیرعامل مشترک این شرکت، اظهار داشت: «ما آمادهایم تا هزینهها و ریسکها را به عهده بگیریم و در مسیر ناپایداریهای موجود در بازار جهانی حرکت کنیم.»
وی افزود که اولویت اصلی شرکت، حمایت از رشد پایدار و سودآوری تولیدکنندگان کوچک و متوسط است.
با لغو معافیتهای گمرکی برای کالاهای زیر ۸۰۰ دلار و اعمال تعرفههای تا ۱۲۵ درصدی از سوی آمریکا، ادامه صادرات برای بسیاری از فروشندگان چینی مقرون به صرفه نیست و بازار داخلی بهعنوان جایگزین راهبردی در نظر گرفته شده است.
شرکت JD.com نیز اعلام کرده که صندوقی ۲۰۰ میلیارد یوانی (حدود ۲۷ میلیارد دلار) برای خرید محصولات تولیدکنندگان داخلی طی سال آینده راهاندازی میکند. این اقدام در راستای حرکت جمعی شرکتهای بزرگ تجارت الکترونیک چین برای کاهش آثار تحریمها و تقویت تولیدکنندگان داخلی ارزیابی میشود.
سایر شرکتهای فناوری نیز به این جریان پیوستهاند. ByteDance، مالک TikTok و Douyin، در حال اجرای برنامههایی برای ترویج برندهای داخلی است. همچنین Baidu اعلام کرده که به یک میلیون شرکت اجازه میدهد تا به صورت رایگان در پلتفرم پخش زندهاش تبلیغ کنند.
از سوی دیگر، شرکت تاکسی اینترنتی DiDi بودجهای معادل دو میلیارد یوان را به منظور تثبیت اشتغال و افزایش مصرف داخلی اختصاص داده و در تلاش است تا زمینه توسعه بازارهای داخلی و خارجی برای تولیدکنندگان چینی را فراهم کند.
وزارت بازرگانی چین نیز طی نشستهایی با اتحادیههای صنفی، توزیعکنندگان و فروشگاههای زنجیرهای، بر لزوم توسعه بازار داخلی و حمایت از تولیدکنندگانی که از جنگ تجاری آسیب دیدهاند تاکید کرده است. در نشستی با حضور معاون وزیر، شن چیوپینگ، مقامات دولتی وعده دادند که با همکاری نهادهای مرتبط، از این بنگاهها در برابر شوکهای خارجی پشتیبانی کنند.
این تغییر رویکرد همزمان با نرمتر شدن لحن دولت چین در قبال شرکتهای فناوری صورت گرفته است. شی جینپینگ، رئیسجمهور چین، اخیرا با مدیران ارشد شرکتهای فناوری از جمله جک ما (Alibaba)، پونی ما (Tencent) و وان زینگ (Meituan) دیدار کرده است.
کارشناسان معتقدند که علاوه بر انگیزههای اقتصادی، مسائل سیاسی و حساسیتهای اجتماعی نیز بر تصمیمات اخیر شرکتهای بزرگ فناوری تاثیرگذار بوده است. به گفته لی چنگدونگ، بنیانگذار موسسه مشاوره تجارت الکترونیک Haitun، شرکتها با درک مسؤولیت اجتماعی و نوعی همبستگی ضدآمریکایی وارد عمل شدهاند.
وی افزود: «در حال حاضر، فضای سیاسی به گونهای است که نیازی به صدور دستور رسمی وجود ندارد. مردم دقیقا عملکرد شرکتها را زیر نظر دارند و این شرکتها باید میان سودآوری تجاری و انتظار عمومی توازن ایجاد کنند.»
در کنار این تحولات، فایننشال تایمز به رشد محسوس رفتارهای میهنپرستانه در میان مصرفکنندگان چینی و همچنین حمایتهای مالی دولت از بازار سرمایه از طریق تزریق منابع صندوقهای دولتی و برنامههای بازخرید سهام اشاره کرده است.