به گزارش اقتصاد معاصر؛ خدایار خاشع دبیر کمیته شرکتهای سرمایهگذار آزادراهی اظهار کرد: آزادراه تهران - شمال پروژهای عظیم و پیچیده به طول ۱۲۱ کیلومتر در ۴ قطعه در حال ساخت و تکمیل است. منطقه یک این آزادراه که به طول حدود ۳۲ کیلومتر از تهران تا شهرستانک است، در سال ۱۳۹۸ به بهرهبرداری رسید. منطقه دو که در ادامه منطقه یک آغاز شد، باند جنوب - شمال در سال ۱۴۰۲ افتتاح شد. همچنین باند شمال - جنوب این منطقه نیز در شهریورماه امسال به طول ۲۳ کیلومتر به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: «تونل البرز» که شامل این منطقه میشود، بزرگترین تونل ترافیکرو خاورمیانه به شمار میرود، تونل مسیر جنوب به شمال افتتاح شده و تونل شمال به جنوب نیز طی سالهای آینده تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید. همچنین منطقه چهار اولین قطعه آزادراه تهران - شمال به طول ۲۰ کیلومتر از مرز آباد به چالوس ساخته و طی سالهای اخیر در دو مقطع افتتاح شد.
دبیر کمیته شرکتهای سرمایهگذار آزادراهی گفت: منطقه سه از لحاظ ساخت جز حساسترین بخش پروژه آزادراه تهران - شمال به شمار میرود، زیرا ویژگیهای خاصی دارد. این منطقه به دلیل قرار گرفتن در شمال البرز، یکی از زیستمحیطیترین و حساسترین نقاط کشور از نظر حیات وحش و گونههای گیاهی محسوب میشود. علاوه بر این، عبور از دو رشته کوه البرز و زاگرس که در این منطقه واقع شدهاند، نیازمند تدابیر ایمنی و فنی بسیار ویژهای است.
خاشع درباره مشارکتهای خارجی در پروژه نیز گفت: پروژه آزادراه تهران - شمال از سال ۱۳۷۵ با مشارکت بنیاد مستضعفان شروع شده است. این پروژه عمدتاً با سرمایهگذاری داخلی و مشارکت بنیاد مستضعفان در حال انجام است، ولی در برخی مقاطع از سرمایهگذاران خارجی، بهویژه شرکتهای چینی، دعوت به همکاری شده است. با این حال، به دلیل برخی مشکلات اقتصادی و شرایط خاص، مشارکت جدی از سوی شرکتهای خارجی صورت نگرفته است.
وی در پایان گفت: قطعه سوم آزادراه تهران - شمال به عنوان یکی از گرانترین و پیچیدهترین پروژههای راهسازی در کشور است و در سطح جهانی نیز مشابههای کمی دارد. همچنین این پروژه با سرمایهگذاری دولت و بنیاد مستضعفان نیز ساخته خواهد شد./مهر