منشور تحول روابط عمومی ایران تدوین شد

به گزارش اقتصاد معاصر؛ حمید شکری خانقاه ـ مدرس دانشگاه در حوزه ارتباطات و روابط‌عمومی ـ به عنوان دبیر کارگروه تدوین منشور تحول روابط عمومی‌های کشور درباره جزئیات تدوین منشور تحول روابط عمومی ایران توضیح داد: این منشور که شامل ۹ ماده است، چارچوبی جامع برای ارتقای عملکرد، اثربخشی و مدیریت نظام ارتباطات سازمان‌ها (اعم از دولتی، نیمه دولتی و خصوصی) ارائه می‌دهد و با تأکید بر رویکرد‌های نوین ارتباطی، استاندارد‌های بین‌المللی و با در نظر گرفتن نقش حیاتی روابط عمومی‌ها در پیشبرد اهداف توسعه‌ای کشور، تحقق اهداف سازمان‌ها و ارتقای سطح آگاهی و اعتماد عمومی و ایجاد سرمایه اجتماعی، تدوین شده است.

شکری خانقاه با تاکید بر اینکه این منشور نقشه راهی نو برای اعتلای نظام ارتباطات یکپارچه کشور و دغدغه‌های متخصصان و کارشناسان روابط عمومی در خصوص جایگاه روابط عمومی در کشور است، گفت: تدوین‌کنندگان این منشور آقایان داود زارعیان، حمید ضیایی پرور، احمد یحیایی ایله‌ای و بنده هر کدام با سه دهه تجربه موثر در محیط دانشگاهی و مدیریت روابط عمومی سازمانی و انتشار آثار علمی و کتاب‌های کاربردی در حوزه روابط عمومی بر این باورند که با اجرای کامل آن، و همراهی و مشارکت سازمان‌ها و ارگان‌ها و انجمن‌های متولی می‌توان شاهد تحولی چشمگیر در روابط عمومی ایران بود و به ارتقای سطح آگاهی، افزایش اعتماد و ارتقای مشارکت عمومی و افزایش سرمایه اجتماعی کمک کرد.

وی اضافه کرد: برای تدوین این منشور جلسات و هم‌اندیشی‌های متعددی صورت گرفته و معتقدیم این سند راهبردی می‌تواند به عنوان نقشه راهی برای تحول روابط عمومی در ایران مورد استفاده همه سازمانها، انجمن‌های تخصصی و دانش پژوهان قرار گیرد.

شکری خانقاه در ادامه گفت: ما با التزام به این اصول و تلاش برای بهبود مستمر نظام ارتباطات یکپارچه کشور، خواهیم توانست شاهد تحولی چشمگیر در راستای تعالی سطح آگاهی، افزایش اعتماد و ارتقای مشارکت عمومی و در نهایت ایجاد سرمایه اجتماعی پایدار با ایجاد روابط عمومی راهبردی مردم‌مدار و سازمان‌محور در ایران باشیم.

دبیر کارگروه تدوین منشور تحول روابط عمومی‌های کشور در پایان مهم‌ترین محور‌های این منشور را تشریح کرد که به شرح زیر است:

* تحول در فرآیند جذب و آموزش نیروی انسانی: جذب نیرو‌های متخصص و متعهد، ارائه برنامه‌های آموزشی به‌روز و ایجاد فرصت‌های یادگیری و رشد فردی برای کارکنان.

* بازنگری در ساختار و تشکیلات سازمانی: طراحی ساختار سازمانی منعطف و چابک، تعریف مشاغل تخصصی و تامین تجهیزات و فناوری‌های نوین.

* استقلال رأی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های استراتژیک: حضور فعال روابط عمومی در تصمیم‌گیری‌های کلان سازمان و برخورداری از بودجه مستقل.

* رویکرد مسئله‌محوری و برنامه‌ریزی راهبردی: شناسایی و تحلیل مسائل سازمان و تدوین برنامه‌های راهبردی با هدف دستیابی به اهداف کلان.

* نظام‌مندی فرآیند‌های نوین ارتباطی و نوآوری: استفاده از فناوری‌های نوین و ابزار‌های دیجیتال، به‌ویژه هوش مصنوعی، برای ارتقای ارتباطات.

* ارزیابی و اندازه‌گیری اثربخشی فرآیندها: تعیین شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPIs) و سنجش مستمر اثربخشی اقدامات روابط عمومی.

* ایفای نقش روابط عمومی در توسعه ملی و مسئولیت اجتماعی: مشارکت در پروژه‌های ملی، ترویج فرهنگ سازمانی و ارزش‌های اخلاقی و رفتار‌های مسئولانه.

* مدیریت ارتباطات راهبردی و اخلاق حرفه‌ای در بحران: تدوین برنامه‌های مدیریت بحران، رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای و اطلاع‌رسانی شفاف و به‌موقع.

* اصلاح فرآیند‌های ارتباطی سازمان‌ها با مردم: تسهیل و تسریع ارتباطات، حذف پیچیدگی‌های اداری و کاهش فساد اداری.

به گفته شکری‌خانقاه منشور تحول روابط عمومی‌های کشور در اختیار تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های دولتی و خصوصی قرار گرفته است تا با بومی سازی و اجرای آن، گامی مهم در جهت توسعه پایدار کشور و تحول بنیادین روابط عمومی مدرن در جامعه برداشته شود. / ایسنا