به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از رویترز؛ در پی بالا گرفتن اختلاف میان ایلان ماسک و دونالد ترامپ درباره لایحه مالیاتی جدید آمریکا، سهام تسلا با فشار فروش شدیدی مواجه شد. ماسک که انتقادات خود از لایحه پیشنهادی ترامپ را در شبکههای اجتماعی تشدید کرده، حالا با واکنش تند رئیس جمهور مواجه شده است.
ترامپ در پاسخ مدعی شده که ماسک به دلیل حذف مشوقهای مالیاتی برای خرید خودروهای برقی از این لایحه خشمگین است.
این اختلاف علنی، در شرایطی که تسلا در مسیر توسعه خودروهای خودران بدون پدال و فرمان قرار دارد، میتواند چالشهای جدی برای این شرکت به همراه داشته باشد. وزارت حملونقل آمریکا نقش تعیینکنندهای در تدوین استانداردهای طراحی خودرو دارد و میتواند سرنوشت تولید انبوه ربات تاکسیهای تسلا را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین پروندهای درباره نرمافزار «رانندگی کاملا خودکار» تسلا در پی یک تصادف مرگبار در جریان بررسی نهادهای نظارتی است.
دنیس دیک، سهامدار تسلا و تحلیلگر بازار میگوید: «موضعگیریهای سیاسی ایلان ماسک همچنان به برند و سهام تسلا آسیب میزند. ابتدا با حمایت از ترامپ بخشی از مشتریان لیبرال را از دست داد و حالا با حمله به دولت ترامپ، موقعیت خود را پیچیدهتر کرده است.»
با کاهش فروش جهانی خودروهای برقی، ماسک طی ماههای اخیر تمرکز ویژهای بر توسعه رباتتاکسیهای خودران قرار داده است. وی پیشتر تاکید کرده بود که اگر سرمایهگذاران به توانایی تسلا در حل چالشهای فنی این فناوری باور ندارند، بهتر است سهام خود را بفروشند.
به گفته تحلیلگران، فرصتهای پیش رو در حوزه هوش مصنوعی و خودروهای خودران میتواند ارزش بازار تسلا را تا یک تریلیون دلار افزایش دهد.
ماسک همچنین خواهان آن است که فرآیند صدور مجوز خودروهای خودران به صورت یکپارچه انجام شود تا از پیچیدگیهای مقررات ایالتی جلوگیری شود.
راس گربر، مدیرعامل یک شرکت سرمایهگذاری معتقد است که ادامه این تنشها با ترامپ میتواند برای تسلا دردسرساز باشد.
وی میگوید: «درگیری با دولت، روند تدوین مقررات مناسب برای خودروهای خودران را به خطر میاندازد و حتی ممکن است منجر به افزایش تحقیقات نظارتی علیه تسلا شود. همه مزایایی که ماسک تصور میکرد، از روابطش با دولت به دست میآورد و حالا به تهدیدی علیه شرکتش تبدیل شده است.»
پس از افت سنگین سهام تسلا در روز پنجشنبه، ارزش داراییهای ماسک حدود ۲۷ میلیارد دلار کاهش یافت و به ۳۸۸ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که ترامپ در سکوی شخصی خود اعلام کرد: «سادهترین راه برای صرفهجویی در بودجه، قطع یارانهها و قراردادهای دولتی با شرکتهای ایلان ماسک است.»
با وجود آنکه دولت آمریکا در حال اصلاح برخی از مقررات مربوط به خودروهای خودران است، برخی تحلیلگران هشدار میدهند که ممکن است قوانین جدید به گونهای تدوین شود که برای تسلا چالشآفرین باشد.
برای مثال بیشتر شرکتهای فعال در این حوزه از فناوری لیدار و رادار استفاده میکنند اما تسلا صرفا به دوربین متکی است. در صورتی که استفاده از لیدار در مقررات جدید الزامی شود، این موضوع میتواند به زیان تسلا تمام شود.
از زمان حمایت رسمی ماسک از نامزدی ترامپ در انتخابات سال ۲۰۲۴، سهام تسلا روند پرنوسانی را طی کرده است. ابتدا با رشد ۱۶۹ درصدی مواجه شد اما پس از شدت گرفتن اعتراضات به کمپین «Tesla Takedown» تا اوایل آوریل ۵۴ درصد افت کرد. حمایت آشکار ماسک از دولت ترامپ همچنین باعث افت فروش تسلا در بازارهای کلیدی از جمله اروپا، چین و ایالاتی مانند کالیفرنیا شده است.
در همین حال، نسخه مجلس نمایندگان از لایحه بودجه ترامپ پیشبینی میکند که یارانه ۷۵۰۰ دلاری برای خرید خودروهای برقی تا پایان سال ۲۰۲۵ حذف شود. تسلا و بسیاری از خودروسازان سالها به این مشوقها برای تحریک تقاضا متکی بودهاند.
به گفته تحلیلگران، در صورت تصویب این لایحه، تسلا سالانه ممکن است ۱.۲ میلیارد دلار از سود خود را از دست بدهد. همچنین، به دلیل فشارهای قانونی جدید علیه مشوقهای فروش خودروهای برقی در کالیفرنیا، درآمد این شرکت از محل اعتبارات نظارتی نیز میتواند ۲ میلیارد دلار کاهش یابد.
با این همه، تسلا همچنان با اختلاف زیاد ارزشمندترین خودروساز جهان به شمار میرود. ارزش بازار این شرکت حدود یک تریلیون دلار است؛ بسیار بالاتر از ارزش ۲۹۰ میلیارد دلاری تویوتا. استیو سوسنیک، استراتژیست بازار میگوید: «بسیاری از سرمایهگذاران با این امید که فضای سیاسی به نفع تسلا خواهد بود، وارد این سهم شدند اما حالا این فضای مساعد به باد مخالف تبدیل شده است.»
در حال حاضر سهام تسلا با نسبت قیمت به درآمد ۱۵۰ برابری معامله میشود؛ سطحی که حتی از بسیاری از غولهای فناوری نظیر انویدیا نیز بالاتر است.
باب دال، مدیر ارشد سرمایهگذاری در Crossmark Global Investments در این باره میگوید: «من در موقعیت فروش تسلا هستم. واقعا نمیتوانم این سهم را درک کنم.»