مهدی علیپور، نایب رئیس کمیسیون سرمایهگذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی ایران در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر، شرایط اقتصادی کشور در دوران جنگ را تشریح کرد و اظهار داشت: شرایط حساس ناشی از جنگ، منجر به ایجاد عدم اطمینان در بازار شده و این شوکها به طور موقت واحدهای تولیدی و تجاری را دچار مشکل کرده است.
علیپور ادامه داد: با گذشت زمان، بازار شروع به حرکت کرد اما هنوز به وضعیت عادی بازنگشته و بسیاری از واحدها هنوز در حالت تعطیلی یا نیمهتعطیلی به سر میبرند.
وی گفت: برخی مشکلات تخصیص ارز و ترخیص کالاها در گمرکها برای واحدهای تولیدی و تجاری وجود دارد. البته اقدامات حمایتی خوبی از سوی دولت مانند تسریع در ترخیص کالاها از گمرک، انجام شده است.
وی تاکید کرد: در شرایط بحران، باید سیاستهای واردات به نحوی طراحی شود که کالاهای ضروری و استراتژیک سریعا وارد بازار شوند. به ویژه کالاهایی مانند مواد غذایی، دارو، سیمان و آهن که برای نگهداری زیرساختها و سازههای حیاتی ضروری هستند، باید بدون تاخیر، در دسترس واحدهای تولیدی و مصرفکنندگان قرار گیرند.
مهدی علیپور اظهار کرد: در این شرایط، باید فرآیندهای اقتصادی به نحوی مدیریت شوند که بخش خصوصی بتواند نقش موثری در تامین کالاهای مورد نیاز ایفا کند. باید به بخش خصوصی اجازه داده شود که با استفاده از هر روشی که مناسب میداند، کالاها را وارد کند و در بازار عرضه نماید.
وی همچنین از دولت خواست که برای تسهیل در واردات کالاهای ضروری، اقداماتی مانند تسریع در ترخیص کالاها از گمرکات و ایجاد سازوکارهای حمایتی را به طور فوری پیادهسازی کند.
علیپور تاکید کرد: وضعیت اقتصادی کنونی نیازمند همکاری نزدیک بین دولت و بخش خصوصی است تا از این شرایط عبور کرده و به بازسازی اقتصاد کشور پرداخته شود.
عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به نقش پررنگ بخش خصوصی در مدیریت بحرانهای اقتصادی و تامین کالاهای اساسی در شرایط جنگ افزود: فقط از طریق هماهنگی و همکاری مشترک است که میتوان به بهبود وضعیت اقتصادی در شرایط بحرانی دست یافت.