به گزارش اقتصاد معاصر؛ رونمایی از خودرو پیکان ۱۴۰۴ پس از سالها گمانهزنی درباره بازگشت این خودروی نوستالژیک، بهصورت رسمی انجام شد. شرکت ایرانخودرو با نمایش مدل مفهومی پیکان جدید، تلاش دارد این محصول را با ظاهری مدرن، سطح ایمنی بالاتر و قیمت اقتصادی به بازار معرفی کند. هرچند هنوز اطلاعات دقیقی از زمان عرضه یا تولید انبوه آن منتشر نشده، اما بازتاب گسترده این خبر در فضای رسانهای نشان میدهد که پیکان همچنان در ذهن خریداران ایرانی جایگاه ویژهای دارد.
قیمت خودروی پیکان جدید مدل ۱۴۰۴ به عددی نزدیک به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. این در حالی است که پیکان بیش از دو دهه از خط تولید کنار رفته اما همچنان یکی از پرطرفدارترین خودروهای بازار ایران به شمار میرود. بررسی آگهیهای فروش خودرو در بازار تیرماه ۱۴۰۴ نشان میدهد که برخی مدلهای خاص پیکان، با قیمتهایی بسیار بالاتر از انتظار معامله میشوند.
با اینکه هنوز خبری از تولید انبوه پیکان جدید نیست، اما انتشارات مربوط به پروژه X11 و بازتاب عکسهای منتشرشده از نسخههای طراحیشده، نگاهها را به آینده احتمالی این برند قدیمی معطوف کرده است. پیکان برای بسیاری از ایرانیها، تنها یک خودرو نیست؛ بلکه بخشی از خاطرات خانوادگی و سبک زندگی دهههای گذشته است.
مدلهای منتشرشده از پیکان جدید در قالب پروژه X11، نشاندهنده تلاش برای ارتقاء طراحی، امکانات فنی و کیفیت ایمنی نسبت به نسل قدیمی پیکان است. اطلاعات فنی دقیقی از سوی ایرانخودرو منتشر نشده اما گفته میشود این خودرو قرار بود بر پایه پلتفرم پیکان قدیمی، با طراحی داخلی جدید و موتور بهروزتر عرضه شود.
در تصاویر منتشرشده، طراحی پیکان جدید ترکیبی از سبک کلاسیک بدنه پیکان و خطوط مدرن خودروسازی دیده میشود. چراغها، سپرها، داشبورد و حتی شکل پنلها بازطراحی شدهاند. این طراحی نه تنها حس نوستالژی را حفظ کرده بلکه به نیازهای جدید بازار نیز پاسخ داده است.
یکی از نقدهایی که همواره به پیکان وارد بود، فقدان تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی بود. در طرحهای پروژه X11 تلاش شد تا سیستم ترمز ABS، کیسه هوا، سیستم تهویه مطبوع، صندلیهای ارگونومیک و سیستم صوتی بهینهشده به پیکان جدید اضافه شود.
قرار بود پیکان جدید با حفظ پلتفرم پایهای نسلهای قدیمی، بهطور کامل در داخل کشور و در خطوط تولید ایرانخودرو ساخته شود. با این حال، در صورت اجرای پروژه احتمال همکاری محدود با شرکتهای خارجی برای برخی قطعات وجود داشت.
در زمان اجرای پروژه X11، اعلام شده بود که قیمت پیکان جدید بین ۸ تا ۱۴ میلیون تومان خواهد بود. اما اگر این خودرو امروز وارد بازار شود، با توجه به افزایش هزینههای تولید، تورم و نرخ ارز، قیمت آن میتواند تا ۳۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان هم برسد. قیمت بالای برخی مدلهای کارکرده فعلی نشاندهنده همین وضعیت است.
در صورت تولید، پیکان جدید میتوانست رقیبی برای خودروهای اقتصادی داخلی مانند تیبا، ساینا، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ یا کوییک باشد. با این حال، مزیت آن در قیمت پایینتر و در عین حال اصالت برند پیکان بود که میتوانست نقطه قوتی در بازاریابی باشد.
تا لحظه نگارش این گزارش، هیچ اطلاعیه رسمی از سوی ایرانخودرو درباره آغاز تولید یا پیشفروش پیکان ۱۴۰۴ منتشر نشده است. پروژه X11 سالها پیش به دلیل تغییر مدیریت و نگرانی از استقبال بازار متوقف شد.
انتشار تصاویر مربوط به پیکان جدید در شبکههای اجتماعی، با واکنشهای متفاوتی روبرو شد. برخی کاربران با هیجان از بازگشت این برند محبوب استقبال کردند و برخی دیگر آن را ناکارآمد و مربوط به گذشته دانستند. اما در مجموع، بازتاب خبر نشان داد پیکان همچنان قدرت جلب توجه دارد.
با توجه به تجربه ناکام پروژه X11 و اولویتهای فعلی خودروسازان ایرانی برای همکاری با برندهایی چون پژو و رنو، فعلاً هیچ برنامهای برای تولید انبوه پیکان جدید اعلام نشده است. با این حال، در صورت حمایت دولتی و استقبال بازار، بازگشت پیکان ناممکن نیست.
پیکان در سال ۱۳۴۶ برای اولین بار توسط ایرانناسیونال تولید شد و تا سال ۱۳۸۴ ادامه یافت. پس از توقف تولید، پروژهای با نام X11 برای احیای آن آغاز شد. این پروژه در دولت نهم حمایت اولیه دریافت کرد اما با تغییر وزیر صنایع به حالت تعلیق درآمد و هرگز به مرحله تولید نهایی نرسید.
در صورت بازگشت پیکان با قیمتی رقابتی، این خودرو میتوانست معادلات بازار خودروهای ارزانقیمت را بههم بزند. حضور دوباره آن میتوانست به تعادل نسبی قیمتها در بازار کمک کند، مخصوصاً برای اقشار کمدرآمدی که دسترسی به خودروهای صفر ندارند.
مدل خودرو | قیمت (تومان) |
---|---|
پیکان وانت بنزینی مدل ۱۳۹۳ با ۷۵ هزار کیلومتر کارکرد | ۳۸۵٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان سدان صفر کیلومتر مدل ۱۳۸۳ | ۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان وانت دوگانهسوز مدل ۱۳۹۲ با ۱۸۷ هزار کیلومتر کارکرد | ۱۸۵٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان سدان مدل ۱۳۸۰ با ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد | ۱۱۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان سدان بنزینی مدل ۱۳۸۱ | ۳۹۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان وانت مدل ۱۳۹۰ دوگانهسوز با ۹۹ هزار کیلومتر کارکرد | ۲۹۲٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان وانت مدل ۱۳۸۹ دوگانهسوز با ۱۷۵ هزار کیلومتر کارکرد | ۲۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰ |
پیکان همواره یکی از نمادهای صنعت خودروسازی ایران بوده و همچنان در بازار خودرو حضور دارد؛ حتی اگر تولید آن متوقف شده باشد. افزایش چشمگیر قیمت نمونههای کارکرده نشان میدهد که همچنان برای بخشی از مردم، این خودرو گزینهای مقرونبهصرفه و قابل اعتماد است. اگر شرایط بازار و صنعت خودرو فراهم شود، شاید روزی باز هم شاهد تولید انبوه پیکان در قالبی جدید باشیم.