مدیرعامل راه‌آهن خبر داد
راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا و تهران-هرات تا ماه‌های آینده

به گزارش اقتصاد معاصر؛ جبارعلی ذاکری، مدیرعامل شرکت راه‌آهن، امروز در آیین سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی مسافری اظهار داشت: از مجموع ۶۰۰ دستگاه واگنی که پیش‌تر قرارداد آن منعقد شده بود، تاکنون ۱۰۰ دستگاه وارد شبکه ریلی شده‌اند و امیدواریم روند ورود ماهانه ۴۰ تا ۵۰ واگن ادامه پیدا کند.

ذاکری بیان کرد: در خصوص قطارهای مسافری، قرارداد با طرف چینی منعقد شده و مسائل فنی آن تقریباً حل شده‌اند. امیدواریم دو موضوع فنی باقی‌مانده نیز ظرف یک ماه آینده نهایی شود تا مرحله تولید آغاز شود.

وی با بیان اینکه ۱۰۰ دستگاه واگن وارد شده در بخش ترانزیت بار کشور مورد استفاده قرار گرفته‌اند، گفت: رویکرد اصلی راه‌آهن همچنان انجام وظیفه در بخش حمل بار است و ما در تلاشیم تا در حوزه بار به ظرفیت پیش‌بینی‌شده طی یک برنامه مدون دست یابیم.

ذاکری افزود: هدف ما این است که اقتصاد بخش مسافری را جذاب کرده و شرایط سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی فراهم کنیم. این هدف با بهره‌گیری از روش‌هایی دنبال می‌شود که آقای بیرانوند، معاون برنامه‌ریزی راه‌آهن، نیز به آن‌ها اشاره کردند.

وی با اشاره به عدم تناسب میان توسعه خطوط ریلی و توسعه ناوگان اظهار داشت: سالانه به‌طور متوسط ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود، اما اعتبارات دولتی و منابع صندوق توسعه برای توسعه ناوگان لحاظ نمی‌شود. به همین دلیل، ناچار به استفاده از امکانات موجود برای تأمین ناوگان خطوط جدید هستیم.

مدیرعامل راه‌آهن تأکید کرد: این بخش نیازمند ورود دولت است، چه در قالب منابع صندوق توسعه ملی و چه از طریق سایر شیوه‌های مشابه برای تأمین ناوگان متناسب با توسعه خطوط ریلی.

وی در خصوص حمایت از بخش خصوصی گفت: با این حال محدودیت‌هایی وجود دارد که باعث می‌شود برخی پروژه‌های اقتصادی، از نظر سرمایه‌گذاران، غیرممکن به نظر برسند. در حال حاضر، در حال ترمیم مدل مالی هستیم تا سرمایه‌گذاری در این بخش، از نظر اقتصادی توجیه‌پذیر باشد و ان‌شاءالله به زودی شاهد راه‌اندازی کامل قطارهای مسافری باشیم.

ذاکری افزود: در حوزه دیپلماسی ریلی، وزیر راه همواره حامی بوده‌اند. پس از ده ماه تلاش، سال گذشته موفقیت‌هایی حاصل شد و امسال نیز این مسیر با جدیت ادامه یافته است.

وی تأکید کرد: به دنبال راه‌اندازی قطارهای بین‌المللی هستیم و پس از پنج سال وقفه، امیدواریم طی دو ماه آینده فعالیت قطار تهران–هرات آغاز شود. رایزنی‌ها برای اتصال خطوط ریلی به مرو و شهر دوشنبه نیز در حال انجام است.

ذاکری همچنین اظهار داشت: با ارتقاء ارتباطات میان ملت‌ها، به‌ویژه با کشورهای همسایه، امیدواریم حذف ویزا بین برخی کشورها موجب تسهیل سفرها شود.

وی از راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا و تهران-هرات تا ماه‌های آینده خبر داد و افزود: همه ساله بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر خط‌آهن به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود اما کمتر اعتبارات دولتی به توسعه ناوگان اختصاص می‌یابد.

به گفته مدیرعامل شرکت راه‌آهن، تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن باری (از ۶۰۰ دستگاه واگن که قرار بود اضافه شود) وارد شبکه ریلی شده است، در بخش واگن‌های مسافری نیز قرارداد با طرف چینی منعقد شده و مسائل مالی و فنی آنها حل شده است.

داکری اضافه کرد: برای راه‌اندازی قطار تهران-آنکارا طی دو ماه آینده و قطار تهران-هرات طی ماه آتی برنامه‌ریزی کردیم.

بنابراین گزارش مراسم امضای تفاهم‌نامه نوسازی و بازسازی ناوگان مسافری ریلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به ارزش ۸۸۲۰ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی امروز در ساختمان ستادی شرکت راه‌آهن برگزار شد.