رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر ضمن اشاره به تکلیف دولت برای نوسازی ۱۱۰ هزار دستگاه ناوگان فرسوده در برنامه هفتم اظهار داشت: نوسازی ناوگان حملونقل یک دغدغه مهم و اساسی است اما موانع متعددی در مسیر آن وجود دارد که باید ابتدا شناسایی و سپس برطرف شوند.
وی مهمترین مانع در تحقق این امر را فقدان تعریف دقیق از «سن فرسودگی» دانست و افزود: در حال حاضر مشخص نیست کدام خودروها دیگر نباید در شبکه حملونقل فعالیت کنند یا از سوخت یارانهای بهرهمند شوند. بر اساس قوانین موجود از جمله قانون هوای پاک، هر وسیله نقلیهای که معاینه فنی دریافت کند، میتواند همچنان تردد داشته باشد؛ بنابراین ملاک روشنی برای خروج خودروهای فرسوده از چرخه وجود ندارد.
اکبری تاکید کرد: تا زمانی که سن فرسودگی تعریف نشود، اجرای برنامه نوسازی با چالش مواجه خواهد بود. در کنار آن، دولت باید تسهیلاتی فراهم کند تا رانندگان بتوانند وسایل نقلیه فرسوده خود را اسقاط کرده و با بهرهمندی از حمایتهای مالی، ناوگان نو دریافت کنند.
وی با اشاره به تجربیات موفق گذشته تصریح کرد: در سالهای قبل، از محل صرفهجویی سوخت و با تصویب شورای اقتصاد، امکان نوسازی ۸۵ هزار دستگاه فراهم شد اما اجرای این مصوبات نیازمند همکاری وزارت نفت، شرکت بهینهسازی مصرف سوخت، تولیدکنندگان داخلی و بانکها است.
اکبری گفت: برای نوسازی فقط سههزار دستگاه اتوبوس به حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات نیاز داریم. این مبلغ باید از منابع متنوعی همچون صندوق توسعه ملی، بانکها، صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و آورده شخصی تامین شود. سازمان راهداری خود پنجهزار میلیارد تومان اختصاص داده و در حال مذاکره با سایر نهادها برای تامین باقی مانده منابع است.
رئیس سازمان راهداری همچنین افزود: در حوزه ناوگان باری، تامین اعتبار کمتری لازم است اما باید سازوکار وامدهی مناسب با سود پایین فراهم شود تا دولت بتواند مابهالتفاوت آن را پرداخت کند.
وی به مشکلات پیشآمده در روند اسقاط کامیونها نیز اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته به دلیل مشکلات ساختاری در فرآیند اسقاط، انگیزه تولیدکنندگان داخلی برای مشارکت در طرحهای نوسازی کاهش یافته است. با این حال، تفاهمنامههایی برای احیای همکاری با آنها در حال امضا و اجراست.
اکبری تاکید کرد: در کشور کامیون فرسوده زیادی داریم و دولت باید شرایط را برای جایگزینی آنها جذاب کند. اگر یک راننده کامیون ۴۰ یا ۵۰ ساله بداند که میتواند با کمک تسهیلات، خودرویی نو با مصرف پایین و درآمد بالاتر داشته باشد، انگیزه لازم برای نوسازی حتما در وی ایجاد میشود.