عضو سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی
سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ مهدی فتحی، عضو سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی، صبح امروز در بازدید از انبارهای اموال تملیکی استان تهران گفت: سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به نیابت از دولت وظیفه جمع‌آوری، نگهداری و تعیین تکلیف اموالی که به انحای مختلف تحت کنترل دولت قرار می‌گیرد را بر عهده دارد.

وی افزود: سازمان مسئولیت‌های متعددی دارد و پاسخگویی به مرتبطان اموال بر عهده آن است. انبار استان تهران بزرگترین واحد اجرایی سازمان است و در این مکان انواع خودروهای جدید و مستعمل نگهداری می‌شود. سازمان تاجر یا واردکننده کالا نیست و کالا همانطور که کاشف تحویل می‌گیرد، به انبار منتقل می‌شود. بیشترین توجه اصحاب رسانه به ظاهر و فیزیک کالاهاست.

قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی تأکید کرد: ما سوپرمارکت یا فروشگاه آنلاین نیستیم و کالاها را داخل گونی و… تحویل می‌گیریم و در مکان امن نگهداری می‌کنیم تا به صاحبان اموال تحویل دهیم. باید روند تعیین تکلیف کالاها را سرعت دهیم.

فتحی درباره نحوه پلاک‌دهی خودروها گفت: پلیس پلاک‌های جعلی خودروها را تأیید می‌کند و ما صرفاً تحویل‌گیرنده خودروها هستیم.

وی در بخش دیگری از بازدید خود از یکی از انبارها، اظهار داشت: تسریع در کار منوط به سرعت کار در مراجع رسیدگی‌کننده است. این انبار مربوط به لوازم خانگی، قطعات الکترونیک و لوازم سمعی و بصری است.

فتحی ادامه داد: نحوه چیدمان وسایل کاملاً مشخص است. پیش از این، سازمان زیرساخت لازم و استاندارد را نداشت اما اکنون به لحاظ سیستمی و ساختاری به سمت انبارهای تقسیم‌بندی و تفکیک‌شده حرکت کرده‌ایم. این اقدامات با سرعت خوبی در حال پیشرفت است تا مرحله نهایی که سامانه‌های سیات اقدام خود را انجام دهند، تحقق یابد.

قائم مقام سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی اذعان داشت: وقتی می‌بینم استان تهران، به‌عنوان استان هدف و ویترین سازمان، موفق عمل می‌کند، ترغیب می‌شوم برای همه استان‌ها تلاش کنیم تا به سمت شفافیت، تقویت سامانه‌ها و تعیین تکلیف کالاها حرکت شود.

فتحی با اشاره به نحوه فعالیت سامانه سیات اموال تملیکی، خاطرنشان کرد: ما در سامانه سیات دو نوع تشکیل پرونده جدید و قدیم داریم. صورتجلسه این پرونده‌ها نیز یا فاقد شناسه یکتا یا دارای شناسه یکتای کشف هستند. اطلاعات پرونده فاقد صورتجلسه به صورت دستی ثبت می‌شود. پس از ثبت پرونده، انبار دار اقدام به صدور قبض انبار نامه می‌کند و در ادامه نوع پرونده اعم از قاچاق، ضبطی، متروکه و توقیفی مشخص می‌شود.

وی افزود: در سامانه سیات برای احصای مشخصات کامل کالا، انباردار ابتدا باید اقدام به شناسایی عمومی کالا کند و شرح کالا را تکمیل کند. امکان ثبت عکس کالا و بارگذاری آن در سامانه نیز فراهم شده است. پس از اقدام به ثبت، این اقدام به راهبر سامانه سازمان که شناسه‌های کالا را تأیید می‌کند فرستاده می‌شود و اگر کالایی دارای ابهام یا مشکلی باشد مجدد به انبار داد عودت داده می‌شود.

قائم مقام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی عنوان کرد: اطلاعات کاشف و آورنده کالا نیز در قسمت تاریخ تولد و کد ملی ثبت می‌شود و پس از اینکه انبار دار قبض را ثبت کرد برای کالا شناسه عمومی و شناسه سیات و همچنین آدرس کالا صادر می‌شود و در نهایت اطلاعات کالا با هر وسیله‌ای که قابلیت اسکن داشته باشد، قابل بررسی و مشاهده است.

فتحی بیان کرد: پس از این مراحل، مرحله ثبت حکم کالا است. اگر کالا دارای حکم باشد، اطلاعات حکم در سامانه ثبت می‌شود و اگر برای تعیین تکلیف نیاز به فروش یا امحا داشته باشد، مورد ارزیابی و اقدام قرار می‌گیرد. ارزیابی‌ها توسط مدیر استان انجام می‌شود و کالاهای آماده تعیین تکلیف، وارد بخش تعیین و تکلیف می‌شود. یکی از موارد تعیین و تکلیف حراج و مزایده است و در بانک اطلاعات، می‌توان حراج را با اطلاعات کامل در سامانه و با قیمت کامل ارزیابی قرار می‌گیرد.