کاهش شدید ارزش سهام پاپ مارت؛ نگرانی‌ از افول محبوبیت لبوبو

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از فایننشال تایمز؛ سهام شرکت Pop Mart در روز دوشنبه با بیشترین کاهش از ماه آوریل مواجه شد، زیرا نگرانی‌ها در خصوص افول محبوبیت Labubu، عروسک پشمالوی با لبخند بزرگش، شدت گرفت.

سهام این شرکت مستقر در پکن که در بورس هنگ کنگ فهرست شده است، در ابتدای معاملات بیش از 9 درصد کاهش یافت که بزرگ‌ترین افت از زمان اعلام تعرفه‌های تجاری«روز آزادی» رئیس‌جمهور ایالات متحده دونالد ترامپ، در آوریل بود. پس از آن، افت سهام به حدود 6 درصد کاهش یافت.

این کاهش‌ها باعث شد که سهام Pop Mart از دوشنبه گذشته تاکنون حدود 10 درصد افت کند، با این حال همچنان بیش از 180 درصد نسبت به ابتدای سال افزایش داشته است.

رشد چشمگیر Pop Mart این شرکت را به یکی از بزرگ‌ترین و ارزشمندترین تولیدکنندگان اسباب‌بازی در جهان تبدیل کرده است؛ به‌طوری که ارزش بازار آن بیش از دو برابر مجموع ارزش بازار Hasbro و Mattel است، حتی پس از افت اخیر.

بخش عمده‌ای از موفقیت این شرکت به محبوبیت جهانی Labubu مربوط می‌شود، عروسک زشتی که در عین حال جذاب است و از حمایت سلبریتی‌هایی چون دیوید بکهام و ریحانا برخوردار است.

با این حال، تحلیلگران هشدار می‌دهند که وابستگی به موفقیت Labubu ممکن است Pop Mart را به روندی گذرا و موقتی سوق دهد و خاطرنشان می‌کنند که این شرکت باید شخصیت‌های محبوب جدیدی معرفی کند تا بتواند ارزیابی‌های مالی خود را که اکنون 29 برابر پیش‌بینی سود یک سال آینده است، حفظ کند.

جف ژانگ، تحلیلگر Morningstar در هنگ کنگ، بیان کرد: برخی از سرمایه‌گذاران ممکن است از افت اخیر قیمت سهام سود کرده باشند، اما چیزی که بیشتر نگران‌کننده است، کاهش احتمالی تقاضا است که ممکن است زودتر از آنچه که بسیاری از سرمایه‌گذاران پیش‌بینی کرده‌اند، رخ دهد.

این افت در قیمت سهام پس از آن رخ داد که JPMorgan Chase در روز یکشنبه نظر خود را در مورد سهام Pop Mart تغییر داد و ارزیابی آن را به «خنثی» کاهش داد. این بانک هدف قیمت سهام را به میزان 25 درصد کاهش داد و به 300 دلار هنگ کنگ (39 دلار آمریکا) رساند. در حال حاضر قیمت سهام حدود 260 دلار هنگ کنگ است، که نسبت به اوج 336 دلار هنگ کنگ در ماه گذشته کاهش یافته است.

بسیاری از اسباب‌بازی‌های Pop Mart به شکل «جعبه‌های پنهان» به فروش می‌رسند، به این معنی که مشتریان تا زمانی که بسته را باز نکنند، نمی‌دانند کدام شخصیت از میان مجموعه‌ها را خریداری کرده‌اند.این مدل فروش، خریدهای مکرر را به‌ویژه از سوی کلکسیونرهایی که قصد دارند مجموعه‌های خود را کامل کنند، تحریک می‌کند و موجب ایجاد بازار ثانویه برای فروش شخصیت‌های پرطرفدار شده است.

سرمایه‌گذاران، تحلیلگران و علاقه‌مندان به اسباب‌بازی با دقت روند قیمت‌های فروش مجدد عروسک‌های Labubu را دنبال می‌کنند تا ببینند آیا محبوبیت این عروسک‌ها در حال کاهش است یا خیر.

داده‌ها از پلتفرم فروش دست دوم چینی Dewu نشان می‌دهد که قیمت یک کلیددار Labubu به رنگ پنیرکاهی در دو ماه گذشته 30 درصد کاهش یافته و به 160 یوان (22 دلار) رسیده است. همچنین یک سری از عروسک‌های Labubu که در حرکات یوگا طراحی شده‌اند، از زمان معرفی خود در اواسط مارس، 37 درصد کاهش قیمت داشته‌اند.

یک سری دیگر از عروسک‌های Labubu که قیمت هرکدام 99 یوان بود، این ماه در پلتفرم معاملاتی Chaowanzu بین 140 تا 160 یوان فروخته شده‌اند، در حالی که قیمت آن‌ها در ژوئیه بین 200 تا 300 یوان بود. این اطلاعات توسط بانک سرمایه‌گذاری Jefferies جمع‌آوری شده است.

تحلیلگران JPMorgan کاهش قیمت‌های فروش دست دوم را به افزایش تولید نسبت داده‌اند. ظرفیت تولید Pop Mart تقریباً ده برابر بیشتر از سطح تولید در سه ماهه اول سال جاری شده است.با این حال، «ما بر این باوریم که اعتبار برند Labubu و روند فروش آن همچنان قوی باقی مانده است»، تحلیلگران افزودند و تأکید کردند که Pop Mart توانسته است دارایی‌های معنوی گسترده خود را به‌طور مؤثری تبدیل به منابع مالی کند.