قیمت خودرو در خط سبقت

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ بازار خودروهای داخلی طی روزهای اخیر شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت بوده است. در محصولات ایران‌خودرو، پژو ۲۰۷ دنده‌ای که کارخانه آن را با قیمت ۶۸۰ میلیون تومان عرضه می‌کند، در بازار آزاد به ۹۱۵ میلیون تومان رسیده است. نسخه پانوراما این خودرو نیز از ۷۱۰ میلیون تومان در کارخانه تا حدود ۹۶۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. همچنین پژو ۲۰۷ سقف فلزی در کارخانه ۶۷۰ میلیون تومان قیمت دارد، در حالی‌ که در بازار آزاد به ۸۹۰ میلیون تومان رسیده است. 

دنا پلاس دستی نیز اختلاف قابل توجهی را تجربه کرده است؛ این خودرو در کارخانه ۵۶۱ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده اما در بازار آزاد با نرخ ۸۲۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. 

در میان محصولات سایپا هم روند صعودی ادامه دارد. شاهین اتوماتیک CVT از ۶۸۰ میلیون تومان در کارخانه به یک میلیارد و ۱۰ میلیون تومان در بازار رسیده است. نسخه دنده‌ای این خودرو نیز اختلافی نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان دارد و از ۶۲۰ میلیون تومان در کارخانه تا ۹۰۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود. در عین حال، خودروهای اقتصادی‌تر همچون ساینا S و کوییک S نیز فاصله‌ای بیش از ۹۰ میلیون تومان بین کارخانه و بازار دارند؛ به‌ طوری‌ که ساینا S از ۴۱۵ میلیون تومان در کارخانه به ۵۰۵ میلیون تومان در بازار و کوییک S از ۴۲۰ میلیون تومان به ۵۱۵ میلیون تومان افزایش یافته است. 

افزایش دوباره فاصله قیمت میان نرخ رسمی و بازار آزاد، در شرایطی رخ داده که فضای روانی ناشی از طرح دوباره مکانیسم ماشه و تداوم نوسانات ارزی بر رفتار تقاضا اثر گذاشته و زمینه رشد بیشتر قیمت‌ها را فراهم کرده است. کارشناسان هشدار می‌دهند که در صورت تداوم این شرایط، بازار خودرو در کوتاه‌مدت نوسانات بیشتری را تجربه خواهد کرد.