به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ ایرانخودرو دیزل اعلام کرد که توافق اخیر با وزارت کشور و سازمان شهرداریها با هدف تعیین تکلیف قراردادهای گذشته، وصول مطالبات ارزی معوقه و پایان دادن به قراردادهای نیمهتمام به امضا رسیده است. در چارچوب این توافق مقرر شده که ظرف مدت ده روز پس از امضا، نیمی از مطالبات ارزی این شرکت، معادل هفتصد و چهل و هشت میلیون و پانصد و شصت هزار و چهل یورو، به حساب ارزی معرفیشده از سوی شرکت واریز شود. شرکت تصریح کرده که در صورت عدم تحقق این پرداخت، هیچ تعهدی نسبت به تحویل ۲۴۲ دستگاه اتوبوس باقیمانده نخواهد داشت.
با وجود اعلام شماره حساب ارزی از سوی ایرانخودرو دیزل، به دلیل محدودیتهای ناشی از تحریم و پیچیدگیهای ناشی از مکانیسم ماشه، انتقال این وجه همچنان در حال بررسی از سوی سازمان شهرداریهاست. به همین دلیل، شرکت ایرانخودرو دیزل تاکید کرده که تا پیش از دریافت کامل مبلغ یادشده، هیچ اقدامی برای تولید و تحویل اتوبوسها انجام نخواهد داد.
در بخش دیگری از این اطلاعیه، آثار مالی اجرای توافقنامه تشریح شده است. بر اساس برآوردها، سود ناشی از خاتمه قرارداد شماره ۱۲۰۹۷۸ بیش از دو هزار میلیارد ریال خواهد بود و تغییر نرخ مربوط به ۴۱۹ دستگاه ون تحویلشده نیز رقمی معادل دو هزار و ششصد و نود میلیارد ریال برای شرکت به همراه دارد که پس از واریز مبالغ به حساب، شناسایی خواهد شد. همچنین کاهش هزینههای مالی ناشی از حذف کارمزد تمدید ضمانتنامهها و آزادسازی سپردههای مسدود شده رقمی حدود پانصد و سی و هفت میلیارد ریال تخمین زده شده است. مجموع این آثار مالی به گفته ایرانخودرو دیزل بیش از بیست و شش هزار و هفتصد و بیست میلیارد ریال خواهد بود.
این توافق میتواند گامی مهم در جهت بهبود وضعیت مالی ایرانخودرو دیزل باشد، زیرا علاوه بر وصول بخشی از مطالبات ارزی، موجب کاهش هزینههای اضافی و بهبود نقدینگی شرکت نیز خواهد شد.
با این حال، وابستگی تحویل اتوبوسها به پرداختهای ارزی نشان میدهد که همچنان چالشهای ناشی از تحریم و محدودیتهای بانکی در مسیر اجرای قراردادهای بزرگ صنعت خودروی کشور جدی است و تداوم همکاریها در گرو یافتن راهحلهای عملی برای رفع این موانع خواهد بود.