به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از رویترز؛ شرکت خودروسازی فرانسوی رنو در چارچوب برنامهای برای کاهش هزینهها، در نظر دارد حدود سههزار نفر از کارکنان خود در بخشهای ستادی را از طریق طرح بازنشستگی داوطلبانه تعدیل کند. این اقدام بخشی از برنامه صرفهجویی با عنوان Arrow(کمان) است که کاهش ۱۵ درصدی نیرو در حوزههایی مانند منابع انسانی، مالی و بازاریابی را هدفگذاری کرده و در صورت اجرا، منجر به تعدیل گسترده نیرو در دفتر مرکزی رنو واقع در حومه پاریس و دیگر شعب بینالمللی شرکت خواهد شد.
به گزارش رسانههای فرانسوی، تصمیم نهایی درباره این طرح تا پایان سال جاری اتخاذ خواهد شد. رنو نیز ضمن تأیید بررسی سناریوهای صرفهجویی، اعلام کرده است که هنوز هیچ عدد و رقم قطعی در این زمینه مشخص نشده است.
سخنگوی رنو در اینباره گفت: «با توجه به شرایط نامطمئن بازار خودرو و رقابت شدید در صنعت، ما در حال ارزیابی راهکارهایی برای سادهسازی ساختارها، تسریع در فرآیندهای تصمیمگیری و بهینهسازی هزینههای ثابت هستیم.»
بر اساس دادههای منتشرشده، رنو در پایان سال ۲۰۲۴ حدود ۹۸ هزار و ۶۳۶ نفر نیروی انسانی در سطح جهانی داشت. این شرکت در گزارش نیمسال نخست خود، زیانی خالص معادل ۱۱.۲ میلیارد یورو اعلام کرد که بخش اعظم آن ناشی از کاهش ارزش سرمایهگذاری در شریک ژاپنیاش، نیسان، بوده است. بدون احتساب این مورد، سود خالص رنو به ۴۶۱ میلیون یورو رسید؛ رقمی که کمتر از یکسوم سود سال قبل محسوب میشود و افت آن عمدتاً به ضعف بازار خودروهای تجاری سبک، هزینههای بالای توسعه خودروهای برقی و فشارهای ناشی از رقابت فزاینده نسبت داده میشود.
در این شرایط، فرانسوا پرووست که در ژوئیه و پس از کنارهگیری «لوکا دِ مئو» برای پیوستن به گروه Kering (مالک برند گوچی) بهعنوان مدیرعامل رنو منصوب شد، با چالشهای مهمی روبهروست؛ از جمله احیای حاشیه سود، ارتقای رتبه اعتباری شرکت به سطح سرمایهگذاری و یافتن راهکارهایی برای مقابله با تعرفههای ایالات متحده و فشار رقابتی شدید خودروسازان چینی.