تأخیر گسترده پروازها در آمریکا به دلیل کمبود نیروی انسانی

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از العربیه؛ سازمان هوانوردی فدرال ایالات متحده (FAA) اعلام کرده است که به‌دلیل کمبود نیروی انسانی در مراکز کنترل ترافیک هوایی، پروازها در چندین فرودگاه از جمله نیوآرک و دنور با تأخیر مواجه شده‌اند. این گزارش تنها چند ساعت پس از آن منتشر شد که وزیر حمل‌ونقل آمریکا، شان دافی، از افزایش نسبی غیبت کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی از زمان آغاز تعطیلی دولت خبر داد.

در جریان تعطیلی فعلی دولت، حدود ۱۳ هزار کنترل‌کننده ترافیک هوایی و نزدیک به ۵۰ هزار مأمور امنیتی TSA موظف‌اند در محل کار حاضر شوند، هرچند حقوقی دریافت نمی‌کنند. براساس اعلام رسمی، کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی اولین فیش حقوقی از دست‌رفته خود را در تاریخ ۱۴ اکتبر دریافت خواهند کرد.

دافی گفت که در برخی مناطق، تعداد کارکنان کنترل ترافیک هوایی تا ۵۰ درصد کاهش یافته است. سازمان FAA نیز تأیید کرده که این کاهش نیروی انسانی موجب اختلال در پروازهای فرودگاه‌های نیوآرک، فینیکس، دنور، لاس‌وگاس و بربنک شده است.

طبق داده‌های پایگاه FlightAware، در روز دوشنبه بیش از ۴ هزار پرواز داخلی با تأخیر انجام شده است که شامل ۲۹ درصد از پروازهای ورودی دنور، ۱۹ درصد از پروازهای نیوآرک و ۱۵ درصد از پروازهای لاس‌وگاس می‌شود. علاوه بر کمبود نیروی انسانی، شرایط نامساعد جوی نیز بر روند پروازها تأثیر گذاشته است.

در همین حال، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ، حمل‌ونقل را به محور اصلی نبرد بودجه‌ای با دموکرات‌ها تبدیل کرده و بیش از ۲۸ میلیارد دلار بودجه مرتبط با برنامه‌های اقلیمی، حمل‌ونقل عمومی، متروها و تونل‌ها را در ایالت‌های عمدتاً دموکرات‌نشین از جمله نیویورک و ایلینوی قطع کرده است.

دافی تأکید کرده که کاهش نیروها به‌طور مستقیم موجب افزایش تأخیر در پروازها خواهد شد و در صورت افزایش غیبت‌ها، جریان ترافیک هوایی کاهش می‌یابد تا ایمنی پروازها تضمین شود.

وی به همراه رئیس اتحادیه ملی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی (NATCA) در کنفرانسی خبری در فرودگاه بین‌المللی نیوآرک لیبرتی حاضر شد تا تأثیرات تعطیلی دولت بر ترافیک هوایی را تشریح کند. این فرودگاه یکی از سه فرودگاه اصلی منطقه کلان‌شهری نیویورک و از مراکز اصلی پروازهای یونایتد ایرلاینز به شمار می‌رود.

دافی در سخنان خود اظهار داشت: «کنترل‌کنندگان نگران وضعیت مالی و آینده شغلی خود هستند. بسیاری از آن‌ها می‌پرسند آیا حقوق دریافت خواهند کرد؟ برخی حتی به فکر گرفتن شغل دوم، مانند رانندگی اوبر، افتاده‌اند، در حالی که همین حالا هم از فشار و استرس شغل خود خسته‌اند.»

اتحادیه کنترل‌کنندگان نیز در پیامی به اعضای خود یادآور شد که شرکت در هرگونه اقدام اعتراضی یا هماهنگ شغلی می‌تواند منجر به اخراج از خدمات دولتی شود و از نظر قانونی غیرمجاز است. در پیام اتحادیه تأکید شده است:
«اکنون بیش از هر زمان دیگری ضروری است که حرفه‌ای عمل کنیم و همان سطح بالای خدمات عمومی را که همیشه ارائه داده‌ایم، حفظ کنیم. هرگونه رفتاری که به اعتبار شخصی، اتحادیه یا حرفه ما لطمه بزند، باید به‌طور جدی پرهیز شود.»

در تعطیلی ۳۵ روزه دولت در سال ۲۰۱۹ نیز تعداد غیبت‌ها در میان کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی و مأموران TSA افزایش یافت، زیرا کارکنان بدون دریافت حقوق به کار ادامه می‌دادند. این موضوع موجب طولانی شدن صف‌های بازرسی امنیتی و کاهش ظرفیت ترافیک هوایی در برخی فرودگاه‌ها شد؛ امری که فشار شدیدی بر قانون‌گذاران وارد کرد تا هرچه سریع‌تر به تعطیلی دولت پایان دهند.

در آن زمان نانسی پلوسی، رئیس وقت مجلس نمایندگان، هشدار داده بود: «ادامه تعطیلی، فضای هوایی کشور را تا مرز فروپاشی پیش برده است.»

انجمن صنفی خطوط هوایی آمریکا (Airlines for America) نماینده شرکت‌هایی مانند یونایتد، دلتا، امریکن ایرلاینز و ساوت‌وست اعلام کرده است که در صورت ادامه تعطیلی بودجه، سیستم هوایی کشور ناچار به کاهش سرعت و کاهش بهره‌وری خواهد شد که به‌طور مستقیم بر تجربه سفر مسافران و زمان‌بندی پروازها تأثیر می‌گذارد.

کمبود مزمن کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی در سال‌های اخیر نیز یکی از عوامل اصلی تأخیر گسترده پروازها بوده است. بسیاری از کارکنان ناچار به اضافه‌کاری اجباری و کار شش روز در هفته هستند. براساس گزارش FAA، این سازمان در حال حاضر حدود ۳۵۰۰ نفر کمتر از سطح هدف‌گذاری‌شده کنترل‌کننده در اختیار دارد.