به گزارش خبرنگار اقصاد معاصر؛ انجمن واردکنندگان خودرو، سامانه فروش یکپارچه را به دلیل ناکارآمدی و ایجاد مشکلات متعدد، «گلوگاهی مستهلککننده منابع» خوانده است. به گفته این انجمن، این سامانه نه فقط اهداف اولیه خود یعنی کاهش تقلب و افزایش نظارت را محقق نکرده، بلکه به مانعی برای عرضه روان خودروها تبدیل شده است. از جمله مشکلات مطرحشده میتوان به قطعی مکرر سامانه، تغییرات ناگهانی و بدون اطلاع در شیوه فروش و حبس سرمایه واردکنندگان و خریداران به دلیل تاخیر در باز شدن سامانه اشاره کرد.
علاوه بر این، سامانه نتوانسته نقش دلالان را کاهش دهد و حتی به افزایش قیمتها دامن زده است. انجمن تاکید کرده که بسیاری از افراد با هدف سودآوری و نه خرید واقعی وارد سامانه میشوند، در حالی که خریداران واقعی مجبورند خودروهای مورد نیاز خود را از بازار آزاد با قیمتهای بالاتر تهیه کنند. همچنین حذف نمایندگان شرکتها از چرخه فروش و تبدیل آنها به صرف تحویلدهندگان خودرو از دیگر تبعات منفی این سیستم است.
انجمن همچنین به عدم اجرای دستور رئیسجمهور مبنی بر حذف قرعهکشی اشاره کرده و خاطرنشان ساخته که این سامانه نه فقط قرعهکشی را حذف نکرده، بلکه خودروسازان خصوصی را نیز به استفاده از آن مجبور کرده است. این موضوع، همراه با نبود برنامهریزی برای فروشهای سازمانی یا اقساطی به آشفتگی بیشتر بازار منجر شده است.
این نامه که با امضای هادی سلیمانی ملکان، رئیس هیات مدیره انجمن، تنظیم شده، سامانه کنونی را مانعی بزرگ در مسیر عرضه روان خودروها توصیف کرده است.
انجمن واردکنندگان خودرو پیشنهاد کرده که با احیای فروش مستقیم توسط شرکتها، دولت از حالت مداخلهگر به ناظر و سیاستگذار تبدیل شود. این تغییر به گفته انجمن، گامی در راستای تحقق بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر کاهش تصدیگری و افزایش نظارت دولت است. در این نامه آمده است: «امید است با احیای روند فروش خودروهای وارداتی توسط شرکتها به طور مستقیم، دولت را از دولت مداخلهگرا به دولت ناظر و سیاستگذار رهنمون کرده و تلاشی هرچند اندک برای تحقق بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه دولت تصدیگری را بایستی کم کند و نظارت را زیاد کند، انجام داده باشیم.»
انجمن همچنین خواستار برگزاری جلسهای فوری برای بررسی این موضوع شده و از مقامات درخواست کرده تا با جدیت به این مشکلات رسیدگی کنند.
تا لحظه نگارش این گزارش، هیچ پاسخ رسمی از سوی وزارت صمت یا سازمان حمایت منتشر نشده است. با این حال این نامه میتواند سرآغاز بحثهای جدی درباره اصلاح سیاستهای بازار خودرو باشد. بازگشت به فروش مستقیم میتواند عرضه را تسریع کند و رقابت بین شرکتها را افزایش دهد اما بدون نظارت کافی، خطر افزایش قیمتها و فعالیت دلالان نیز وجود دارد.
انجمن واردکنندگان خودرو که نماینده منافع شرکتهای فعال در این حوزه است، با این نامه بار دیگر بر لزوم اصلاح ساختار بازار تاکید کرده است. نتیجه این اعتراض میتواند تاثیر مستقیمی بر دسترسی مصرفکنندگان به خودروهای وارداتی و قیمتها در بازار داشته باشد.