نیازمند تغییر پارادایم از صادرات کالا به خدمات فنی و مهندسی هستیم

به گزارش اقتصاد معاصر؛ پیام باقری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران، افزود: سیاست‌گذاری‌های حاکمیت و دولت عمدتا باید در جهت تقویت و توسعه صادرات باشد، اما این سیاست‌ها زمانی به نتیجه مطلوب می‌رسند که به خلق ارزش افزوده بیشتر منجر شوند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مزیت‌های منحصر‌به‌فرد صادرات خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: این نوع صادرات، یک جنس متفاوت است. وقتی شما در بازار هدف پروژه‌ای اجرا می‌کنید، وابستگی بلندمدت آن بازار را به توانمندی‌های داخلی افزایش می‌دهید و صرفا یک کالا صادر نمی‌کنید که کار تمام شود.

وی افزود: صدور خدمات مهندسی این فرصت را فراهم می‌کند که کالاها، محصولات و تجهیزات ایرانی نیز به بازار‌های هدف عرضه شوند و حضور شرکت‌های ایرانی از طریق خدماتی، چون تعمیرات، نگهداری و تأمین لوازم یدکی برای سال‌ها تضمین گردد. این فرآیند به خلق ثروتی می‌انجامد که «توسعه اقتصادی پایدار» را به دنبال دارد.

این مقام مسئول همچنین به چالش‌های موجود در این مسیر از جمله نوسانات سیاست‌ها و بروکراسی‌های اداری اشاره کرد و از نهایی شدن یک تفاهم‌نامه با هدف تسهیل این فرآیند خبر داد.

باقری در این باره گفت: با همکاری کمیسیون احداث و خدمات فنی و مهندسی اتاق، انجمن‌های مرتبط و سازمان توسعه تجارت، پیش‌نویس تفاهم‌نامه‌ای آماده شده است که چارچوب مشخصی برای به حداقل رساندن بروکراسی‌ها و هموار کردن مسیر صادرات خدمات فراهم می‌کند.