3 اقدام تحولی در نظام دادخواهی مالیاتی

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای در عملکرد 100 روزه خود، سه برنامه محوری را با هدف بهبود نظام دادخواهی مالیاتی و جلب اعتماد مودیان به اجرا درآورده است.

استقلال 30 درصدی مرکز عالی دادخواهی مالیاتی

این مرکز با هدف کاهش وابستگی به ادارات کل امور مالیاتی و تقویت بی‌طرفی در رسیدگی به شکایات مودیان، به سطح 30 درصد استقلال دست یافته است. این اقدام با واگذاری بخشی از فرآیند رسیدگی به شکایات به مرکز و حذف مداخله واحدهای مالیاتی در اجرای قرارها و صدور آراء محقق شده است. نتیجه این برنامه، کاهش تعارض منافع، افزایش شفافیت و تقویت اعتماد مودیان به نظام مالیاتی خواهد بود.

افزایش 80 درصدی آراء صادره و بهبود بهره‌وری

مرکز عالی دادخواهی با تمرکز بر تسریع در رسیدگی به پرونده‌ها، موفق به افزایش 80 درصدی تعداد آراء صادره و اظهارنظرهای دادرسی شده است. این دستاورد از طریق بهبود ساختار کاری، آموزش مستمر و تقویت منابع انسانی در هیئت‌های مستشاری و دادرسان به دست آمده است. این برنامه نه‌تنها حجم پرونده‌های معوق را کاهش داده، بلکه کیفیت و وحدت رویه در تصمیم‌گیری‌ها را نیز ارتقا بخشیده است.

هوشمندسازی با بازطراحی سامانه دادما

بازطراحی سامانه دادما با هدف هوشمندسازی فرآیندهای رسیدگی و تسهیل ثبت شکایات مودیان انجام شده است. این سامانه با اتصال مستقیم و امن به بانک‌های اطلاعاتی سازمان امور مالیاتی، ثبت احوال و اسناد، امکان دسترسی سریع به داده‌های معتبر را فراهم کرده و خطاهای انسانی را به حداقل رسانده است. پیاده سازی نسخه جدید سامانه یاد شده در آینده نزدیک باعث افزایش همزمان کیفیت و کاهش اطاله دادرسی می گردد.

این اقدامات نشان‌دهنده عزم جدی وزارت اقتصاد جهت اصلاح نظام دادخواهی مالیاتی، افزایش اعتماد عمومی و حرکت به سمت هوشمندسازی و شفافیت در فرآیندهای مالیاتی است./تسنیم