دبیر کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر
سامانه «صدف» مسیر سوخت را از پالایشگاه تا جایگاه رصد می‌کند

رضا سپهوند، دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره ارزیابی وضعیت کنترل قاچاق سوخت پس از تدابیر اخیر اظهار داشت: وضعیت واقعا بهتر شده است. کارت‌های سوخت تا حدی محدودیت ایجاد کرده و موثر بوده‌اند. از سوی دیگر سامانه‌ها برای رصد مسیر از پالایشگاه تا جایگاه و نرم‌افزار‌های نصب‌شده کمک کرده‌اند تا نظارت بهتر انجام شود. این اقدامات در جهت پیشگیری از قاچاق موثر بوده‌اند. قاچاق سوخت به معادن یا بعضی دستگاه‌ها مانند برخی دستگاه‌های کشاورزی رخ می‌داد و اعمال محدودیت‌ها روی کار آن‌ها تاثیر گذاشته است. ارزیابی‌ها و نظارت‌ها در تمام استان‌ها افزایش یافته و محدودیت‌ها برای ارائه سوخت‌های بی‌حساب و کتاب که قبلا گاهی به معادن یا دستگاه‌هایی تعلق می‌گرفت که فعال نبودند اما سوخت دریافت می‌کردند، بیشتر شده است. این نظارت‌ها تاثیرگذار بوده و یکی از کار‌های اصلی دولت، پالایش و پخش، جلوگیری از قاچاق سوخت از همین مجاری است. در حوزه مناطق مرزی نیز قاچاق جریان داشته اما ماشین‌های فرسوده‌ای که در بعضی استان‌های شرقی یارانه‌ای استفاده می‌شوند نیز بیش از پیش تحت کنترل قرار گرفته‌اند. روند کلی مثبت است. 

وی در ارتباط با آمار دقیق کاهش قاچاق سوخت گفت: آمار دقیق هنوز به دست ما نرسیده است. به‌ طور کلی می‌توان گفت نتیجه مثبت بوده اما اعداد و ارقام باید در گزارش رسمی منعکس شود. اینکه چه وقت گزارش می‌آید را دقیقا اعلام نکرده‌اند؛ وقتی گزارش‌ها آماده شد، من می‌توانم آمار دقیق را ارائه دهم. ما از مدیرعامل‌های استان‌ها پیگیری کرده‌ایم و اعمال محدودیت‌ها افزایش یافته است.

دبیر کمیسیون انرژی درباره این که بیشترین کنترل قاچاق سوخت از کدام مسیر یا سامانه بوده، تصریح کرد: سامانه‌ای که ما داریم، سامانه «صدف» است که اکنون کل مسیر سوخت را در حمل‌ونقل جاده‌ای و درون‌شهری رصد می‌کند و کنترل را افزایش داده است. متاسفانه در برخی مناطق مرزی طرح «رزاق» موجب شده قاچاق تشدید شود و تقاضا برای انتقال سوخت به آن مناطق افزایش یابد؛ به‌ ویژه از طریق ماشین‌های فرسوده که به‌ طور غیرقانونی سوخت حمل می‌کنند. برای آن مناطق باید توسعه‌یافتگی را در دستور کار قرار دهیم تا انگیزه قاچاق کاهش یابد. هرچند در یکی-دو ماه اخیر میزان ورود سوخت به این مناطق کاهش یافته اما روش‌های جایگزین غیرقانونی همچنان وجود دارد. 

وی عنوان کرد: دستگاه‌های مختلف برای کنترل قاچاق سوخت همکاری کامل دارند و گزارشی مبنی بر قصور دستگاه‌ها به ما نرسیده است. انشعاب‌ها و مخازن غیرمجاز، انتقال‌های غیرقانونی و مخازن زیرزمینی که در کنار برخی پالایشگاه‌ها و در مناطق بندری کشف شده‌اند، شناسایی و برخورد با آن‌ها صورت می‌گیرد. روش‌های مختلف قاچاق در حال شناسایی و مقابله‌اند و دستگاه‌ها در این زمینه همکاری می‌کنند.