صادق: وزارت راه جلوتر از برنامه در ترانزیت و صنعتی‌سازی مسکن است

به گزارش اقتصاد معاصر؛ فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در صحن مجلس شورای اسلامی با اشاره به عملکرد و اقدامات انجام‌شده در حوزه مسکن و شهرسازی اظهار کرد: لازم می‌دانم از بررسی‌های دقیق نمایندگان محترم، به‌ویژه اعضای کمیسیون‌های عمران و برنامه و بودجه و همچنین حمایت‌های هیئت‌رئیسه و رئیس محترم مجلس تقدیر و تشکر کنم. بدون تردید، مسیر پیشرفت کشور، همدلی و همراهی است؛ امری که همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری و از اصلی‌ترین راهبردهای رئیس‌جمهور محترم به شمار می‌رود.

وی افزود: در مجموع، 148 حکم برنامه هفتم ناظر به وزارت راه و شهرسازی است که شامل 122 سنجه کمی می‌شود. از این تعداد، 88 سنجه بیش از 80 درصد و 13 سنجه کمتر از 50 درصد تحقق یافته است.

صادق تصریح کرد: مهم‌ترین چالش این وزارتخانه در تحقق اهداف برنامه، کمبود منابع مالی است. هرچند در طول مدت گذشته دولت، تلاش شد با استفاده از روش‌های متنوع تأمین مالی، بخشی از کمبود منابع عمومی جبران شود، اما برای تحقق حداقلی احکام برنامه، به‌طور میانگین سالانه به حداقل 829 همت منابع مالی نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به گزارش سنجه‌ها از ماده 49 قانون، در حوزه مسکن گفت: در شاخص دسترسی به مسکن، هدف در پایان برنامه کاهش از 9 سال به 7.5 سال بوده که در سال نخست، دو درصد بیش از هدف‌گذاری محقق شده است. همچنین در زمینه کاهش سطح بافت‌های فرسوده، هدف‌گذاری دو درصدی سال نخست تحقق یافته است.

وی افزود: در صنعتی‌سازی مسکن، هدف‌گذاری سه درصد برای سال اول بوده که تحقق 4.9 درصدی داشته است. همچنین در احداث مسکن شهری، هدف ساخت یک‌ونیم میلیون واحد در طول پنج سال تعیین شده که در سال نخست، بهره‌برداری از 185 هزار واحد هدف‌گذاری شده بود و تاکنون 141 هزار و 700 واحد به بهره‌برداری رسیده است.

صادق ادامه داد: در بخش احداث مسکن روستایی، از هدف 200 هزار واحد در سال، 166 هزار واحد تأمین شده است. همچنین در سایر انواع مسکن، هدف‌گذاری دو میلیون واحد برای پنج سال (معادل 400 هزار واحد در سال اول) بوده که تاکنون 305 هزار واحد محقق شده است. با این حال، مشکلات دهک‌های پایین جامعه در تأمین آورده اولیه و همچنین ناهماهنگی سایر دستگاه‌ها در تأمین زیرساخت‌ها همچنان وجود دارد. بانک‌ها نیز با وجود پیگیری‌های مکرر، هنوز در سطح مورد انتظار قانون برای تأمین مالی و پرداخت تسهیلات عمل نکرده‌اند.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در همین راستا، دولت پیشنهاد اصلاح برخی احکام قانونی را به‌صورت مکتوب به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است.

وی در ادامه با اشاره به بازسازی بافت‌های فرسوده گفت: هدف‌گذاری 500 هزار واحد در طول پنج سال و 80 هزار واحد در سال اول بوده که تاکنون بیش از 72 هزار پروانه ساختمانی صادر شده است.

صادق بیان کرد: در خصوص ترکیب کاربری‌ها، میزان هدف تعیین‌شده در قانون 330 هزار هکتار طی پنج سال است که از این میزان باید 66 هزار هکتار در سال اول محقق می‌شد؛ تاکنون بیش از 47 هزار هکتار با میانگین تراکم کمتر از 100 نفر در هکتار محقق شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: پیشنهاد اصلاح این بند نیز به همراه دلایل توجیهی از جمله محدودیت‌های ناشی از قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی، ملاحظات زیست‌محیطی و پدافند غیرعامل، همچنین کمبود منابع آب و ناترازی‌های موجود و نیاز به 6600 همت منابع مالی برای آماده‌سازی و ارائه خدمات زیربنایی و روبنایی، از سوی دولت به مجلس ارائه شده است.

صادق درباره اجرای بند ماده 52 گفت: شیوه‌نامه اجرایی شناسایی ساختمان‌های ناایمن و چک‌لیست‌های ارزیابی در دو بخش سازه و حریق تهیه و برای ابلاغ به استانداری‌ها به وزارت کشور ارسال شده است. همچنین در اجرای بند «الف» ماده 53، اطلاعات تمامی طرح‌های جامع و تفصیلی شهرها، 90 درصد طرح‌های جامع کلان‌شهرها، 70 درصد فرآیندهای صدور مجوز کارگروه امور زیربنایی و 50 درصد فرآیند کمیسیون‌های ماده 5 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رقومی‌سازی شده است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به عملکرد حوزه حمل‌ونقل پرداخت و اظهار کرد: طبق برنامه، باید تا پایان سال اول میزان ترانزیت کشور به 16 میلیون تن می‌رسید که در پایان سال، 20 میلیون تن ترانزیت محقق شد. با وجود تحقق بالاتر از هدف در سال نخست، به دلیل محدودیت در تأمین مالی پروژه‌های زیربنایی ریلی و ناوگان، دولت پیشنهاد اصلاح این بند را نیز ارائه کرده است.

وی افزود: در ردیف سوم جدول 13، سهم حمل‌ونقل ریلی از کل بار زمینی باید طی پنج سال به 30 درصد برسد که در سال نخست 7.9 درصد آن محقق شده است.

صادق تصریح کرد: تحقق این هدف نیازمند سرمایه‌گذاری بیش از 16 میلیارد دلار است؛ از این‌رو دولت پیشنهاد اصلاح این بند را نیز به‌صورت مکتوب به مجلس ارائه کرده است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم ریلی بنادر نیز طبق هدف‌گذاری باید تا پایان برنامه افزایش یابد که تاکنون 7.4 دهم درصد آن محقق شده است. پیشنهاد اصلاح این بند نیز به دلیل کمبود منابع مالی موردنیاز ارائه شده است.

وی افزود: در خصوص احداث زیرساخت‌های ریلی مندرج در ردیف پنجم جدول 13، هدف برقی‌سازی هزار کیلومتر خطوط ریلی بوده که در سال نخست، مطالعات و قرارداد برقی‌سازی راه‌آهن تهران–مشهد به طول حدود هزار کیلومتر به همراه تأمین ناوگان تکمیل شده و در سال 1404 مصوبه شورای اقتصاد برای استفاده از منابع خارجی آن اخذ شد.

صادق گفت: همچنین در سال اول، احداث 80 کیلومتر خطوط فرعی هدف‌گذاری شده بود که 36 کیلومتر آن محقق شده و 220 کیلومتر خطوط اصلی نیز به‌طور کامل ریل‌گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: هدف‌گذاری نوسازی و تأمین 550 دستگاه لکوموتیو در طول پنج سال از دیگر تکالیف قانونی این وزارتخانه است که قراردادهای خرید و بازسازی منعقد و 25 دستگاه در سال اول تحویل گرفته شده است.

وی افزود: در شاخص سرعت سیر بازرگانی و سرعت سفر، عملکرد سال نخست بیش از 100 درصد هدف تعیین‌شده بوده است.

صادق ادامه داد: ستاد ملی گذر، مندرج در بند «الف» ماده 57، در تاریخ دوم مهر 1404 تشکیل و کلیات سند برنامه ملی در آن تصویب شد. نخستین جلسه دبیرخانه نیز در 23 اردیبهشت همان سال به ریاست وزیر برگزار شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در راستای جزء 4 ماده 57، در سال 1403 تعداد 1467 صندلی به ناوگان حمل‌ونقل هوایی افزوده شد. همچنین در خصوص جزء 3 بند 3 ماده 57، آیین‌نامه مربوطه تصویب و در حال حاضر 40 درصد قطارهای باری بر اساس برنامه زمان‌بندی‌شده سیر می‌کنند./تسنیم