نقش کلیدی ایران در کریدور جدید جاده ابریشم

به گزارش اقتصاد معاصر؛ راه‌آهن چابهار–زاهدان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ترانزیتی کشور طبق برنامه طی شش ماه آینده تکمیل می‌شود؛ طرحی که به‌عنوان حلقه اتصال جنوب ایران به آسیای میانه و مسیر کریدور شمال–جنوب، نقش‌آفرینی بندر چابهار در شبکه ترانزیت منطقه‌ای را پررنگ‌تر خواهد کرد.

چابهار در کنار کریدور جنوب–شمال با توسعه بندر و زیرساخت‌های پسکرانه‌ای، می‌تواند ایران را به یکی از محورهای مهم ترانزیت و اتصال اروپا تبدیل کند. در این چارچوب، تکمیل زنجیره زیرساختی از بنادر جنوبی تا مرزهای شمالی، جایگاه ایران را در مسیرهای تجاری بین‌المللی ارتقا می‌دهد.

در بخش شمالی کریدور خط‌آهن رشت–آستارا حلقه اتصال به دریای خزر، قفقاز و شمال اروپا محسوب می‌شود؛ مسیری که با بهره‌برداری کامل، ظرفیت جابه‌جایی سالانه تا 15 میلیون تن بار را خواهد داشت.

همزمان توسعه حمل‌ونقل ترکیبی دریایی و ریلی، مسیر بمبئی–چابهار و ادامه آن از جنوب به شمال ایران را به یکی از گزینه‌های اصلی ترانزیت کالا در منطقه تبدیل می‌کند.

این کریدور با تکیه بر همکاری‌های بین‌المللی میان ایران، هند، افغانستان، روسیه و جمهوری آذربایجان طراحی شده است؛ همکاری‌هایی که با هدف کاهش زمان و هزینه ترانزیت کالا، می‌تواند جایگاه ایران را به‌عنوان حلقه میانی شبکه ترانزیتی شرق–غرب و شمال–جنوب بیش از پیش تثبیت کند./تسنیم

نقش کلیدی ایران در کریدور جدید جاده ابریشم