جعفر قادری، نایبرئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر راهاندازی سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی ذیل ریاستجمهوری را کاری مفید ارزیابی کرد و اظهار داشت: یکی از احکام و تکالیف قانون برنامه هفتم، تشکیل این سازمان است که البته با مقداری تاخیر مواجه شد؛ ما نیازمند نهادی هستیم که از یکسو درآمدهای حاصل از صرفهجویی انرژی به حساب آن واریز شود و از سوی دیگر این سازمان بتواند در بخشهایی که صرفهجویی صورت میگیرد یا افرادی که برای صرفهجویی طرح ارائه میدهند، منابع لازم را در اختیار داشته باشد و از محل منابع موجود، هزینههای انجامشده را به آنان بازگرداند.
وی تصریح کرد: به همین دلیل تشکیل این سازمان از ضرورتهایی بود که باید زودتر انجام میشد؛ راهاندازی سازمان بهینهسازی به نوعی خود یک بهینهسازی محسوب میشود. بخشی از وظایف آن با وزارت نیرو و بخشی دیگر با وزارت نفت مرتبط است؛ با وجود احکامی همچون ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید قانون و همچنین قانون تامین مالی تولید و زیرساختها و سایر احکام درجشده در قانون برنامه، ایجاد این سازمان میتوانست ضمانت اجرای دقیقتری به این قوانین بدهد.
به گفته قادری سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی میتواند از طریق دریافت منابع حاصل از صرفهجویی و پرداخت هزینههای صرفهجوییکنندگان، کمک بزرگی به اجرای طرحهای مرتبط در این حوزهها داشته باشد.
قادری درپاسخ به اینکه تشکیل این سازمان میتواند در ارزآوری و مقابله با قاچاق موثر باشد یا خیر؟ گفت: قطعا این سازمان میتواند نقش موثری در موضوعات مذکور ایفا کند، بخشی از خودروهایی که در کشور تولید میشود مصرف بالایی دارند و این سازمان میتواند براساس مستندات قانونی، بخشی از درآمد خودروسازانی را که خودروهای پرمصرف تولید میکنند، دریافت کرده و در مقابل، از خودروسازانی که خودروهای کممصرف تولید میکنند نیز حمایت کند یا بخشی از درآمد تولید ماشینهای پرمصرف را به خودرو سازان کممصرف منتقل کند؛ همچنین این منابع میتواند در طرحها و پروژههایی مانند اصلاح شبکه برق هزینه شود.
وی تاکید کرد: در حوزه اصلاح شبکه گاز و بخشهای مختلف دیگر نیز، سازمان بهینهسازی میتواند نقشی تعیینکننده داشته باشد. بسیاری از تجهیزات و دستگاهها در هتلها و ساختمانهای بزرگ که منجر به اتلاف انرژی میشوند، قابل واگذاری به بخش غیردولتی نیستند اما از محل صرفهجویی انجامشده، میتوان اصل و سود سرمایهگذار را بازگرداند. اکنون حدود ۳۰ درصد از آب تزریقشده به شبکه شهرها به دلیل فرسودگی شبکهها تلف میشود، اجرای خطوط مترو در شهرها، یا اتصال ریلی بین شهری صرفهجویی قابل توجهی در مصرف انرژی و صرف زمان دارد و به کاهش تلفات سوانح رانندگی منجر میشود و در همه این موارد، سازمان بهینهسازی موثر است.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در چنین مواردی سازمان بهینهسازی میتواند ورود کرده و در کنار شهرداریها قرار گیرد؛ بخشی از هزینههای شهرداریها را پوشش دهد و به تسریع اجرای طرحهای مترو کمک کرده و یاریدهنده به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای خطوط ریلی بینشهری و راهآهن باشد.
وی گفت: معتقدم در یک از این حوزهها سازمان بهینهسازی میتواند مثمرثمر باشد، این سازمان قادر است بسیاری از طرحها و پروژهها را راهاندازی و تامین مالی کرده و منابع را در بخشهای مختلف مدیریت مصرف انرژی هزینه کند.