معاون وزیر راه در پاسخ به اقتصاد معاصر خبر داد
سرمایه‌گذاری قزاقستان در بنادر ایران؛ تکمیل ۱۲۰میلیون دلار سرمایه هندی‌ها در چابهار

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، سعید رسولی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، صبح امروز در نشستی با اصحاب رسانه اظهار داشت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم که ۳ بندر کشور به بنادر نسل سوم ارتقا یابد. در این حوزه بخش خصوصی، کارکنان و مدیران نسل سومی هم لازم داریم نه نسل یکم. 

به گفته وی از نظر رتبه‌بندی در حوزه علم و دانش ایران جایگاه رفیعی دارد، اما در کنار آن، هم افزایی دانش بومی و استفاده از ظرفیت مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی جهانی در حوزه سرمایه انسانی ما تحول ایجاد می‌کند که در این حوزه با وزارت علوم پیگیری‌های داشته‌ایم.

رسولی تصریح کرد: در موضوع عدم توجه به اقتصاد دریامحور در سنوات گذشته باید به این مسأله توجه داشت که ما سال‌ها با مسأله و آفت‌های اقتصاد نفتی و تک‌بعدی مواجه بوده‌ایم، اما رهبر انقلاب در این حوزه فرمان ۹ ماده‌ای دادند که ما باید در این محور حرکت کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: این روز‌ها مکرر همایش‌هایی با عنوان اقتصاد دریامحور برگزار می‌شود، در حالی که باید به فرامین و دستورالعمل‌ها عمل کنیم. 

به گفته رسولی، این روزها بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ما منتظر اتصال ریلی است، اما آیا با اتصال ریلی شاهد جهش در تخلیه و بارگیری بندر چابهار خواهیم بود؟ ما باید مسایل بندر را بشناسیم و رفع کنیم. 

رسولی اضافه کرد: ناهماهنگی‌های بین‌دستگاهی و درون دستگاهی، چالش بزرگ ماست، اثرخود تحریمی در همین موارد رخ می‌دهد؛ در همان شرایط روز‌های جنگ ۱۲ روزه ما توانستیم رکوردی جدید در جابه‌جایی کالا در بندر امام (ره) را ثبت کنیم.

رسولی گفت: نهضت بازسازی و نوسازی تجهیزات بندری با قیمت‌های کلان انجام و در حوزه تاب‌آوری، نوسازی واردقای ظرفیت تجهیزات دنبال و اجرا شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در حال خرید تجهیزات بندری هستیم تا افزایش توان تخلیه و بارگیری و عملیات بنادر محقق شود.

رسولی ادامه داد: معتقدیم همه دستگاه‌های ذیل وزارت راه نظیر شرکت راه آهن سازمان راهداری و ... توامان باید رشد و توسعه یابند. 

وی افزود: دریای خزر با چالش عقب‌رفت آب مواجه است، ما باید از ظرفیت خزر برای تعامل بیشتر با ۵ همسایه حاشیه خزر بیشتر استفاده کنیم. باید کاهش آب خزر را مدیریت کرد، ما دنبال فعال شدن ظرفیت حمل و نقل بار و مسافری دریایی خزر هستیم.

رسولی افزود: اردیبهشت امسال در کمیسیون مشترک ایران و روسیه موضوع کمیسیون دریایی خزر را مطرح و دنبال کردیم، در این جلسه فعالان حوزه دریانوردی با ما بودند، نقشه راه مشخص و مقررشد در کوتاه‌ترین زمان سند این کنسرسیوم امضا شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی این را هم گفت که با قزاقستان هم در خزر و هم در بنادر جنوبی تعاملات مناسبی داشته‌ایم به‌زودی شاهد سرمایه‌گذاری آنها در بنادر جنوبی کشور خواهیم بود.

وی با بیان اینکه با ترکمنستان، تاجیکستان و عمان مراودات بندری و دریایی خوبی داریم، گفت: بنادر شمالی ما ظرفیت مناسبی دارند که اگر با مسیر‌های ریلی و جاده‌ای در کنار هم ببینیم ظرفیت ترانزیتی مناسبی خواهیم داشت. 

رشد ۷۰ درصدی تخلیه و بارگیری کانتینری در بندر چابهار نسبت به پارسال

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اقتصاد معاصر درباره بندر چابهار گفت: در بندر چابهار شبکه ریلی داخل بندر چابهار در حال تکمیل است، سیلو‌ها در حال اجرا است، نصب تجهیزات جدید در حال انجام است

به گفته رسولی این تصویر که کل بندر چابهار در اختیار یک شرکت است، صحیح نیست، این بندر ۷۰ درصد رشد تخلیه و بارگیری کانتینری نسبت به سال گذشته دارد.

وی گفت: تا پایان سال بندر چابهار به شبکه ریلی متصل می‌شود فرصت خوبی در چابهار ایجاد شده است. کل ۱۲۰ میلیون دلار سرمایه هندی‌ها انجام شده است. 

فقط ۱۵ هکتار در کل ۲۴۰۰ هکتار بندر شهید رجایی دچار حادثه شد

به گفته رسولی ۲۴۰۰ هکتار توسعه بندر شهید رجایی در حال انجام است، در بخش پس‌کرانه و انبارش کالا ۵۰ محوطه کانتینری داریم که فقط یکی از محوطه‌های کانتینری در حادثه بندر، دچار حریق شد که کمتر از ۱۵ هکتار در کل ۲۴۰۰ هکتار بندر بود.

ایران از نظر ظرفیت کشتی‌های حامل پرچم جزو ۲۰ کشور دنیاست

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در مجمع عمومی imo هر دو سال یکبار برگزاری می‌شود، در این نشست دو هفته‌ای گزارشات قبلی را دریافت و بودجه را تصویب می‌کنند اعضای ۲ ساله شورا را انتخاب می‌کنند؛ ما از سال ۱۳۵۸ جزو موسسان سازمان جهانی دریانوردی هستیم.

وی افزود: در این جلسه ما خود متعهد به توسعه دریایی و بندری بنادر خود شدیم. ما بر محدودیت‌هایی که اعمال می‌شود انتقاد کردیم و گفتیم این مغایر با کنوانسیون‌های دریانوردی است و به روح ایمنی دریایی آسیب می‌زند.

رسولی ادامه داد: در این اجلاس ما به موضوع حمایت از حفاظت محیط زیست دریایی تاکید کردیم و گفتیم از نظر ظرفیت کشتی‌های حامل پرچم، جزو ۲۰ کشور دنیا هستیم. 

۱.۵ میلیون متر مکعب لایروبی برای همه بنادر بوشهر در دستورکار است

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی اسنپ‌بک تاثیر چندانی در عملکرد بنادر ندارد گرچه در نظامات مالی ما اثراتی دارد.

وی با اشاره به اینکه به زودی مغروقه خانیان در بندر خرمشهر خارج می‌شود، گفت: بندر آستارا پس از تعطیلی طولانی از ۱۲ فروردین لایروبی آن انجام شد و الان چندین کشتی آنجا پهلو گرفته‌اند. 

به گفته رسولی در بنادر جنوبی لایروبی کانال ورودی بندربوشهر انجام شده و ۱.۵ میلیون متر مکعب لایروبی برای همه بنادر بوشهر در دستورکار است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار است: برای لایروبی دهانه اروند‌ هم مطالعات انجام شده است و عملیات لایروبی دهانه اروند به زودی انجام می‌شود.