کمبود لکوموتیو مهم‌ترین گلوگاه توسعه صنعت ریلی است

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری اقتصاد معاصر؛ فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی امروز در مراسم امضای قرارداد‌ها و تفاهم‌نامه‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای توسعه مرکز لجستیک آپرین و ناوگان ریلی، که در محل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اظهار کرد: صنعت ریلی در سال‌های گذشته با کم‌توجهی و موانع متعددی مواجه بود، اما امروز نشانه‌های روشنی از ورود به مسیر احیا و توسعه مشاهده می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری چهارمین نشست دولت با فعالان اقتصادی حوزه ریلی در سال جاری افزود: استمرار این جلسات نشان‌دهنده عزم جدی برای جذب سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و ایجاد هم‌افزایی میان دولت، سرمایه‌گذاران و سازندگان داخلی است.

وزیر راه و شهرسازی مهم‌ترین گلوگاه توسعه ریلی را علاوه بر زیرساخت‌ها، کمبود لکوموتیو و کاهش شدید ضریب آماده‌به‌کاری آنها دانست و گفت: در سال ۱۴۰۳ آماده‌به‌کاری لکوموتیو‌ها به کمتر از ۵۰ درصد رسید که رقمی بی‌سابقه بود و این موضوع مستقیماً به نادیده‌گرفتن نقش بخش خصوصی بازمی‌گشت.

صادق تأکید کرد: نخستین اقدام ضروری در این شرایط، تأمین مالی فوری بود که با همراهی سازمان برنامه و بودجه و مدیریت راه‌آهن، پرداخت مطالبات شرکت‌های خصوصی مالک لکوموتیو در دستور کار قرار گرفت و بخش عمده‌ای از این بدهی‌ها تسویه شد.

وی ادامه داد: شکستن انحصار و اعتماد به بخش خصوصی برای ثبت سفارش‌ها امری اجتناب‌ناپذیر بود که امروز نتایج آن قابل مشاهده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به حضور سه شرکت خصوصی در پروژه توسعه مرکز لجستیک آپرین گفت: توجه همزمان به مراکز لجستیکی، لکوموتیو و شبکه ریلی، می‌تواند اثرات مثبتی بر حمل‌ونقل بار و زنجیره تأمین کشور داشته باشد.

به گفته صادق، استقرار گمرک در مرکز لجستیک آپرین یکی از دستاورد‌های مهم امسال است و اگر این تعاملات شکل نمی‌گرفت، این مرکز امروز نقشی در حمل‌ونقل بار کشور نداشت.

وی همچنین از هم‌افزایی میان مرکز لجستیک آپرین و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) به‌عنوان ظرفیتی مهم یاد کرد و افزود: آثار این همکاری به‌زودی در حوزه لجستیک و ترانزیت نمایان خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی در پایان با اشاره به پیشرفت دیپلماسی حمل‌ونقل با کشور‌های همسایه گفت: در حال حاضر بار‌هایی از چین، ازبکستان و روسیه از مسیر ایران عبور می‌کند و خط ریلی پاکستان–ایران–ترکیه نیز مجدداً فعال شده است. توسعه ترانزیت منطقه‌ای به‌طور مستمر در دستور کار مذاکرات با کشور‌های همسایه قرار دارد.