اعتبارات عمرانی ۱۴۰۵ به حدود ۱۰۰۰ همت می‌رسد؛ تزریق منابع از ۴ محل جدید

به گزارش اقتصاد معاصر؛ در لایحه بودجه 1405، 600 همت به‌صورت مستقیم برای بودجه عمرانی در نظر گرفته شده که نسبت به سال قبل تغییری نداشته است. از سوی دیگر با وجه به تورم  40 درصدی عملا بودجه مستقیم عمرانی کشور آب رفته و رشد منفی داشته است.

با این حال، با توجه به توضیحات رئیس سازمان برنامه و بودجه حداقل از سه محل دیگر حدود 400 همت به  مجموع اعتبارات عمرانی  کشور تزریق می‌شود تا جمع اعتبارات مرتبط با بودجه عمرانی به رقمی قابل توجه در حدود 1000 همت برسد.

تهاتر از محل مولدسازی دارایی‌های دستگاه‌ها

حدود 120 همت اعتبار در لایحه بودجه 1405  مرتبط با عواید ناشی از مولدسازی داراییهای اختصاصی دستگاههای دولتی لحاظ شده است. پیش‌تر، برنامه مولدسازی با مشکلاتی مواجه بود و منابع این قسمت در لایحه امسال تا 97 درصد کاهش یافته بود، زیرا دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشتند و عملا این  سیاست با عدم همکاری دستگاهها با شکست رو به رو شده است.

«این منابع اکنون در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد تا از طریق تهاتر ناشی از مولد سازی اموال در اختیار  خود، منابع لازم برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی خود را تامین کنند.»

این منابع در اختیار دستگاه‌ها قرار می‌گیرد تا از طریق تهاتر اموال مولد خود، منابع مالی لازم برای اجرای پروژه‌های عمرانی خود را تامین کنند. به عبارت دیگر، دستگاه‌ها می‌توانند دارایی‌های مازاد یا مولد خود را به دولت ارائه دهند و معادل ارزش آن، اعتبار عمرانی دریافت کنند. این سازوکار، علاوه بر کاهش فشار نقدینگی بر بودجه دولت، موجب می‌شود منابع به شکل مستقیم و هدفمند به پروژه‌های عمرانی دستگاه‌ها اختصاص یابد و بهره‌وری از اموال مازاد افزایش یابد.

تخصیص درآمد اختصاصی دستگاه‌ها به پروژه های عمرانی آنها

حدود 100 همت از درآمد اختصاصی دستگاه‌ها صرفا به حوزه عمرانی آن دستگاهها اختصاص یافته که کمک قابل توجهی به اجرای پروژه‌ها خواهد کرد.

به گزارش تسنیم، در لایحه بودجه سال بعد حدود 100 همت از درآمدهای اختصاصی دستگاه‌ها به طور مستقیم به پروژه‌های عمرانی همان دستگاه‌ها اختصاص یافته است. به این معنا که هر دستگاه می‌تواند بخشی از درآمدهای داخلی خود، مانند درآمد حاصل از خدمات، فروش محصولات یا خدمات تخصصی، را صرف پیشبرد پروژه‌های عمرانی خود کند. نکته مهم اینکه در گذشته عمده این درامدها صرف هزینه های جاری مانند رفاهیات آنها میشد اما حالا جهت گیری سازمان برنامه در این حوزه تغییر کرده است.

این اقدام موجب می‌شود که بخش مهمی از بودجه عمرانی دستگاه‌ها بدون نیاز به تخصیص منابع اضافی از بودجه عمومی دولت تامین شود و اجرای پروژه‌ها با سرعت و کارایی بیشتری انجام گیرد. همچنین، این روش تضمین می‌کند که منابع اختصاص یافته به پروژه‌های عمرانی، دقیقاً در همان حوزه و برای همان اهداف استفاده شوند و بهره‌وری و شفافیت تخصیص اعتبارات افزایش یابد.

تهاتر مرتبط با قیررایگان به میزان 25 همت

در حوزه تهاتر مرتبط با قیر یا به عبارت دیگر سهم دستگاههای اجرایی از قیر رایگان  به میزان حدودی 25 همت در بودجه 1405  لحاظ شده است.

در حوزه تهاتر مرتبط با قیر، یا به عبارت دیگر، سهم دستگاه‌های اجرایی از قیر رایگان، حدود 25 همت در بودجه 1405 لحاظ شده است. این سهم به دستگاه‌ها این امکان را می‌دهد که به جای پرداخت نقدی برای خرید قیر، از منابع موجود بهره‌برداری کنند و آن را به اجرای پروژه‌های عمرانی خود اختصاص دهند. به این ترتیب، هزینه‌های مستقیم پروژه‌های راهسازی و زیرساختی کاهش یافته و بخش مهمی از بودجه عمرانی با استفاده از منابع طبیعی و موجود تامین می‌شود. این سازوکار علاوه بر افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها، فشار مالی بر بودجه عمومی دولت را نیز کاهش می‌دهد و بهره‌وری منابع عمرانی دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد.

اعتبارات ارزی برای توسعه حمل و نقل و کریدورها

حدود 2 میلیارد دلار با نرخ تسعیر ارز 75 هزار تومان معادل حدود 150 هزار میلیارد تومان عملا به بودجه عمرانی دولت اضافه می‌شود.

طبق اعلام پور محمدی، از محل درآمد صادرات نفت، به صورت اختصاصی حدود 2.1 میلیارد دلار برای توسعه حمل و نقل ریلی و جاده‌ای و تقویت کریدورهای کشور در بودجه 1405 لحاظ شده است. این منابع باعث می‌شود پروژه‌های حمل و نقل و زیرساختی که نقش مهمی در ترانزیت، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و اتصال مناطق مختلف کشور دارند، با سرعت بیشتری پیش بروند. با تخصیص این منابع، دستگاه‌های اجرایی می‌توانند بدون انتظار برای تخصیص بودجه عمومی، پروژه‌های کلیدی در حوزه حمل و نقل را به پیش ببرند و بهره‌وری شبکه حمل و نقل کشور افزایش یابد.

این دو اقدام، در کنار سایر منابع پیش‌بینی شده در بودجه 1405، نقش مهمی در تقویت اعتبارات عمرانی کشور ایفا می‌کنند و امکان تکمیل پروژه‌های زیرساختی و عمرانی با سرعت و کارایی بالاتر را فراهم می‌کنند.

به این ترتیب، مجموع منابع مستقیم و غیرمستقیم برای بودجه عمرانی در سال 1405 به حدود 1000 همت می‌رسد و انتظار می‌رود با این منابع، پروژه‌های مهم عمرانی تسریع و تکمیل شوند./تسنیم