ایران بارها مخالفت خود با ایجاد کریدور زگزور و انسداد مرز با ارمنستان را به دلیل آسیبهای سیاسی و اقتصادی اعلام و پیشنهاد ایجاد کریدور ارس را برای حفظ صلح در منطقه داده است.
راهاندازی کریدور ریلی ترانس افغان در هفتههای اخیر برای اتصال آسیای مرکزی به پاکستان و هند مطرح شده که با وجود چالشهای بسیار اما اهمیت توافق عشق آباد را دوچندان کرده است. با این حال کارشناسان معتقدند که استفاده از کریدور شمال-جنوب ایران هزینه کمتری برای تجارت این کشورها خواهد داشت.
بحث در مورد کریدورهای ترانزیتی قفقاز مانند شمال-جنوب و زنگزور نقش مهمی در سفر اخیر رییس جمهور روسیه به باکو داشت که این امر میتواند پیامدهای راهبردی درپی داشته باشد.
تحقق پروژه راه آهن کویت- عربستان، زمان سفر بین دو کشور را به دو ساعت کاهش و راههای جدیدی را برای تبادل اقتصادی و اجتماعی بین دو کشور باز میگشاید و با چشماندازهای پیشرفت و توسعه در منطقه همسو است.
براساس اخبار رسانههای جمهوری آذربایجان، این کشور از ادعای کریدور زنگزور برای برقراری توافقتنامه صلح با ارمنستان عقب نشینی کرده است اما این پرسش مطرح شده که دلیل اتخاذ این تاکتیک چیست و آیا به سیاست دائمی این کشور تبدیل میشود؟