«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

دالان تورانی چه هدفی را دنبال می‌کند؟

ایران بار‌ها مخالفت خود با ایجاد کریدور زگزور و انسداد مرز با ارمنستان را به دلیل آسیب‌های سیاسی و اقتصادی اعلام و پیشنهاد ایجاد کریدور ارس را برای حفظ صلح در منطقه داده است.
کد خبر: ۲۰۲۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ آذربایجان، روسیه و ارمنستان در نوامبر ۲۰۲۰ اعلامیه‌ای سه جانبه برای پایان دادن به مناقشه قره‌باغ کوهستانی امضا کردند. این اعلامیه به درگیری در قره‌باغ پایان داد و زمینه را برای همکاری، ثبات و امنیت آینده در قفقاز جنوبی و خزر فراهم کرد.

 

منطقه قفقاز جنوبی در تقاطع مسیر‌های حمل‌ونقل روسیه، هند، اروپا و چین قرار دارد. این منطقه همچنین به عنوان یک کریدور انرژی عمل می‌کند و منابع انرژی را از منطقه خزر به بازار انرژی غرب می‌رساند.

 

یکی از مهمترین دستاورد‌های بیانیه سه‌جانبه نوامبر برای آذربایجان، گنجاندن ماده بازگشایی تمام مسیر‌های حمل‌ونقل منطقه‌ای از جمله کریدور زنگزور بود که آذربایجان را از طریق ارمنستان به ترکیه متصل می‌کند.

 

گشایش کریدور زنگزور به معنای باز شدن مسیر‌های تجاری بوده که آسیای مرکزی، خزر، آذربایجان و ارمنستان را از اقیانوس آرام به ترکیه متصل می‌کند. همچنین فرصتی برای گسترش شبکه راه آهن بین روسیه، آذربایجان، ترکیه و ارمنستان به منظور افزایش حجم تجارت منطقه‌ای خواهد بود.

 

با این حال اختلاف اصلی، بحث بر سر مدیریت و به نوعی حاکمیت آن است؛ یعنی آذربایجان این کریدور را به عنوان تصاحب بر استان سیونیک معرفی می‌کند که باعث انسداد مرز تاریخی ایران و ارمنستان می‌شود. این در حالی است که ارمنستان اتصال آذربایجان به نخجوان را به شرط حفظ تمامیت ارضی خود می‌پذیرد.

 

ذی‌نفعان اصلی زنگزور

کریدور زنگزور امکان بهره‌برداری از کریدور حمل‌ونقل اروپا و آسیا را فراهم می‌کند که از اهمیت استراتژیک برای روسیه و چین برخوردار بوده و نویدبخش مزایای اقتصادی بالقوه است. همچنین کریدور زنگزور موقعیت آذربایجان را در کریدور‌های حمل‌ونقل شرق-غرب و شمال-جنوب تقویت خواهد کرد، زیرا این کریدور در جاده تاریخی ابریشم قرار دارد و باکو به دنبال تبدیل شدن به هاب لجستیکی بین اروپا و آسیا است.

 

آذربایجان از لحاظ مالی و سیاسی در هر دو کریدور حمل‌ونقل مشارکت دارد. کریدور شرق به غرب برای چین و اتحادیه اروپا با گردش مالی مجموعا ۵۶۰ میلیارد یورویی اهمیت داشته و علاوه‌بر این، کریدور زنگزور کشور‌های ترک‌زبان را با تولید ناخالص داخلی ۱.۱ تریلیون دلار به هم متصل خواهد کرد. همچنین با افتتاح این کریدور، مسیر زمینی نخجوان به آذربایجان کاهش خواهد یافت. در حال حاضر فقط یک مسیر از طریق ایران و ترکیه، جمهوری آذربایجان و نخجوان را به هم متصل می‌کند. این در حالی بوده که با ایجاد یک میانبر با نخجوان، کسب‌وکار‌های نخجوان می‌توانند با دسترسی به کریدور حمل‌ونقل شرق-غرب و همچنین کاهش مسافت سفر به آذربایجان و روسیه، رشد کنند.

 

کریدور زنگزور، به نفع ترکیه نیز است. این کریدور چشم‌انداز کشور‌های ترک را در مورد یکپارچگی منطقه‌ای گسترش می‌دهد. ترکیه با استفاده از کریدور زنگزور به عنوان دروازه ورود به آسیای مرکزی می‌تواند، روابط اقتصادی خود را با جهان ترک تقویت کند. همچنین ترکیه یک کریدور لجستیکی جدید خواهد داشت که آسیای مرکزی و چین را به هم متصل می‌کند.

 

این در حالی است که روسیه هم از کریدور زنگزور سود خواهد برد. این کریدور پتانسیل تبدیل شدن به مسیر اصلی حمل‌ونقل کالا از روسیه به قفقاز جنوبی و کشور‌های همسایه را دارد. قطار‌های روسیه می‌توانند از طریق آذربایجان در مسیر خود به کریدور زنگزور حرکت کنند که ارمنستان، ترکیه و ایران را به هم متصل می‌کند و همچنین می‌توانند از طریق ترکیه به خاورمیانه و سایر کشور‌های جنوب آسیا سفر کنند.

 

کریدور زنگزور، روسیه و ارمنستان را با مسافت کوتاهی از طریق راه‌آهن به یکدیگر متصل می‌کند. علاوه‌بر این، ایجاد یک اتصال ریلی بین روسیه و ارمنستان دسترسی کسب‌وکار‌های ارمنستانی به بازار‌های اتحادیه اقتصادی روسیه و اوراسیا را آسان‌تر می‌کند.

 

سازمان کشور‌های ترک 

گشایش کریدور زنگزور نقش به‌سزایی در تعمیق همگرایی بین کشور‌های عضو سازمان کشور‌های ترک (OTS) متشکل از ترکیه، آذربایجان و سه کشور آسیای مرکزی (قزاقستان، قرقیزستان و ازبکستان)، مجارستان و ترکمنستان خواهد داشت و همچنین این کشور‌ها را با آذربایجان و ترکیه که در سمت غربی آن قرار دارند و کشور‌های آسیای میانه در سمت شرق متصل می‌کند. بنابراین، ایجاد کریدور زنگزور جایگزین موثری برای ترکیه در ایجاد ارتباط ترانزیتی کوتاه‌تر با کشور‌های آسیای مرکزی خواهد بود.

 

کریدور زنگزور با تبدیل شدن به پل ارتباطی بین اعضای OTS، به توسعه و ادغام این کشور‌ها با حجم کل تولید ناخالص داخلی (GDP) ۱.۵ تریلیون دلار و کل جمعیت ۱۵۰ میلیون دلاری کمک خواهد کرد.

 

با احداث پل در دو طرف دریای خزر، کریدور زنگزور به یکی از مسیر‌های کریدور میانی برای اتصال آسیا به اروپا تبدیل می‌شود. وضعیت در حال تحول ژئوپلیتیک جهانی، از جمله رویارویی نظامی روسیه و اوکراین و افزایش رقابت بین چین و آمریکا در جهت‌بخشی حمل‌ونقل کالا از طریق دریا به جای مسیر‌های زمینی، احتمالا اهمیت مسیر‌های زمینی در داخل اوراسیا از جمله کریدور میانی و زنگزور را در سال‌های آینده افزایش خواهد داد.

 

موضع روسیه 

تقریبا طیف وسیعی از بازیگران مانند اتحادیه اروپا، چین، روسیه، ترکیه و آذربایجان در پی ایجاد کریدور زنگزور هستند اما در این میان موضع روسیه به دلیل حضور پررنگ آن در قفقاز و رابطه نزدیک آن با ارمنستان و ایران چندان شفاف به نظر نمی‌رسد و نسبت به اوایل جنگ دوم قره‌باغ دچار تحول اساسی شده است.

 

باید توجه داشت که در بحبوحه تحریم‌های اقتصادی ضد روسیه، روس‌ها به مسیر‌های قابل اعتماد جدیدی نیاز دارند. به گفته ویتالی ساولیف، معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه، کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) که قرار است روسیه، آذربایجان، ایران و هند را به هم متصل کند، باید یکی از مسیر‌های جایگزین زمینی در نظر گرفته شود. در این راستا، کریدور زنگزور مهم است، چرا که شاخه غربی این مسیر از آذربایجان عبور می‌کند.

 

باید توجه داشت که کریدور حمل‌ونقل موجود از روسیه به ارمنستان دارای محدودیت‌هایی مانند وجود مشکلاتی در روابط روسیه با گرجستان -مسیر اصلی حمل‌ونقل به ارمنستان از طریق آن عبور می‌کند- است.

 

همچنین این احتمال وجود دارد که حمل‌ونقل و لجستیک بخشی از جریان کالا از شرق آسیا که از طریق روسیه ترانزیت می‌شود، به مسیر کریدور میانی و به ویژه کریدور زنگزور هدایت شده و از همین‌رو، روسیه باید به توسعه کریدور زنگزور علاقه نشان دهد. در غیر این صورت، پیوند موجود باکو-تفلیس-قارص که روسیه عملا در عملیات آن دخالتی ندارد، استفاده خواهد شد. به باور کارشناسان روسی، توسعه کریدور زنگزور می‌تواند، نفوذ اقتصادی روسیه در قفقاز جنوبی را تقویت کند.

 

بنابراین، رویکرد مسکو به زنگزور بیشتر مبتنی‌بر منافع ژئواکونومیکی بوده که در تضاد با منافع راهبردی ایران در قفقاز است. از این‌رو، مواضع اخیر مقامات روسیه در جریان سفر ولادیمیر پوتین مورد انتقاد مسؤولان و جامعه نخبگانی ایران قرار گرفته است.

 

چرا ایران مخالف است؟

ایران از روز نخست جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰، بار‌ها بر حفظ تمامیت ارضی کشور‌های منطقه تاکید کرده است. در راستای این رویکرد، تهران حمایت خود از بازگشت قره‌باغ به آذربایجان را اعلام کرد. در بحث کریدور زنگزور نیز همان رویکرد دنبال می‌شود، یعنی ایران با تاکید بر رفع موانع ترانزیتی در قفقاز، برعدم تغییر مرز‌ها پافشاری می‌کند.

 

این امر می‌تواند دلایل ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی متعددی داشته باشد. باید توجه داشت که ارمنستان به لحاظ تاریخی رویکرد نزدیکی به تهران داشته و قطع مرز دو کشور به معنی کاهش نفوذ ایران در قفقاز جنوبی و ورود رقیب آن -ترکیه- است.

 

همچنین، مرز ایران و ارمنستان به عنوان بخشی از کریدور شمال-جنوب است که می‌تواند در صورت تکمیل زیرساخت‌ها، هند را به قفقاز متصل کند. باید توجه داشت که باوجود رابطه نزدیک باکو و اسرائیل، منطقی نیست که همه راه‌های مواصلاتی ایران به قفقاز در گرو عبور از آذربایجان باشد. همچنین کریدور زنگزور به معنی از دست رفتن بخشی از بازار ارمنستان برای کالا‌ها و انرژی ایران است. باید توجه داشت که بخشی از گاز ارمنستان از طریق ایران تامین می‌شود.

 

ایران با تاکید برعدم تغییرات ژئوپلیتیکی پیشنهاد ایجاد کریدور ارس را داد که بخش نخجوان و آذربایجان را از طریق ایران متصل می‌کند. در واقع، تهران با دور زدن کریدور زنگزور، مسیری را به نخجوان از طریق خاک ایران به باکو پیشنهاد کرده است. دو کشور با ساخت تعدادی زیرساخت از جمله جاده‌ها و دو پل بر روی رودخانه ارس موافقت کرده‌اند.

 

مسیر ایران بین آذربایجان و نخجوان کمی طولانی‌تر از کریدور زنگزور بوده و به جای ۴۷ کیلومتر، ۴۹ کیلومتر است اما رویداد‌های اخیر نشان دادند که انتخاب مسیر ایران به این معنا نیست که ترکیه و آذربایجان از طرح‌های خود برای کریدور زنگزور از طریق خاک ارمنستان صرف نظر کرده‌ باشند. به عنوان مثال در ۷ ژانویه، عبدالقادر اورال اوغلو، وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه، اظهار داشت که ترکیه انتظار دارد تا سال ۲۰۲۹ پروژه کریدور زنگزور را اجرا کند.

 

امروز ایران به دلیل تحریم‌های شدید اقتصادی غرب نمی‌تواند همان گاز را به بازار اروپا صادر کند. با این حال، با آغاز فعالیت مسعود پزشکیان به عنوان ریاست جمهوری ایران، دو طرف انتظار بهبود شرایط برای صادرات گاز را دارند. اگر ایران در روابط با غرب به موفقیت ژئوپلیتیکی دست یابد، تهران روی مسیر اصلی ترانزیت گاز از طریق همسایه خود ارمنستان، حساب باز کرده است.

 

به طور کلی ایران مخالف اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان نیست، بلکه هرگونه پروژه تورانی-ناتویی را در شمال کشور برنمی‌تابد و هرگونه موضع خلاف آن، با واکنش ایران مواجه می‌شود.




ارسال نظرات

تامین اجتماعی از بیمه کارگران سر باز زد؟
دومین شهرک مولد شیلاتی راه‌اندازی می‌شود
یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد
مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود
نتیجه بیست و یکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد
انتصاب مدیرعامل‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز
نیازی به خرید حمایتی تخم‌مرغ در بازار نداریم
کاهش معاملات مسکن زمینه‌ساز تشدید در بازار شد
خرید تضمینی گندم ۱۷ درصد افزایش یافت
چرخش بازار سهام به نفع خریدار از میانه هفته کاری که گذشت ثبت شد
حراج سکه مرکز مبادله دوم مهر ماه برگزار می‌شود
توزیع روزانه مرغ تهران به ۱۵۰۰ تن رسید
اسقاط ۱۴۰ هزار خودروی فرسوده در ۶ ماه
قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
تبادلات مالی قاره آفریقا به ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسید
۹۰ میلیارد تومان کالا‌های اموال تملیکی در حراج‌های برخط به فروش رفت
تورم عمده‌فروشی در هند کاهش یافت
پس از لبنیات، رب گوجه‌فرنگی هم گران شد
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است
سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران رونمایی شد
آیا با ۳ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟
به‌روزرسانی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان اتوبوسی تا ۲ ماه آینده
سرنوشت نامعلوم برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها
ترافیک در محور چالوس و هراز سنگین است
قطعا با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفیم
سیگنال مهم گروسی به بازار ارز/ کف قیمتی دلار باز هم شکسته می‌شود؟
بورس در حال احیا شدن است
قالیباف: اجازه نمی‌دهیم هیچ تصمیمی خارج از مدار برنامه هفتم توسعه گرفته شود
بازار کریپتو سبز پوش شد
عارف: راهبرد دولت چهاردهم، کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است
این افراد مشمول دریافت یارانه اول مهر می‌شوند
مطالبه ۲۹ همت مالیات از محل کشف فرار مالیاتی
وزارت صمت برای کاهش ارزبری موبایل چه کرد؟
جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران
۵۴ درصد از مسکن‌های روستایی مقاوم سازی شده است
به روزرسانی سامانه پایش تردد ناوگان اتوبوسی تا دو ماه آینده
افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارش‌ها در ۱۲ استان
قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است
قیمت انواع خودرو‌های داخلی امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
فرصت بخشودگی بدهی‌های مالیاتی به اتمام رسید
«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد
بار ترافیکی در آزادراه تهران-کرج تا پایان سال کاهش می‌یابد
از کند شدن رشد اقتصادی تا ناتوانی مردم در خرید مسکن
همچنان ۲ شرکت سود سهام عدالت را واریز نکردند
افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی و رفع محدودیت‌های شبکه از اولویت‌های گذر از پیک برق ۱۴۰۴
ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس تکمیل شد
تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد
همتی:تغییر پاسخگویی به مطالبات جامعه است
قیمت تلویزیون‌های محبوب در بازار شهریور ۱۴۰۳
بوی برجام به بازار فردوسی رسید
درخواست بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی
تشدید بارش‌ها تا هفته آینده در نوار غربی کشور
آمار جالب از تعداد خانواده‌هایی که خودروی شخصی دارند
واردات خودروهای کارکرده لغو می شود؟
توسعه سالانه ۲۰ هزارهکتار باغ زیتون در برنامه هفتم
اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!
بازار خودرو مشتری ندارد
بررسی مجدد لوایح مرتبط باFATF در مجمع تشخیص محدودیتی ندارد
آقای وزیر؛ حواستان هست برای چه کسانی حکم می‌زنید؟
الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه
اعلام ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی‌ بورس
تاثیر ناترازی انرژی در تولید خودرو
کاهش حداقلی قیمت خودرو‌های داخلی
بخشودگی جرائم مالیاتی به پرونده‌های هیئت‌های حل اختلاف هم رسید
یک واحد ۶۰ متری نوساز در محله‌های مختلف تهران چند؟
وزیر اقتصاد: دولت برای رفع ناترازی‌ها برنامه دارد
رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
پشت پرده نفوذ در مرکز ارسال پیام پیجرها
سقوط پول اسرائیل پس از انفجار پیجرها در لبنان
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد
ثبت بیش‌از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
رد پای سیاست مالی ضدتورمی دولت سیزدهم در رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳
کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند
اعزام بیش از ۸۱ هزار زائر عمره از ۱۵ فرودگاه
کاهش ۱۴ واحد درصدی سوددهی فولاد امیرکبیر کاشان
صدور بیش از ۵ هزار شناسه یکتا در درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار
تزریق ۲۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بورس امروز
استفاده از متانول برای تولید بنزین
امکان عرضه برق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس‌ از طریق بورس فراهم شد
احداث ۵۷ میلیارد مترمکعب مخزن سد برای ذخیره سیلاب ها و روان‌آب‌ها
بلاتکلیفی ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو
مپنا اوراق اجاره منتشر می‌کند
هشدار نارنجی هواشناسی به ۹ استان +ورود سامانه بارشی جدید از جمعه
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اصلی‌ترین منبع انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ چه بود؟
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
منابع تولید برق ده اقتصاد بزرگ جهان
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
خوداتکایی و ارزش سالانه یک میلیارد یورو، آورده زنجیره تولید بذر در کشور 
همه چیز درباره ارز اربعین
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
 زنگ خطر بیکاری در آمریکا به صدا درآمد 
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
رشد تولید گندم همزمان با رشد ۱۷ درصدی خرید تضمینی
اوکراین در یک قدمی ورشکستگی/ اوراق قرضه یورویی بلای جان زلنسکی شد
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
ریزش آوار بورس بر سر سرمایه گذاران
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
اعلام شرایط فروش بلیت پروازهای اربعین
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
۹۹ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود
خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
افت تولید و فروش بنگاه‌ها/ قطعی برق و کمبود نقدینگی متهمان اصلی
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی +جدول اولویت ها
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور
کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف برق را دارند؟
تغییر جهت شاخص کل بورس در معاملات اخیر/ تحول بورس نیازمند تصمیمات کلان است
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
انتقال پایتخت اقتصادی، عبور از بن‌بست توسعه
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
تداوم کاهش نرخ اخزا/ اخزا وارد کانال ۲۹ درصد شد
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
شرایط فروش فوق‌العاده و اقساطی ۲ خودرو از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ +جدول قیمت
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
عوارض خروج از کشور گران شد
چگونه عوامل متعدد بازار کریپتو را تحت فشار قرار دادند؟
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟
وضعیت جاده‌های کشور امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
گزارش

بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند

برآوردها نشان می‌دهد شعار ساخت ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم با وجود اظهار نظرهای مسؤولان سابق شکست خورده است. به اعتقاد مهرداد بذرپاش بانک‌ها بیشترین ضربه را به نهضت ملی مسکن زدند. سوال اصلی اینجاست که بهانه همکاری نکردن بانک‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا وقت آن نرسیده که یا تصمیم جدیدی اتخاذ شود؟

گزارش اخیر مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد؛

تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد

میزان خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه طی ۸ ماه سال ۲۰۲۴ به کمترین میزان ۶ سال اخیر رسیده است؛ تغییرات در قوانین مهاجرتی ترکیه، افزایش قیمت املاک و نوسانات اقتصادی در ایران و ترکیه نقش مهمی تداوم روند کاهشی خرید ملک توسط ایرانیان در کشور داشته است.

چرا اجازه تسهیلات ۳ میلیارد دلاری به شرکت ملی داده شد؟

اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!

تصویب تسهیلات ۳ میلیارد دلاری بانک مرکزی به شرکت ملی نفت، جهت افزایش ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در حالی در شورای اقتصاد به تصویب رسیده که این مصوبه مغایر با بند الف ماده ۶۳ قانون بانک مرکزی است.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز

طبق محاسبات انجام شده، دولت سالانه ۴۷۰ همت برای تامین گاز پایدار به مشترکان پرداخت می‌کند که بخش نیروگاه و صنعت بیشترین مصرف‌کننده آن هستند.

یادداشت و تحلیل

رضا احسانی، پژوهشگر اقتصادی

تبارشناسی منازعات دوگانه «لیبرال-کمونیست»

این یکی، آن دیگری را «کمونیست» خطاب می‌کند و دیگری این یکی را «نئولیبرال»! اما واقعیت این است که هر دو با هم کم‌وبیش همسو هستند و هوشمندی سیاست‌گذار می‌تواند نقاط درست و غلط هر یک را سرند کند.

مهدی حاجی‌وند، کارشناس بازار سرمایه

رشد ناپایدار بورس در میان مشکلات نقدینگی

رشد ناپایدار امروز شاخص بورس و نماگر‌های اصلی بازار پس از چند روز روند منفی، در حالی اتفاق افتاده است که مشکلات اصلی بازار سرمایه ریشه در کمبود نقدینگی دارد.

احسان قمری، کارشناس اقتصادی

پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟

بازار توافقی ارز در راستای تاکید هر چه بیشتر بانک مرکزی بر سیاست‌های تثبیتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تشکیل و صادرکنندگان خرد، ضمن خروج از سامانه نیما، قادر خواهند بود تا ارز خود را در این بازار، عرضه نمایند.

صابر آذر، کارشناس ارشد بازار سرمایه

وام عشقی و گمشده مسؤولیت اجتماعی

وام عشقی مجید عشقی، پرده‌ای بر افتاده از یک نمایش طنز بود که از قضا هزینه مالی و معنوی گزافی در منافع عمومی جامعه و به طور خاص، سهامداران و ذی‌نفعان بازار سرمایه داشت.

گفت وگو

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد:

بورس در حال احیا شدن است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر متغیر‌های بنیادی بازار تغییر نکند و ریسک سنگینی نیز بر بازار تحمیل نشود انتظار می‌رود بورس در ۶ ماه دوم سال حداقل در جایگاه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار گیرد و قله‌های جدیدی را قبل از سال ۱۴۰۴ به ثبت برساند.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی بیان کرد: دیدگاه ما برای اراضی کوچک‌مقیاس از جنس «کشاورزی معیشتی» است که در صورت ورود ادوات مکانیزه به آن، کشاورزان این بخش می‌توانند نقش قابل توجهی در امنیت غذایی کشور ایفا کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: با توجه به ایراد شورای نگهبان به تعطیلی شنبه، تصمیم کمیسیون تعطیلی پنجشنبه شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

انس جهانی ۵ دلار افزایش یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: در اولین روز باز شدن بازار جهانی، شاهد افزایش ۵ دلاری انس طلا بودیم.