۰۸/مهر/۱۴۰۴ | ۱۴:۴۲
اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر در آبان ماه ۱۴۰۴ برای صنایع مشمول آغاز سطح‌بندی مشتریان بانکی/ محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد اسامی بازیگران سریال الگوریتم + عکس شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ چرا یارانه شما قطع شد؟ لینک و نحوه اعتراض به حذف یارانه‌ها طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد خبر جدید درباره واریز سود سهام عدالت + وضعیت جاماندگان و آخرین مهلت ثبت نام سهام عدالت جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب واکنش ستاره الوحده به پیشنهاد پرسپولیس یارانه نان اتباع افغان قطع نشد هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز جزییات حراج سکه فردا ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و رز در بازار ارز تجاری امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ + جدول چرا تتر خطرناک شد؟ اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ | سایت ثبت نام فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش + اختلاف قیمت با بازار «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واردات شمش طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی آزاد شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب افزایش قیمت لبنیات برمبنای ابلاغ سازمان حمایت یا اسناد مثبته است رفع تداخلات اراضی باید در موعد مقرر به اتمام برسد نوسان قیمت برنج ایرانی از ۱۹۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رقابت باطل بین تولید و مصرف برق قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت پیش فروش جدید سکه ۱۳ مهر برگزار می‌شود قیمت جهانی طلا امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود کاهش پیک مصرف برق به زیر ۵۰ هزار مگاوات قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد آتیه صبا بورسی شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات گندم کاران واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ اسناد عادی مشمول مالیات نمی شوند مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد ساعت شروع به‌کار ادارات کلان‌شهرها دو هفته اول مهرماه شناور شد آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ معاون وزیر تعاون: حضور شفاف اتباع مجاز در بازار کار ایران محدودیتی نخواهد داشت افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۷:۰۰ ۱۴۰۳/۰۵/۲۸
نگاهی به مزایای ژئوپلیتیکی کریدور شمال-جنوب؛

کاهش هزینه تجارت در منطقه/ مسکو و باکو در حال تغییر روش تجارت هستند

کریدور شمال-جنوب (INSTC) فاصله تا جنوب جهانی را به نصف کاهش و روزهای حمل و نقل را از ۴۵ روز به ۱۵ روز کاهش می‌دهد.
کاهش هزینه تجارت در منطقه/ مسکو و باکو در حال تغییر روش تجارت هستند
کد خبر:۵۴۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ ایده نخست در مورد کریدور شمال-جنوب به سال ۱۹۹۳ بازمی‌گردد. با این وجود در ماه‌های پایانی سال ۲۰۰۰، هند، ایران و روسیه تفاهم نامه‌ای را امضا کردند که دو سال بعد به رسمیت شناخته شد. جمهوری آذربایجان نیز در سال ۲۰۰۵ به این توافق تاریخی ملحق شد. علیرغم تحولات شتابان این ابتکار، پروژه به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران برای بیش از یک دهه متوقف شده است. با تحولات ژئوپیلتیکی به ویژه در اوکراین، اکنون این کریدور دوباره احیا شد. انتظار می‌رود این کریدور بیش از ۷۰۰۰ کیلومتری، ۳۰ تا ۵۰ درصد آن بسته به مسیر در خاک روسیه اجرا شود.

کریدور شمال-جنوب نه تنها برای تعامل آتی آذربایجان و روسیه از اهمیت حیاتی برخوردار است، بلکه نقش مهمی در ایجاد مسیر‌های تجاری سریع‌تر جدید بین نیمکره جنوبی و شمالی دارد. در حال حاضر کالا‌ها از طریق خلیج فارس، کانال سوئز، دریای مدیترانه به بنادر دریای شمال در زمان یک و نیم ماه ارسال می‌شود اما کریدور شمال-جنوب، این زمان را به کمتر از یک ماه کاهش می‌دهد. هرچند هند، ایران و روسیه بنیانگذاران این پروژه بودند اما بسیاری از طرف‌ها مانند آذربایجان نیز علاقه‌مند به تکمیل زودهنگام این ایده هستند.

 

اهمیت راهبردی کریدور برای روس‌ها 

در دوران معاصر، همسایگان روسیه سخت در تلاش هستند تا تجارت مسکو و ارتباط با جنوب جهانی را مهار کنند. با نگاه به نقشه، متوجه می‌شویم که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دائما در حال نزدیکی به مرز‌های روسیه است. سن‌پترزبورگ روسیه تنها کیلومتر‌ها با ناتو فاصله دارد. دریای بالتیک با حضور دریایی و هوایی ناتو و متفقین در اختیار آن‌ها است. سیستم‌های نظارتی ناتو بر شناور‌های دریایی و غیرنظامی روسیه در دریای بالتیک نظارت بسیار دقیقی دارند و هواپیما‌های سیستم‌های هشدار و کنترل هوابرد ارتباطات غیرنظامی روسیه را مختل می‌کنند. علاوه بر این، دریای شمال دوباره کانون نیرو‌های متفقین و ناتو است که مشتاقند مانع تجارت دریایی روسیه شوند.

حضور متفقین و ناتو در دریا‌های بالتیک، شمال، سلتیک، مدیترانه، سرخ و عرب از اهمیت استراتژیک بالایی برخوردار است که دارای مسیر‌های تجاری بین‌المللی بسیار مهمی هستند. بنابراین روسیه کاملا آگاه است که منافع ملی خود را تامین کند و چالش‌های ناشی از نیرو‌های متفقین و ناتو را دور بزند. کریدور بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) جایگزینی قابل انجام برای جلوگیری از رویارویی و جنگ‌طلبی غرب است. این کریدور از مسکو شروع می‌شود و به ولگوگراد می‌رسد و از آنجا از دو مسیر استفاده می‌کند که یک مسیر از طریق دریای خزر و مسیر دوم از طریق مسیر زمینی از آستاراخان به باکو در آذربایجان است. در نهایت این مسیر با ورود به ایران به بندرعباس و بندر چابهار متصل می‌شود. سپس مسیر برای اتصال این دو بندر به بندر بمبئی هند در نظر گرفته شده است.

هرچند کریدور شمال-جنوب در ابتدا بین روسیه، ایران و هند امضا شد اما هدف از این مسیر انتقال کالا‌ها از روسیه، قفقاز، آسیای مرکزی، اروپا و جنوب آسیا با استفاده از کشتی، راه آهن و جاده‌های زمینی بود. اکنون پروژه INSTC شامل آذربایجان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین است.

کریدور شمال-جنوب (INSTC) فاصله تا جنوب جهانی را به نصف کاهش و روز‌های حمل‌ونقل را از ۴۵ روز گذشته به ۱۵ روز کاهش می‌دهد. به این ترتیب، زغال سنگ روسیه می‌تواند به هند برسد و در این فرآیند، ایران می‌تواند میلیارد‌ها دلار از هزینه‌های ترانزیت و حمل‌ونقل را به دست آورد. علاوه‌بر این، زغال سنگ روسیه و سایر هیدروکربن‌ها نیز می‌توانند با استفاده از خطوط کشتیرانی به چین منتقل شوند. اگر پاکستان بتواند با ایران به توافق برسد، محصولات روسی می‌توانند با استفاده از کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به پکن برسد. اما ظاهرا چنین بحثی در میان پاکستان، چین و ایران هنوز صورت نگرفته است. شاید تحریم‌های غرب علیه ایران بتواند مانع از توافق فوق‌الذکر شود. با این وجود با یا بدون CPEC، صنایع راه‌آهن و کشتیرانی ایران می‌توانند از INSTC نیز بهره‌مند شوند.

به عبارت دیگر، INSTC یک گزینه طلایی برای جنوب جهانی برای تقویت ارتباط منطقه‌ای و حتی فرامنطقه‌ای است. ناتو و نیرو‌های متفقین می‌دانند که روسیه یک قدرت بزرگ است و حق دارد از منافع ملی خود محافظت کند و به باور کارشناسان مانع و مهار روسیه کارساز نخواهد بود. در این میان، جنوب جهانی تشنه انرژی، به منابع طبیعی روسیه نیاز دارد و INSTC فرصت عالی برای تغذیه جنوب جهانی است.

روسیه در حال ایجاد گزینه‌های استراتژیک جایگزین برای همه کشور‌های جهان است و با شرکای جهانی خود، چنین اهدافی می‌تواند به واقعیت تبدیل شود. INSTC یک حرکت استراتژیک بزرگ برای مسکو است که پتانسیل موقعیت روند جنوب جهانی را دارد. 

 

اهداف باکو از کریدور شمال-جنوب 

همچنین اهمیت ژئوپلیتیکی که کریدور حمل‌ونقل شمال-جنوب دارد، برای موقعیت آذربایجان در منطقه حیاتی است. این پروژه منطقه‌ای، آذربایجان و روسیه را بیش از پیش نزدیک‌تر کرده و همکاری‌های اقتصادی و سیاسی را در برخی موارد افزایش می‌دهد. به گفته بسیاری از تحلیلگران سیاسی، کریدور شمال-جنوب یکی از مصادیق بارز افزایش تعامل سیاسی بین آذربایجان و روسیه است.

توسعه این کریدور با توجه به سطح مناسب روابط بین روسیه و دو کشور ایران و ترکیه که گا‌ها در مواردی مانند سوریه اختلاف داشتند، فرصت درخشانی را در اختیار آذربایجان و روسیه قرار می‌دهد تا ایران و ترکیه را به یکدیگر نزدیک کنند. دستیابی به اتحاد منطقه‌ای گسترده‌تر بین هر چهار کشور در نهایت دشوار است اما آشتی دو بازیگر اصلی در منطقه بیش از حد ممکن است. در صورتی که آذربایجان و روسیه در آشتی قدرت‌های منطقه‌ای موفق باشند، مزایای قابل توجهی قابل پیش‌بینی است.

آذربایجان برای سال‌های متمادی، ارمنستان را از هر یک از پروژه‌های منطقه‌ای منزوی کرده که شمال-جنوب نیز از این قاعده مستثنی نیست. علاوه بر این، یک مزیت خاص کمتر مورد توجه قرار گرفته است و اینکه همکاری سه‌جانبه آذربایجان، ایران و روسیه که در این پروژه شکل گرفته و مطمئنا موقعیت آذربایجان را در حل و فصل مناقشه قره باغ کوهستانی ارتقا خواهد داد. برای بیش از بیست سال همکاری در قالب مسکو-تهران-ایروان ادامه داشت. با این وجود پروژه شمال-جنوب قدرت تشکیل مثلث باکو-مسکو-تهران را دارد که به طور قابل توجهی مقامات ارمنستان را از همکاری با روسیه و ایران خارج خواهد کرد. در واقع، مشارکت فعال در پروژه‌های بزرگ منطقه‌ای، آذربایجان را به عنوان یک شریک تجاری جذاب برای تقریبا همه کشور‌های همسایه از جمله روسیه و ایران نشان می‌دهد.

آذربایجان در سال‌های اخیر نقش مهمی در اجرای بسیاری از پروژه‌های منطقه‌ای ایفا کرده است. این کشور با تبدیل شدن به یکی از سریع‌ترین اقتصاد‌های در حال توسعه، خود را به عنوان یک شریک ارزشمند برای تصمیم گیرندگان منطقه‌ای و جهانی معرفی کرده است. آذربایجان آماده بوده تا از طریق پروژه‌های بین‌المللی بزرگ مانند کریدور‌های شمال-جنوب و شرق-غرب، فصل جدیدی از تاریخ خود را بگشاید. بدون تردید هر دوی این تحولات از طریق همکاری عمیق‌تر با همسایگان و بازیگران بین‌المللی، میلیارد‌ها دلار برای اقتصاد ملی به ارمغان خواهد آورد. با این حال، تمرکز انرژی و توجه به پروژه شمال-جنوب سودمندتر است. در واقع، آذربایجان حداقل در حال حاضر تصمیم گیرنده اصلی منطقه نیست و اتکا به روسیه اجتناب ناپذیر است.

از سوی دیگر، پروژه شمال-جنوب دارای ارزش سیاسی قابل توجهی برای آذربایجان است. بهبود روابط سه جانبه با روسیه و ایران، جدای از تثبیت خود به عنوان یک بازیگر مهم منطقه‌ای، نمونه‌ای از این است که چگونه گسترش ارزش اقتصادی منجر به افزایش نفوذ سیاسی می‌شود. مهمتر از همه، کریدور شمال-جنوب این پتانسیل را دارد که به مقامات آذربایجان برگ برنده‌ای در مذاکره بر سر توافقی مطلوب در برابر ارمنستان بدهد. در مجموع، کریدور شمال-جنوب فرصت‌های اقتصادی و سیاسی بسیار گسترده‌تری را برای آذربایجان در آینده فراهم می‌کند. همانطور که ملاحظه می‌شود، تکمیل کریدور شمال-جنوب یک بازی برد-برد برای تمام کشور‌های شرکت کننده است که در این میان، روسیه و آذربایجان هر کدام به دنبال مزایای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی هستند.