به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ حسین پورفرزانه امروز در نشست هماندیشی با اصحاب رسانه اظهار داشت: ناوگان هوایی کشور نیازمند پشتیبانی است، ما با فرسودگی ناوگان مواجه هستیم، از نظر تعداد هم، داشتههای فعلی نیازمند کشور را رفع نمیکند.
به گفته پورفرزانه در گذشته تصمیماتی اتخاذ شده که موجب ناترازی در ناوگان شده است. بخشهایی از صنعت خیلی خوب رشد کرده و بخشهایی هنوز رشد نکرده است.
وی ادامه داد: حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی فرودگاهی داریم و این بخش از بدنه صنعت خوب رشد کرده است. به لحاظ تعداد فرودگاه در رتبه نهم دنیا هستیم و به لحاظ شاخص بهرهوری فرودگاهی در رتبه ۵۴ دنیا هستیم. از نظر شاخص کیفی پرواز هم در رتبه ۹۲ قرار داریم.
به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی در حوزه نظارت بر ایمنی بین کشورهای خاورمیانه، ما از یمن و سوریه بالاتر هستیم.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی، ۱۸۰ فروند هواپیمای رجیستر فعال به ارزش یک میلیارد دلار داریم و رشد صنعت در بخش ناوگان مناسب نبوده است.
وی تاکید کرد: باید با رویه مبتنی بر اقتصاد به توسعه فرودگاهها فکر کنیم؛ الان فرودگاهها هر روز بزرگتر میشوند اما ناوگان هوایی ما توسعه پیدا نمیکند.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: باید سرمایهگذار فرودگاهی جذب کرد. بالای ۱۰ تقاضا برای احداث فرودگاه با سرمایهگذاری بخش خصوصی داریم. امروز یک نماینده مجلس فشار میآورد که در شهرستان خودش فرودگاه بسازیم، در حالی که در نزدیکی آن شهرستان فرودگاه داریم. بنا نداریم رشد ناموزون را در صنعت ادامه دهیم.
وی با اشاره به موضوع پروازهای عبوری و ظرفیت کشور، به این موضوع که درآمدهای صنعت در جای خود خرج نمی شود، اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال از محل درآمد پروازهای عبوری حتی مطالبات گندمکاران هم پرداخت شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه ۹۰ درصد پروازهای ما در ۱۰ فرودگاه کشور انجام میشود، اظهار کرد: تعداد فعلی فرودگاههای کشور کافی است. از این پس باید کیفیت فرودگاهها و تعداد و کیفیت ناوگان ارتقا یابد. از هر استان یک فرودگاه، به هر محله یک فرودگاه نزدیک میشویم.
وی اضافه کرد: تعدادی تاکسی هوایی به ناوگان اضافه شده است. در فرودگاههای پیام و زنجان به عنوان اولین فرودگاهها به صورت پایلوت و سپس کیش و هندورابی و ابوموسی تاکسی هوایی راهاندازی خواهد شد، هماکنون حدود ۱۰ تاکسی هوایی در داخل کشور داریم اما اجرای آن چالشهایی دارد با این حال با راهاندازی تاکسی هوایی فرودگاههای بلااستفاده به چرخه اقتصاد وارد میشود و پاسخگوی نیاز سرمایهگذار محلی خواهیم بود.
به گفته پورفرزانه، در قانون سرمایهگذاری مالکیت با دولت باقی خواهد ماند.
پورفرزانه در پاسخ به سوال اقتصاد معاصر درباره پیگیری برای راهاندازی مجدد پروازهای اروپایی توسط ایرلاینهای داخلی تصریح کرد: تحریم هما در پرواز به اروپا پیگیری حقوقی شده است؛ برای برقراری پروازهای خارجی مطالبات زیادی داریم، انتقال دارو، جابهجایی بیماران و... در این پروازها مد نظر هستند؛ با همکاری وزارت خارجه و پیگیری سازمان، پرواز پاریس توسط ایرتور از ۱۲ بهمن امسال آغاز میشود.
وی در پاسخ به این سوال که آیا برای دیگر شرکتها هم پیگیری راهاندازی پروازهای اروپایی داشتهاید؟ گفت: برای شرکت دوم هم در حال پیگیری هستیم تا قشمایر به دو مسیر اروپایی پرواز کند، البته از نظر شرایط تحریم نام این دو مقصدِ اروپایی شرکت هواپیمایی قشمایر را تا راهاندازی کامل اعلام نمیکنیم تا زمانی که راهاندازی کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی در پاسخ به سوال دیگر اقتصاد معاصر مبنی بر رایزنی برای افزایش پروازهای اروپایی در نوروز پیشِ رو گفت: پیشبینی میکنیم برای نوروز امسال، پروازهای اروپا که در گذشته داشتیم هم برقرار میشود. شرکتهای خارجی هم در کشور پروازها را توسعه دادهاند، هواپیمایی الجزیره، پروازی از شیراز به مکه راهاندازی کرد؛ از بهمنماه پرواز مشهد-کراچی نیز برقرار میشود. همچنین پرواز گرگان-استانبول از بهمن راهاندازی میشود و پرواز بندرعباس- مسقط از دهه فجر امسال راهاندازی خواهد شد.
وی اظهار داشت: در پروازهای بینالمللی برخی شرکتهای عرصه سوخت بینالمللی که ارتباط مالی با آمریکا دارند، به ماسوخت نمیدهند اما ما این مساله را حل کردیم.
به گفته پورفرزانه از نیمه سال آینده با راهاندازی صندوق توسعه ناوگان و با حمایت و همکاری صندوق توسعه ملی، هواپیماهای جدید با سن کم وارد ناوگان هوایی کشور خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: نقشه توسعه راهبردی فرودگاهها در حال تکمیل و تیمی در این حوزه فعال است.