صنعت

جدیدترین اخبار

پس از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو توسط ۲ خودروساز، بازار این کالای پرحاشیه وارد رکود مطلق شده و معامله‌ای در این بازار انجام نمی‌شود.

|

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: طبق پیشنهاد کمیسیون صنایع، ارز قابل تخصیص به واردات خودرو از ۲ میلیارد یورو به ۳ میلیارد یورو افزایش پیدا کرد.

|

یک مقام مسئول در سازمان حمایت گفت: در صورتی که قرارداد فروش منعقد شده خودروساز با مشتریان در قالب «تحویل فوری» و یا «فروش فوق العاده» باشد، خودرو مشمول هیچ گونه افزایش قیمتی نمی شود.

|

براساس مصوبه هیأت وزیران ، ثبت سفارش واردات قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای خودروهای با استاندارد کمتر از یورو (۵) و تولید خودروهای کمتر از استاندارد یاد شده ممنوع است.

|

رئیس خانه معدن ایران گفت: دستور تعطیلی ۳ ماهه معادن زغال سنگ ناایمن برای مکانیزه کردن این معادن صادر شد اما سوال این است که مگر می‌شود، معدن زغال سنگ را ۳ ماه تعطیل کرد؟

|

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل جزئیات فرآیند طرح‌های جایگزینی و اسقاط خودروهای فرسوده را اعلام کرد.

|

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به این که گرانی خودرو کار دولت و شورای رقابت است گفت: وزیر صمت برای توضیحات به کمیسیون فراخوانده می‌شود.

|

مدیر طرح واردات خودرو وزارت صمت گفت: برای واردات خودرو فقط یک تعرفه نداریم بلکه تعرفه ها متفاوت است؛ بنابراین هنوز مشخص نیست کاهش تعرفه به ۶۰ درصد دقیقا مربوط به کدام دسته از خودروها می شود.

|

وزارت صمت مجوز افزایش ۳۵ درصدی قیمت خودرو را برای خودروسازان صادر کرده که این مسئله باعث واکنش منفی نمایندگان مجلس شده و آنها در اولین گام اقدام به کاهش تعرفه واردات خودروهای نو از ۸۰ به ۶۰ درصد کرده اند.

|

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس گفت: افزایش قیمت اخیر خودرو‌های داخلی شامل افرادی -که وجه خودروی ثبت‌نامی خود را کامل پرداخت کرده‌اند- نمی‌شود، همچنین از افرادی که بخشی از این هزینه را پرداخت کرده و البته از موعد تحویل خودروی آنها گذشته است نیـــز وجه اضافه‌ای اخذ نمی‌شود و در نهایت افرادی که ۵۰ درصد هزینه خودروی ثبت نامی‌شان را واریز کرده و از موعد تحویل خودروشان نگذشته، به اندازه ۵۰ درصد باقی مانده مشمول افزایش قیمت می‌شوند.

|

شرکت خودروسازی «آوتوواز» روسیه، تولیدکننده خودرو‌های مدل «لادا»، برای آغاز صادرات محصولات خود به ایران آماده می‌شود.

|

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی گفت: به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت، افزایش قیمت خوردو طبق مصوبه دولت قبل است و این افزایش در خودرو‌های داخلی شامل افرادی که وجه ثبت‌نامی را کامل پرداخت کرده‌اند، نمی‌شود.

|

عضو کمیسیون تلفیق بودجه در مجلس از مصوبه این کمیسیون برای افزایش ردیف اعتباری واردات خودرو‌های خارجی به کشور خبر داد.

|

خروجی کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴، افزایش یک میلیارد دلاری به بسته ارزی واردات خودرو در لایحه پیشنهادی دولت و همچنین کاهش ۲۰ واحد درصدی از سقف تعرفه پیشنهادی تیم اقتصادی دولت است.

|
گزارش
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

وزیر صمت و شورای رقابت، شرکای انحصار یا مدافع ملت؟

گرانی دوباره خودروهای داخلی در حالی شبانه اتفاق افتاد که مردم همچنان با چالش‌هایی نظیر بازار انحصاری، کیفیت پایین خودروها، سیاست‌های غیرشفاف عرضه خودرو و گرانی بی‌حد و اندازه در قیاس با نرخ‌های جهانی، مواجه‌ هستند، در این شرایط تصمیمات یک‌سویه شورای رقابت و وزیر صمت هم نه تنها به بهبود وضعیت بازار کمک نکرد، بلکه فشار مضاعف بر دوش مردم گذاشت.

یادداشت و تحلیل
احسان قمری، کارشناس اقتصادی

واردات خودرو برای اثربخشی بر بازار باید شفاف‌ شود

ضرورت دارد در کنار آسیب‌شناسی واردات خودرو در طول بیش از دو سال گذشته، ساختار جدیدی با هدف فراهم کردن شرایط دسترسی آحاد مردم به خودرو، اعم از تولید داخل یا وارداتی، اقداماتی در خصوص فراهم کردن شرایط رقابتی با هدف بهبود عملکرد خودروسازان داخلی انجام شود.

گفت و گو
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» اعلام کرد؛

نارضایتی تولیدکنندگان پوشاک از کارگروه ساماندهی مد و لباس

دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مدعی وجود برخی کارشکنی‌ها از سوی کارگروه ساماندهی مد و لباس برای تولیدکنندگان پوشاک شد و به تشریح برخی از این موارد پرداخت.