معاون صنایع عمومی وزارت صمت ابراز امیدواری کرد با کاهش خاموشیها، شاهد آغاز جهش ۱۰۰ روزه تولید کشور از ابتدای مهر ماه باشیم.
در پی تصویبنامه جدید هیأت وزیران، سرمایهگذاران خارجی میتوانند تا پایان سال جاری با رعایت شرایط مشخص، اقدام به ثبتسفارش واردات خودرو سواری نو کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، گفت: چالش قیمتگذاری خودرو نه به دلیل وجود فرمولهای رسمی، بلکه ناشی از اجرای نادرست و سلیقهای آن است؛ روندی که هم خودروسازان را زیانده کرده و هم مصرفکنندگان را ناراضی. کارشناسان معتقدند راهکار کوتاهمدت، اعمال درست قانون و راهکار بلندمدت، اصلاح سیاستهای کلان اقتصادی و کنترل تورم است.
یک عضو شورای رقابت با انتقاد از ناکامی خصوصیسازی و تداوم سیاستهای دستوری گفت: بیش از سه دهه پس از ابلاغ سیاستهای اصل ۴۴، هنوز حدود ۸۵ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است و بسیاری از بنگاههای واگذارشده با بحرانهای جدی دستوپنجه نرم میکنند.
معاون وزیرصمت با تأکید بر ضرورت مقابله با اراده دشمن و حمایت جدی از تولید داخلی گفت: تصمیمگیریهای با کیفیت در صنعت خودرو باید در اولویت قرار گیرد و وزارتخانه نیز با اجرای بسته حمایتی ۳۴ بندی، تأمین مالی و تسهیل ترخیص کالا، گامهای عملی برای پشتیبانی از واحدهای تولیدی برداشته است.
تأخیرهای مکرر در تحویل خودرو، مشتریان را با زیان مالی و روانی مواجه کرده و نشان میدهد مشکلات ساختاری و سیاستهای ناپایدار، حقوق مصرفکننده را تهدید میکند.
قائممقام ارشد ایران خودرو گفت: قیمتگذاری هر نهادی غیر از شورای رقابت را قانونی نمیدانیم و این شورا تنها مرجع صالح برای نحوه قیمت گذاری کالا است.
اختلاف میان دولت و مجلس بر سر نحوه تعیین حقوق ورودی خودروهای وارداتی وارد مرحله تازهای شد؛ در حالی که دولت از خردادماه حقوق ورودی را به شکل پلکانی اعمال کرده بود، هیأت تطبیق مقررات مجلس در نظریه اخیر خود این مصوبه را مغایر قانون بودجه ۱۴۰۴ دانست.
رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: برای توسعه صنایع تبدیلی به ۱۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز است که ضروری است با راهکارهایی تأمین شود.
شهرکهای صنعتی کشور با موج تعطیلی روبهرو هستند؛ تنها در زنجان ۴۸ درصد و در اصفهان ۴۷ درصد از واحدهای تولیدی به دلیل کمبود نقدینگی و فرسودگی ماشینآلات از حرکت بازماندهاند.
مدیرکل دفتر ارزیابی کیفیت کالاهای صادراتی و وارداتی سازمان ملی استاندارد ایران گفت: فرآیند ارزیابی انطباق خودروهای وارداتی توسط سازمان ملی استاندارد ایران همچنان با دقت و سرعت در حال انجام است
تجربه تاریخی آمریکا نشان میدهد سیاست حمایت از صنایع نوپا از طریق تعرفههای بالا، نقشی کلیدی در توسعه صنعتی این کشور داشته است. در نیمه دوم قرن نوزدهم، با وجود ارزانتر بودن ریل فولادی وارداتی از انگلستان، دولت آمریکا با وضع عوارض سنگین مسیر رشد تولید داخلی را هموار کرد.
نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: ایرانخودرو و سایپا باید اجازه یابند وارد میدان واقعی رقابت شوند؛ مدیریت صددرصدی دولتی مانع پیشرفت آنها است.