در حالی که قیمت ارز هر روز رکوردی تازه ثبت میکند و اثر آن مستقیما بر معیشت و آرامش روانی جامعه نمایان است، دولت نه برنامهای روشن برای مهار بازار ارز دارد و نه توضیح شفافی درباره تصمیمات خود میدهد؛ آزادسازی واردات کالای اساسی در استانهای مرزی بدون منشا ارز، یکی از تصمیمات نهچندان سنجیده دولت بود که به رشد بهای ارز آزاد انجامید.
انتشار گواهی سپرده نفت خام در صورت نهایی شدن میتواند معادلات تامین مالی، مدیریت بدهیهای دولت و حتی الگوی سرمایهگذاری در بخش انرژی را دستخوش تحول کند.
از سال ۱۳۹۳ تا آذر ماه ۱۴۰۴ حجم نقدینگی ۲۰.۵ برابر و رشد ارز ۴۰.۷ برابر شده است و این نکته نشان میدهد رشد نرخ ارز صرفا پدیده پولی نیست و کنترل نرخ ارز صرفا از مسیر کنترل نقدینگی سیاستی محکوم به شکست است.
بررسیها نشان میدهد یکی از روزنههای اصلی عدم ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان و بازنگشتن ارز حاصل از صادرات، کارتهای بازرگانی اجارهای است و اخیرا با اصلاح شرایط دریافت کارت بازرگانی و ابطال کارتهای بازرگانی اجارهای، این روزنه تا حدود زیادی مسدود شده است.
بودجه ایران دیگر تنها یک سند حسابداری نیست؛ بلکه نقشه مسیر تامین مالی است که سرنوشت تورم و تنگنای اعتباری را رقم میزند. تجربه سالهای اخیر نشان داده کسریها و تعهدات دولت دیر یا زود به شبکه بانکی منتقل میشوند و فشار بر بانکها، رشد پایه پولی و افزایش انتظارات تورمی، اقتصاد را در چرخهای از تورم و کمبود نقدینگی گرفتار میکند.
اقتصاد ایران طی پنج دهه گذشته در چرخهای مزمن از تورم بالا و بیثباتی گرفتار شده؛ چرخهای که نه حاصل شوکهای مقطعی، بلکه محصول سلطه مالی دولت، رشد مزمن نقدینگی و تعویق مکرر اصلاحات ساختاری است.
اقتصاد ایران امروز با بحران «قفلشدن سرمایه» روبهروست؛ بحرانی که ریشه آن نه در کمبود منابع، بلکه در بیاعتمادی عمیق سرمایهگذار داخلی به افق اقتصاد و ثبات سیاستگذاری نهفته است. نوسان ارز، مقررات متغیر، تورم مزمن و نااطمینانی نهادی، سرمایه را از تولید به حاشیه رانده و آن را در داراییهای غیرمولد متوقف کرده است.
اقتصاد ایران در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۵ با مجموعهای از بحرانها و ریسکهای همافزا از جمله ناترازی انرژی و تورم بالا تا فشار معیشتی و محدودیت منابع ارزی مواجه است. بودجه سال آینده آزمونی حیاتی برای تصمیمگیری جسورانه، اصلاح ساختارها و بازگرداندن ثبات مالی است و نیازمند شفافیت، انضباط بودجهای و تمرکز بر اولویتهای حیاتی کشور است.
نایبرئیس مجلس در واکنش به ادعای رئیسجمهور مبنی بر دستکاری مجلس در لوایح دولت، گفت: برای جلوگیری از تکرار چنین بحثهایی، مقرر شد هر آن چه وجود دارد، عینا تصویب شود و دولت به هر شکلی که صلاح میداند اجرا کند، به شرطی که مردم راضی باشند و در پایان سال ۱۴۰۵، دولت پاسخگوی مردم باشد.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفتوگو با اقتصاد معاصر
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مولدسازی باید به عنوان دستور کار ویژه دولت، مجلس و کشور قرار گیرد تا مشکلات بودجه رفع شود، گفت: در موضوع مولدسازی برخی مدیران رویکرد محافظهکارانه دارند که باید اصلاح شود.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران در گفتوگو با اقتصاد معاصر:
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر لزوم نوسازی زیرساختها در حوزه انرژی، گفت: در این مسیر باید از تکنولوژیهای روز و هوش مصنوعی استفاده شود، همچنین دادههای موثر در فرآیند اصلاح قیمت، احصا و عوامل تشدیدکننده، همافزا و حتی پدیدههای پروانهای، شناسایی و پیشبینی شود و برای هر سناریو روشهای اجرایی طراحی و یارانهها در نقاط درست، متمرکز شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با اقتصاد معاصر
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آئیننامه اتصال کارت بانکی به کارت سوخت با تأخیر در هیئت وزیران تصویب شده و پس از تأیید هیئت تطبیق مقررات مجلس، برای اجرا نهایی خواهد شد.