بررسیها نشان میدهد یکی از روزنههای اصلی عدم ایفای تعهدات ارزی صادرکنندگان و بازنگشتن ارز حاصل از صادرات، کارتهای بازرگانی اجارهای است و اخیرا با اصلاح شرایط دریافت کارت بازرگانی و ابطال کارتهای بازرگانی اجارهای، این روزنه تا حدود زیادی مسدود شده است.
در حالی که تولید مرغ و تخممرغ در کشور با استفاده از ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی و نهادههای یارانهای انجام میشود، آمارهای رسمی گمرک از صادرات بیش از ۱۷۰ میلیون دلار از این دو کالای اساسی مرتبط با سفره مردم حکایت دارد؛ صادراتی که نه مجوزهای آن شفاف است، نه سازوکار بازگشت ارز حاصل از آن و این پرسش جدی را پیش میکشد که یارانه ارزی دقیقا به سود چه کسانی...
طبق آخرین آمار، شمار ثبتنامکنندگان یازدهمین مرحله فروش محصولات ایرانخودرو از مرز ۱۰ میلیون نفر عبور کرده است؛ رقمی کمسابقه که در آستانه بسته شدن سامانه فروش، بار دیگر شکاف عمیق میان عرضه و تقاضا در بازار خودرو را برجسته میکند و نشان میدهد بازار خودرو همچنان اسیر ساختارهای ناکارآمد، قیمتگذاری دستوری و چرخهای تکراری از افزایش قیمت است.
در حالی که سیاستگذار پولی، بازگشت ارز حاصل از صادرات را یکی از ستونهای اصلی ثبات بازار ارز و مدیریت منابع ارزی کشور میداند، تازهترین گزارش رسمی بانک مرکزی از باقیماندن تعهد ایفا نشده حدود ۱۵ میلیارد دلار ارز صادراتی خارج از چرخه رسمی پرده برمیدارد؛ رقمی که تبعات آن، امروز نه فقط در ترازنامههای ارزی، بلکه در زندگی روزمره مردم قابل مشاهده است.
اقتصاد ایران طی پنج دهه گذشته در چرخهای مزمن از تورم بالا و بیثباتی گرفتار شده؛ چرخهای که نه حاصل شوکهای مقطعی، بلکه محصول سلطه مالی دولت، رشد مزمن نقدینگی و تعویق مکرر اصلاحات ساختاری است.
اقتصاد ایران امروز با بحران «قفلشدن سرمایه» روبهروست؛ بحرانی که ریشه آن نه در کمبود منابع، بلکه در بیاعتمادی عمیق سرمایهگذار داخلی به افق اقتصاد و ثبات سیاستگذاری نهفته است. نوسان ارز، مقررات متغیر، تورم مزمن و نااطمینانی نهادی، سرمایه را از تولید به حاشیه رانده و آن را در داراییهای غیرمولد متوقف کرده است.
اقتصاد ایران در آستانه ارائه بودجه ۱۴۰۵ با مجموعهای از بحرانها و ریسکهای همافزا از جمله ناترازی انرژی و تورم بالا تا فشار معیشتی و محدودیت منابع ارزی مواجه است. بودجه سال آینده آزمونی حیاتی برای تصمیمگیری جسورانه، اصلاح ساختارها و بازگرداندن ثبات مالی است و نیازمند شفافیت، انضباط بودجهای و تمرکز بر اولویتهای حیاتی کشور است.
اصلاح نرخ بنزین در کنار اختصاص سهمیه به مردم، گام موثر دولت در مدیریت مصرف انرژیست، اما شفافسازی به عنوان گامهای بعدی دولت در این پروژه، ضرورتی اجتنابناپذیر است، برای همراهی بیشتر مردم، قطعا ضرورت دارد بدانند درآمد حاصل از این محل، به چه زیرساختهایی اختصاص مییابد، باید گزارش دورهای منتشر شود و مجلس و نهادهای نظارتی نقش فعالی در کنترل مصرف این...
رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران با تاکید بر لزوم نوسازی زیرساختها در حوزه انرژی، گفت: در این مسیر باید از تکنولوژیهای روز و هوش مصنوعی استفاده شود، همچنین دادههای موثر در فرآیند اصلاح قیمت، احصا و عوامل تشدیدکننده، همافزا و حتی پدیدههای پروانهای، شناسایی و پیشبینی شود و برای هر سناریو روشهای اجرایی طراحی و یارانهها در نقاط درست، متمرکز شود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با اقتصاد معاصر
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: آئیننامه اتصال کارت بانکی به کارت سوخت با تأخیر در هیئت وزیران تصویب شده و پس از تأیید هیئت تطبیق مقررات مجلس، برای اجرا نهایی خواهد شد.
معاون امور تعاون وزیر کار در گفتوگو با اقتصاد معاصر
معاون امور تعاون وزیر کار با بیان اینکه وزارت راه و وزارت تعاونر بنگاههای بزرگ صنعتی را شناسایی کردند تا مشخص شود چه تعداد از کارگران آنها فاقد مسکن هستند، گفت: از استانها خواستهایم تعداد کارگران فاقد مسکن در شهرکهای صنعتی را معرفی کنند، وزارت راه هم اعلام کرده است که آمادگی دارد به واجدان شرایط، زمین واگذار کند.
فعال حوزه انرژی در گفتوگو با اقتصاد معاصر تشریح کرد
یک فعال حوزه انرژی گفت: مشترکان برق باید در گام نخست مجهز به ابزارهای هوشمند شوند تا بتوانیم این رصد را روی موبایل و کامپیوتر آنها در دسترس قرار دهیم، در کنار این، مشوقهای اقتصادی نیز باید به طور هدفمند طراحی شود.