در ۱۵ ماه گذشته دولت نه از جانب عرضه و نه از جانب تقاضا سیاستهای مناسبی برای تعادل بخشی به بازار ارز طراحی نکرده است به طوری که همچنان بدون محدویت امکان ثبت سفارش واردات انواع کالا وجود دارد و به همین دلیل همواره تقاضای ارز برای واردات، در سطوح بسیار بالا قرار میگیرد.
یکسال پس از آغاز اجرای فصل «اصلاح ساختار بودجه» در برنامه هفتم، ارزیابیهای نظارتی نشان میدهد که مهمترین پروژه اصلاح مالی دولت هنوز در نقطه شروع متوقف مانده است؛ جایی که به جای تغییرات واقعی در نظام بودجهریزی، اغلب اقدامات در سطح تدوین آییننامهها باقی مانده و شکاف تاریخی منابع و مصارف، بدهیهای پنهان و ناترازیهای مزمن همچنان پابرجاست.
گندم، ستون فقرات امنیت غذایی ایران، در آستانه یکی از پرریسکترین سالهای خود قرار گرفته است. کاهش بارندگی در مناطق دیمخیز، افزایش افسارگسیخته هزینههای تولید و تعلل مزمن در اجرای سیاستهای جایگزین، زنجیره تولید این کالای راهبردی را به نقطه شکنندهای رسانده و شاید کشت فراسرزمینی راهحلی برای گذر از این مقطع زمانی باشد.
با توسعه کریدور زنگزور یا همان مسیر ترامپ، احتمال کاهش اهمیت اقتصادی و سیاسی گرجستان وجود دارد و از همینرو، این کشور گامهایی برای تقویت اتحاد خود با محور روسیه-ایران-هند به جای اتحاد ناتو-ترکی برداشته است.
اصلاح نرخ بنزین در کنار اختصاص سهمیه به مردم، گام موثر دولت در مدیریت مصرف انرژیست، اما شفافسازی به عنوان گامهای بعدی دولت در این پروژه، ضرورتی اجتنابناپذیر است، برای همراهی بیشتر مردم، قطعا ضرورت دارد بدانند درآمد حاصل از این محل، به چه زیرساختهایی اختصاص مییابد، باید گزارش دورهای منتشر شود و مجلس و نهادهای نظارتی نقش فعالی در کنترل مصرف این...
رابطه نابرابر عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا، نمونهای عینی از گزاره راهبردی رهبر انقلاب اسلامی است که میگویند: «هزینه چالش از هزینه سازش کمتر است.» این رابطه نشان میدهد تن دادن به خواستههای قدرت سلطهگر نه فقط مانع از هزینه نمیشود، بلکه کشور را در تلهای اقتصادی و سیاسی گرفتار میکند.
سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین، از جمله دستاوردهای سیاسی مهم تهران در برابر فشارهای بینالمللی، با وعده سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینیها مشهور شد اما واقعیت اقتصادی آن هنوز فراتر از تفاهمنامههای راهبردی و پروژههای پراکنده نرفته است.
افزایش بیوقفه قیمت مواد غذایی در کنار کاهش محسوس قدرت خرید، نشانهای روشن از گرفتار شدن اقتصاد ایران در دام رکود تورمی است؛ وضعیتی که در آن سفره خانوارها هر روز کوچکتر میشود و فشار معیشتی، بهویژه بر اقشار کمدرآمد و طبقه متوسط، به سطحی بیسابقه رسیده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حوزه ارزی بخش عمده این فشار ناشی از مصوبات و شرایطی است که خارج از کنترل بانک مرکزی اتخاذ شده است، اگر هماهنگی بین دستگاههای دولتی وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات در همان جلسات تصمیمگیری سران قوا حل میشود، دولت باید از فرصت مجوزهای سران قوا بهتر و هماهنگتر استفاده کند.
به گفته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس معاونان وزارت جهاد باید در سطح یک وزیر توانمند عمل کنند، معاون بازرگانی وزارت جهاد، به اندازه وزارت بازرگانی سابق، وظایف، اختیارات و امکانات دارد و باید در حد یک وزیر توانمند فعالیت کند اما وقتی فردی بدون شناخت کافی از مجموعه در این پستها قرار میگیرد، طبیعیست که مشکلات بروز کند.
نماینده سامانه برقآپ با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی، اعلام کرد هوشمندسازی تجهیزات و ارتقای فرهنگ مصرف بهینه، دو محور اصلی طرحهای این سامانه برای کاهش مصرف برق و هزینههای مشترکان در شرایط محدودیت منابع انرژی است.
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتوگو با اقتصاد معاصر؛
دبیر کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: قطعا ارز ترجیحی، فقط برای تامین کالاهای اساسی مردم است و هدف آن کاهش بار تورم و گرانی و مشکلات اقتصادیست، اما اگر درست هدایت و نظارت نشود، خود میتواند مشکلات دیگری نظیر افزایش قیمتها، حواشی ناشی از کاهش موجودی کالا و رشد احتکار از سوی فرصتطلبان، ایجاد کند.