بازار لبنیات کشور در هفتههای اخیر وارد مرحلهای تازه از نوسان شده است؛ نوسانی که دیگر صرفا به افزایش تدریجی قیمتها محدود نیست و در برخی اقلام، به جهشهای مقطعی و چندباره در بازههای زمانی کوتاه انجامیده است. این وضعیت، نه فقط مصرفکنندگان را با سردرگمی قیمتی روبهرو کرده، بلکه زنجیره تولید تا توزیع محصولات لبنی را نیز در معرض فشارهای متضاد اقتصادی...
آنچه امروز در بازار مواد غذایی ایران جریان دارد، صرفا موجی از گرانی نیست، بلکه نشانهای از فرسایش تدریجی امنیت غذایی است؛ جایی که اقلامی مانند تخممرغ، مرغ و لبنیات یکی پس از دیگری از سبد مصرفی دهکهای پایین حذف میشوند و تورم، علاوه بر قیمتها، قدرت انتخاب خانوارها را هدف گرفته است.
چین توانسته یوآن را به واسطه پشتوانه طلایی، برای فروشندگان نفت قابل اعتمادتر کند؛ اقدامی که در عمل جایگاه پول ملی این کشور را در تجارت بینالمللی تقویت میکند.
در ۱۵ ماه گذشته دولت نه از جانب عرضه و نه از جانب تقاضا سیاستهای مناسبی برای تعادل بخشی به بازار ارز طراحی نکرده است به طوری که همچنان بدون محدویت امکان ثبت سفارش واردات انواع کالا وجود دارد و به همین دلیل همواره تقاضای ارز برای واردات، در سطوح بسیار بالا قرار میگیرد.
چهار سال از تصویب قانون مالیات بر خانههای خالی میگذرد اما این ابزار مهم تنظیمگری بازار مسکن همچنان در مرحله اجرا متوقف مانده است؛ توقفی که نه از ضعف قانون، بلکه از ناهماهنگی نهادی، تعارض منافع دستگاههای اجرایی و ناکارآمدی زیرساختهای اطلاعاتی به ویژه سامانه ملی اسکان و املاک ناشی میشود.
اصلاح نرخ بنزین در کنار اختصاص سهمیه به مردم، گام موثر دولت در مدیریت مصرف انرژیست، اما شفافسازی به عنوان گامهای بعدی دولت در این پروژه، ضرورتی اجتنابناپذیر است، برای همراهی بیشتر مردم، قطعا ضرورت دارد بدانند درآمد حاصل از این محل، به چه زیرساختهایی اختصاص مییابد، باید گزارش دورهای منتشر شود و مجلس و نهادهای نظارتی نقش فعالی در کنترل مصرف این...
رابطه نابرابر عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا، نمونهای عینی از گزاره راهبردی رهبر انقلاب اسلامی است که میگویند: «هزینه چالش از هزینه سازش کمتر است.» این رابطه نشان میدهد تن دادن به خواستههای قدرت سلطهگر نه فقط مانع از هزینه نمیشود، بلکه کشور را در تلهای اقتصادی و سیاسی گرفتار میکند.
سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین، از جمله دستاوردهای سیاسی مهم تهران در برابر فشارهای بینالمللی، با وعده سرمایهگذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری چینیها مشهور شد اما واقعیت اقتصادی آن هنوز فراتر از تفاهمنامههای راهبردی و پروژههای پراکنده نرفته است.
مقام مسئول سابق سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه بعد از مواجه نظام برنامهریزی کشور با درآمدهای سرشار نفتی، سازمان برنامه و بودجه به سازمان بودجه تبدیل شد، گفت: وقتی بودجه جاری تامین میشود، خیال سازمان برنامه و بودجه هم راحت میشود و تامین مالی توسعه کشور، اولویت این سازمان نیست.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتوگو با اقتصاد معاصر
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: در حوزه ارزی بخش عمده این فشار ناشی از مصوبات و شرایطی است که خارج از کنترل بانک مرکزی اتخاذ شده است، اگر هماهنگی بین دستگاههای دولتی وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات در همان جلسات تصمیمگیری سران قوا حل میشود، دولت باید از فرصت مجوزهای سران قوا بهتر و هماهنگتر استفاده کند.
به گفته نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس معاونان وزارت جهاد باید در سطح یک وزیر توانمند عمل کنند، معاون بازرگانی وزارت جهاد، به اندازه وزارت بازرگانی سابق، وظایف، اختیارات و امکانات دارد و باید در حد یک وزیر توانمند فعالیت کند اما وقتی فردی بدون شناخت کافی از مجموعه در این پستها قرار میگیرد، طبیعیست که مشکلات بروز کند.
نماینده سامانه برقآپ با تاکید بر ضرورت مدیریت مصرف انرژی، اعلام کرد هوشمندسازی تجهیزات و ارتقای فرهنگ مصرف بهینه، دو محور اصلی طرحهای این سامانه برای کاهش مصرف برق و هزینههای مشترکان در شرایط محدودیت منابع انرژی است.