اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۲۰/بهمن/۱۴۰۳ | ۱۷:۲۴
۱۶:۵۸ ۱۴۰۳/۱۱/۲۰
در دوازدهمین نشست یازدهمین همایش اقتصاد مقاومتی مطرح شد

شرکت‌های پیشران و بزرگ می‌توانند امنیت غذایی را محقق کنند

دوازدهمین نشست‌ از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نقش آفرینی شرکت‌های پیشران در تحقق امنیت غذایی»، سه شنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ با میزبانی «مجمع کارآفرینان ایران» برگزار شد. در این نشست فعالان اقتصادی پیشینه گروه صنعتی خود و ظرفیت‌های کنونی آن در تولید محصولات و بازارهای صادراتی را تشریح کردند و نحوه نقش‌آفرینی گروه خود در تحقق امنیت غذایی کشور و تبدیل ایران به هاب غذای منطقه را مشخص کردند.
کد خبر:۱۵۰۸۶

دوازدهمین نشست‌ از یازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «نقش‌آفرینی شرکت‌های پیشران در تحقق امنیت غذایی» سه شنبه ۱۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۳ از ساعت ۱۵ الی ۱۷ و با میزبانی «مجمع کارآفرینان ایران» برگزار شد. در این نشست فعالان اقتصادی صنایع غذایی پیشینه گروه صنعتی خود و ظرفیت‌های کنونی آن در تولید محصولات و بازارهای صادراتی را تشریح کردند و نحوه نقش آفرینی گروه خود در تحقق امنیت غذایی کشور و تبدیل ایران به هاب غذای منطقه را مشخص کردند. همچنین موانع و مسائل پیش روی گروه‌های صنعتی برای توسعه فعالیت‌های خود و رشد تولید و صادرات مطرح شد. 

کورش منتصر، رئیس هیات مدیره گروه صنعتی کورش و همچنین مدیرعامل هلدینگ صنایع غذایی هستی در این نشست گفت: «این مجموعه که زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ محسوب می‌شود، با تسلط بر ۲۴ درصد بازار روغن‌های خوراکی (معادل ۳۴۰ تا ۳۵۰ هزار تن) و ۱۱ درصد بازار مرغ گوشتی (معادل ۲۴۰ تا ۲۵۰ هزار تن)، نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور ایفا می‌کند.» 

وی افزود: «این هلدینگ با مدیریت زنجیره تامین از مزرعه تا سفره، در ۴۴۰ شهرستان و از طریق شبکه‌ای متشکل از حدود ۲۰ هزار فروشگاه، به توزیع محصولات خود می‌پردازد.» 

کورش منتصر گفت: «در مجموعه‌های سپید ماکیان و افق کوروش، الگوی همکاری با واحدهای کوچک مرغداری به صورت تامین نهاده‌ها و خرید تضمینی محصول اجرا می‌شود. از مجموع ۱۸ هزار واحد مرغداری موجود در کشور، این هلدینگ با ۱۱ درصد از واحدها همکاری می‌کند. این مدل همکاری با زنجیره‌های تولید، نقش موثری در تقویت امنیت غذایی کشور دارد.» 

وی افزود: «ما باید به گونه‌ای با تولیدکنندگان خرد تعامل کنیم که هم آنها همکاری خود با ما را ادامه دهند و هم ما از کیفیت محصول و کمیت آن مطمئن شویم.» 

منتصر ادامه داد: «شرکت‌های بزرگ و پیشران این ظرفیت را دارند که شرکت‌های کوچک را فعال کنند و زنجیره صنعتی را توسعه دهند. اولویت برای شرکت‌های بزرگ اول حجم تولید است و بعد سود.» 

حفظ بازارهای صادراتی با ممنوعیت های خلق‌الساعه ممکن نیست 

آرمان خالقی، عضو هیات مدیره گروه صنعتی شیرین عسل گفت: مجموعه شیرین عسل فعالیت خود را در سال ۱۳۷۱ با یک واحد صنعتی کوچک تولید کیک و بیسکویت آغاز کرد که در نوع خود نوآورانه بود. این شرکت که از ابتدا کاملا خصوصی بود، به تدریج در صنعت شیرینی و شکلات رشد کرد و با شکل‌دهی زنجیره ارزش، به عرصه صادرات نیز وارد شد.» 

وی افزود: «برای دستیابی به نهاده‌های باکیفیت مانند تخم‌مرغ، آرد و شیر مناسب، مجموعه به زنجیره تولید مرغ تخم‌گذار، گاوداری و سایر صنایع وارد شد. به تدریج، تولید نوشیدنی، رب و کنسانتره نیز به فعالیت‌ها اضافه شد. در ادامه، با تامین خوراک دام، زنجیره دام و طیور گوشتی نیز شکل گرفت. شعار «از مزرعه تا سفره» سال‌هاست که با هدف ارتقای کیفیت و کاهش قیمت دنبال می‌شود.» 

خالقی ادامه داد: «حذف واسطه‌گری‌های غیرضروری توسط مجموعه‌های زنجیره‌ای، موجب رقابتی شدن محصولات شده و اکنون ۸۵ بازار صادراتی برای کشور تعریف شده است. هرچند تحریم‌ها و محدودیت‌ها موجب نوسان در بازار شده اما باید توجه داشت که فتح بازار صادراتی آسان‌تر از حفظ آن است.» 

این فعال صنعتی گفت: «حفظ بازار صادراتی است که اولویت دارد و مهم است و با سیاست‌های خلق‌الساعه مثل ممنوعیت‌های صادراتی نمی‌شود تا این کار را انجام داد.» 

خالقی گفت: «اقتصاد مقاومتی از طریق پیوند با اقتصاد جهانی محقق می‌شود، به‌ گونه‌ای که حضور ایران در اقتصاد جهانی محسوس باشد. در واقع اقتصاد ما زمانی تقویت می‌شود که به اقتصاد جهان گره بخورد و آنها نتوانند ما را حذف کنند.» 

وی افزود: «این روابط تجاری است که مناسبات سیاسی را شکل می‌دهد، موضوعی که در دیپلماسی کشور مغفول مانده است. شراکت با اقتصادهای سایر قاره‌ها می‌توانست آسیب‌پذیری اقتصاد کشور را کاهش دهد.» 

همچنین محمد امینی رعیا، دبیر نشست و مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی گفت: «چهار صنعت در کشور وجود دارد که رشد بیش از روند داشته و جزو صنایع بزرگ محسوب می شود. صنعت نفت، صنعت پتروشیمی، صنعت معدنی و صنعت غذایی این چهار صنعت است.» 

وی افزود: «در این میان، صنعت غذایی بزرگترین صنعت خصوصی کشور است و سه صنعت دیگر عمدتا دولتی و حاکمیتی یا دولتی-خصوصی هستند. لذا اینجا یک ظرفیت بزرگ وجود دارد که باید به بهترین شکل از آن بهره‌برداری شود.» 

امینی رعیا گفت: «شرکت‌های بزرگ صنایع غذایی می‌توانند به عنوان تسهیل‌گر دیپلماسی اقتصادی عمل کنند و نقش‌آفرینی دولت را در این حوزه تقویت نمایند. صنعت غذا یکی از ظرفیت‌های مهم کشور برای ایفای نقش موثر در نظم نوین جهانی محسوب می‌شود.» 

وی افزود: «اگر می‌خواهیم در نظم نوین جهانی نقش‌آفرینی کنیم، باید مزیت صنعتی داشته باشیم و یک زنجیره صنعتی با محوریت صنایع غذایی و با امتداد کشورهای منطقه و جهان شکل دهیم. صنعت غذایی در حال حاضر می‌تواند این نقش را ایفا کند و دولت با تدبیر و طراحی باید از ظرفیت بخش خصوصی در تبدیل ایران به هاب غذا استفاده نماید.» 

محمد امینی رعیا، مدیر اندیشکده اقتصاد مقاومتی در این نشست گفت: «برای تولیدکنندگان بزرگ صنایع غذایی، حفظ و افزایش حجم تولید در کوتاه‌مدت از اولویت بالاتری نسبت به سودآوری برخوردار است. این رویکرد با اهداف کلان کشور در زمینه تامین امنیت غذایی همسو است.» 

وی افزود: «شرکت‌های پیشران و بزرگ این ظرفیت را دارند که نیازهای کشور را برآورده کنند و امنیت غذایی را محقق نمایند. در این زمینه دولت باید سیاستگذاری کند و از این ظرفیت بزرگ که در کشور شکل گرفته، استفاده نماید.»

ارسال نظرات