به گزارش اقتصاد معاصر؛ اکبر فتحی، معاون اقتصادی وزارت درمورد تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان گفت: در ایام پایان سال، اوج مصرف کالاهای اساسی را خواهیم داشت و ما برای تأمین کالاهای اساسی یک هماهنگی با تولیدکنندگان و تأمینکنندگان انجام دادهایم تا انشاءالله، فراوانی عرضه کالاهای اساسی اعم از برنج، مواد پروتئینی، شکر، روغن، گوشت، مرغ، تخممرغ و خرما را بیشتر از نیاز مصرف داشته باشیم و از ابتدای اسفندماه ضمن عرضه عادی این کالاها، عرضهای برای ایام ماه مبارک رمضان و نوروز خواهیم داشت و از طرفی، از آنجایی که عرضه بیشتر باعث کاهش قیمت میشود؛ عرضهکنندگان قول دادهاند تا ۲۰ درصد، سایر کالاها را زیر قیمت فروش در نمایشگاهها و شبکههای عرضه خود به فروش برسانند.
در ادامه، قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف ایران گفت: تدارکاتی را برای ماه مبارک رمضان و ایام نوروز پیشبینی کردهایم و از آنجایی که ۴۰۰ اتاق اصناف داریم بر مبنای آنها، بخشنامهای را اظهار کردهایم تا به اندازه توان خود و وسعت جمعیت در مراکز استانها و شهرستانها، نمایشگاه عرضه مستقیم کالا برگزار کنند و این نمایشگاهها از ۱۰ اسفندماه شروع میشوند و تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارند و علاوه بر این، یک فروش فوقالعاده به وسعت کشور داریم که چند سالی میشود این فروش فوقالعاده را در واحدهای صنفی برگزار میکنیم و این جدا از نمایشگاههاست و این فروشهای فوقالعاده از اول اسفندماه شروع میشوند و با توجه به درخواست استانها، تا ۲۵ فروردین ادامه دارند. البته کالاهای اساسی محدودی وجود دارند که هم در نمایشگاهها و هم در فروشگاههای مخصوص واحدها عرضه میشوند.
رئیس اتاق اصناف ایران تصریح کرد: فروش فوقالعاده به این صورت است که هر واحد صنفی به صورت داوطلبانه از اتحادیه مربوطه مجوزی را دریافت میکند و در بازه زمانی اول اسفندماه تا ۲۵ فروردین ماه به فروش فوقالعاده میپردازد تا از سودی که به این واحدهای صنفی تعلق میگیرد به مردم تخفیف دهند ولی فروش اقلام در نمایشگاهها با این مورد تفاوت دارد. چون در نمایشگاهها فقط تولیدکنندگان داخلی میتوانند حضور پیدا کنند و تخفیف ۲۰-۲۵ درصدی برای از تولید به مصرف و زیر قیمت بازار است و خیلی از تولیدکنندگان از این مجموعه استقبال کردهاند.
نوده فراهانی ادامه داد: نمایشگاه عرضه کالاها تا زمان افتتاح، باید یک فرآیند قانونی را طی کنند و هر کالایی برای خودش، کارشناسهای اتحادیهها و اتاقهای اصناف مربوطه را دارد و بعد از کارشناسی شدن کالاها و قیمتگذاری، آنها بررسی میکنند که آیا قیمت درجشده روی کالاها واقعی است یا خیر؟ و حضور کارشناسان برای این است که قیمت کالاها در نمایشگاه، ۲۰-۲۵ درصد کمتر از بازار باشد و کالاها صرفاً بدست مصرفکننده برسند و برنج و روغن و کالاهای اساسی با قیمت مصوبی هستند که وزارت جهادکشاورزی تعیین میکند و به ما ارائه میدهد.
وی افزود: تا امروز، حدود ۳۵۰ نمایشگاه در سراسر کشور اعلام آمادگی کردهاند و هنوز زمان داریم که این افزایش پیدا کند.
در ادامه، مجید فراهانی مدیر کل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت گفت: به منظور همافزایی و هماهنگی نهادهای متولی در امر نظارت بر بازار در سراسر کشور، ما در سوم بهمن ماه امسال یک همایش تحت عنوان بازرسی و نظارت برگزار کردیم و در آن، به چگونگی اجرای طرح ویژه نظارتی نوروز ۱۴۰۴ و ماه مبارک رمضان پرداختیم و دستورالعمل ویژه طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۴ و ماه مبارک رمضان را به ادارات کل صمت سراسر کشور ابلاغ کردیم و در راستای سیاستهای اقتصادی دولت به منظور حفظ ثبات بازار، آرامش و جلوگیری از التهاب بازار و افزایش غیرمنطقی قیمتها به ابلاغ این طرح پرداختیم.
مدیر کل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالاهای مصرفی سازمان حمایت بیان کرد: این طرح نظارتی از ابتدای اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۴ ادامه دارد و در دو مرحله انجام میشود. مرحله اول، در رابطه با تبلیغات، هماهنگی و اطلاعرسانی است و از ابتدای اسفندماه تا هفتم اسفند ماه است و در مرحله دوم که وارد فاز عملیاتی طرح میشویم از هشتم اسفندماه تا ۱۵ فروردین ماه خواهد بود که به نظارت کالاهای اولویتدار در بخشهای کالایی و خدماتی مثل نان، لبنیات، میوه، روغن خوراکی، مواد شوینده، خرما، برنج و کالاهای اساسی دیگر میپردازیم.
فراهانی مطرح کرد: دریافت شکایات و رسیدگی و پاسخ به آنها از ابتدا تا انتها به صورت الکترونیک و هوشمندانه و برخط است؛ بنابراین هموطنان عزیز میتوانند از طریق تماس با تلفن ۱۲۴ یا ir.۱۲۴ به صورت برخط تماس بگیرند و شکایات خود را اعلام کنند و حداکثر تا ۱۰ روز، این شکایات دریافت میشوند و به آنها رسیدگی میشود و از طریق هماهنگیهایی که با سازمان تعزیرات حکومتی و سایر دستگاهها انجام شده است به سرعت به این شکایات رسیدگی شده و پاسخ داده میشود.
در ادامه، محمدرضا طلایی، مدیر عامل سازمان تعاون روستایی گفت: چند سالی است که دولت به عنوان متولی برای کمک به تنظیم بازار مشارکت میکند و امسال هم به دستور مقام عالی وزارت، مباشرت موضوع میوهها از جمله سیب و پرتقال و همچنین، خرما به جهت تقارن عید با ماه مبارک رمضان به سازمان تعاون روستایی واگذار شده است و سازمان از مهرماه جلسههایی به منظور تأمین، تدارک و توزیع برگزار کرد و یکی از بهترین روشها، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی است و امسال هم، سازمان تعاون روستایی کار را به بخش خصوصی واگذار کرده و نظر بر این است که ما کار را به صورت نظارت؛ هم بر قیمت و توزیع و هم بر میزان شروع کنیم. به همین دلیل، کارگروههایی در استانها با ریاست مجموعه استانداری در تنظیم بازار استان مطرح شده و هر استان، نیاز خود را برآورد کرده است و پس از جمعبندی نیازها، موضوع به کارگروه ملی آمده و در آنجا مصوب شده است و ما ابلاغ کردهایم.
مدیر عامل سازمان تعاون روستایی یادآور شد: امسال، میوه در ایام نسبتاً مناسبی خریداری شد و تا حدی، سرما باعث تأخیر در تأمین شد ولی تا به امروز، تمام میزانی که استانها درخواست کرده بودند توسط مباشرین بخش خصوصی و تشکلهای این بخش و کشاورزی خریداری شده و بیش از ۷۰ درصد آنها حمل شده است و انشاءالله تا پایان بهمنماه، تمام میزانی که درخواست استانها بودهاند حمل میشود و عرضه و توزیع خواهد شد.