اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۱۴/اسفند/۱۴۰۳ | ۱۷:۴۹
۱۷:۳۸ ۱۴۰۳/۱۲/۱۴

چالش‌ها و فرصت‌های بندر انزلی در تجارت دریای خزر

بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بندر انزلی با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایین‌ترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است.
کد خبر:۱۷۱۰۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بر اساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، بندر انزلی (ایران) با تنها ۱ کشتی محموله در تاریخ دوم بهمن ۱۴۰۳، پایین‌ترین میزان فعالیت تجاری را در میان بنادر دریای خزر داشته است. در مقابل، بندر آکتائو (قزاقستان) با ۷ کشتی (۴ کشتی نفت‌کش و ۳ کشتی محموله) به‌عنوان یک قطب تجاری منطقه‌ای در حال درخشش است.

این ضعف بندر انزلی نشان‌دهنده کاهش سهم ایران از تجارت دریای خزر و رقابت نابرابر با بنادر دیگر است. عواملی مانند کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، فرآیند‌های گمرکی پیچیده و ضعف در جذب تجارت منطقه‌ای از مشکلات اصلی این بندر هستند.

 برای بازگشت بندر انزلی به رقابت باید موارد زیر را در نظر گرفت:

۱. افزایش سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها و تجهیزات مدرن
۲. تسهیل و تسریع فرآیند‌های گمرکی
۳. توسعه اسکله‌ها و سیستم‌های حمل‌ونقل داخلی

ارسال نظرات