اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۱۸/اسفند/۱۴۰۳ | ۱۴:۱۶
۱۴:۰۸ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸

خبری از گرانی لبنیات در نوروز نیست

کاهش ظرفیت تولید، افت صادرات و کاهش سرانه مصرف، تصویر مبهمی از آینده صنعت لبنیات در ایران ترسیم کرده است. فعالان این صنعت، هدفمندی یارانه‌ها و نوسانات قیمت را از عوامل اصلی این وضعیت می‌دانند.
کد خبر:۱۷۳۹۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛ علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی از کاهش ظرفیت تولید در صنایع لبنی کشور خبر داد.

به گفته وی در حال حاضر فقط ۳۸۰ واحد لبنیاتی با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت در حال فعالیت هستند، در حالی‌ که پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها و حذف یارانه شیر، تعداد این واحدها به ۱۲۰۰ کارخانه می‌رسید. 

ظفری همچنین از کاهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صادرات محصولات لبنی نسبت به سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: بخش عمده شیرخام کشور پس از تبدیل به پودر شیرخشک به بازارهای هدف صادر می‌شود. 

وی با اشاره به افت تولید برخی محصولات لبنی، افزود: به‌ جز کره و پودر شیرخشک، تولید سایر محصولات لبنی نسبت به سال گذشته ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش یافته که مهم‌ترین دلیل آن، نوسان قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید خانوار است. 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های لبنی سرانه مصرف لبنیات در کشور را کمتر از ۵۰ کیلوگرم اعلام کرد و هشدار داد که افزایش مجدد قیمت می‌تواند این رقم را باز هم کاهش دهد. 

در مورد وضعیت بازار لبنیات در ایام نوروز، ظفری تصریح کرد: شرایط کنونی بازار کشش افزایش مجدد قیمت را ندارد، بنابراین برای ایام نوروز و ماه رمضان افزایش قیمت در نظر گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: هرگونه افزایش قیمت بیش از ۲۵ درصد نسبت به خرداد سال گذشته، تخلف محسوب می‌شود.

ارسال نظرات