اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۰۹/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۱۳:۳۴
۱۳:۰۸ ۱۴۰۴/۰۲/۰۹

سیاست گذاری تجارت خارجی باید در سازمان توسعه تجارت متمرکز شود

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران، از دخالت‌های غیرتخصصی این نهاد‌ها در سیاست‌های تجاری طی هفت سال گذشته انتقاد کرد.
کد خبر:۲۱۵۰۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛ فرشید شکرخدایی، رئیس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق بازرگانی ایران، در همایش ایران اکسپو ۲۰۲۵ اظهار داشت: سیاست گذاری تجارت بین الملل کشور باید به صورت متمرکز در سازمان توسعه تجارت انجام شود و سایر نهادها، از جمله بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، گمرک و سازمان امور مالیاتی، باید با این سازمان هماهنگ شوند. وی از دخالت‌های غیرتخصصی این نهاد‌ها در سیاست‌های تجاری طی هفت سال گذشته انتقاد کرد.

شکرخدایی با اشاره به تضعیف نقش سازمان توسعه تجارت به عنوان اتاق فکر دولت در حوزه تجارت خارجی، گفت: «دخالت نهاد‌هایی مانند بانک مرکزی، بورس کالا و برخی معاونت‌های وزارت صمت و اقتصاد، جایگاه سازمان توسعه تجارت را تضعیف کرده و به نتایج منفی در تجارت خارجی منجر شده است.» وی از رئیس جمهور، قوه قضائیه و مجلس خواست تا سیاستگذاری تجارت خارجی را در سازمان توسعه تجارت متمرکز کنند و سایر نهاد‌ها از این سیاست‌ها تبعیت کنند.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی همچنین بر لزوم تقویت حضور هیئت‌های خارجی در ایران تأکید کرد و افزود: «امسال نسبت به سال گذشته، حضور هیئت‌های خارجی در ایران اکسپو با تلاش سازمان توسعه تجارت افزایش یافته، اما باید با جذب شرکت‌های باکیفت‌تر و تنوع بیشتر بازار‌های هدف صادراتی، این رویداد را بین المللی‌تر کنیم.»

شکرخدایی در پایان خاطرنشان کرد: «برای موفقیت در تجارت بین الملل، باید انرژی و سرمایه گذاری‌های انجام شده در رویداد‌هایی مانند ایران اکسپو به نتایج ملموس منجر شود. این امر نیازمند سیاست گذاری متمرکز و هماهنگی همه نهاد‌ها با سازمان توسعه تجارت است.»

ارسال نظرات