اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۱۲/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۱۶:۰۳
۱۵:۵۲ ۱۴۰۴/۰۲/۱۲
در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر مطرح شد

اکسپو ۲۰۲۵؛ فرصت راهبردی برای تقویت صادرات غیرنفتی ایران

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: همه ارکان اقتصاد کشور مانند دولت، مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی ایران باید هم‌افزایی داشته باشند تا بتوانیم آمار‌های صادراتی کشور را ارتقا دهیم.
کد خبر:۲۱۷۱۹

پیام باقری، نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد معاصر اظهار داشت: ایران کشوری توانمند، مستعد و از مزیت‌های رقابتی در منطقه و حتی در جهان برخوردار است، در سمت تقاضا نیز فقط در کشور‌های همسایه بیش از هزار میلیارد دلار ظرفیت وجود دارد که متاسفانه سهم ما از این بازار اندک است و اگر بتوانیم سهم خود را افزایش دهیم، رسالت خود را در استفاده بهینه از ظرفیت چنین نمایشگاه‌هایی به‌ خوبی انجام داده‌ایم. 

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با توجه به اینکه در نمایشگاه اکسپو شرکت‌های دانش‌بنیان نیز حضور داشتند گفت: این شرکت‌ها نقش راهبردی در توسعه صادرات غیرنفتی ایفا می‌کنند. همان‌طور که می‌دانید مسیر توسعه صادرات در جهان در حوزه صادرات غیر نفتی یا صادرات مواد خام به سمت محصولات و خدمات دانش‌محور و فناورانه در حرکت است. بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر فناوری‌های نوین و راهبردی که دارند، ارزش افزوده بالا و خلق ثروت بیشتری ایجاد می‌کنند. 

باقری در ادامه بیان کرد: در ارزیابی‌های بین‌المللی نیز مشاهده می‌کنیم که کشور‌های موفق عمدتا مبتنی بر شرکت‌های دانش‌پایه و تکنولوژی‌محور هستند. به‌ عنوان مثال برخی صنایع کشور از جمله صنعت برق ماهیتی دانش‌محور و های‌تک دارند که می‌توانند در انتهای زنجیره ارزش قرار بگیرند و بیشترین بازده را داشته باشند؛ بنابراین حمایت از این نوع فعالیت‌ها، تخصیص منابع مولد و تمرکز بر شرکت‌هایی که ارزآوری بیشتری دارند و جایگاه بین‌المللی ایران را ارتقا می‌دهند، ضروری است. امیدواریم در اکسپو ۲۰۲۵ و رویداد‌های آتی نیز شاهد حضور پررنگ‌تر و تاثیرگذارتر این شرکت‌ها باشیم. 

این مقام مسوول تاکید کرد: صادرات غیرنفتی یک فرآیند چندبعدی است و نباید تصور شود که صرفا با حضور یک صادرکننده و یک مصرف‌کننده این مسیر شکل می‌گیرد. عوامل متعددی همچون نظام بانکی، شبکه کارگزاری بین‌المللی، گمرک، حمل‌ونقل، لجستیک، دیپلماسی اقتصادی و سایر نهاد‌ها باید نقش خود را به‌ درستی ایفا کنند. 

وی در پایان گفت: همه ارکان اقتصاد کشور مانند دولت، مجلس شورای اسلامی و اتاق بازرگانی ایران باید هم‌افزایی داشته باشند تا بتوانیم آمار‌های صادراتی کشور را ارتقا دهیم، این هدف کاملا دست‌یافتنی است؛ زیرا کشور ما ظرفیت‌های بسیاری دارد و در سطح جهانی نیز تقاضای فراوانی وجود دارد. در صورتی که این فرآیند به‌ درستی طراحی و اجرا شود، می‌توانیم شاهد رشد قابل‌ توجهی در صادرات غیرنفتی کشور باشیم.

ارسال نظرات