اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۱۵/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۱۰:۰۳
۰۹:۵۹ ۱۴۰۴/۰۲/۱۵
اقتصاد معاصر خبر می‌دهد

آسمان اسرائیل در محاصره یمن/ ۲۰ ایرلاین پرواز خود را به تل‌آویو تعلیق کردند

در حمله‌ای که ابعاد آن فراتر از میدان نظامی و به عمق ساختار اقتصادی اسرائیل نفوذ کرد، یک موشک فرا‌صوتی شلیک‌ شده توسط نیروهای صنعا به فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو اصابت کرد؛ اقدامی که با واکنش فوری ۲۰ شرکت هواپیمایی بین‌المللی مواجه شد و بار دیگر نشان داد که امنیت پرهزینه اسرائیل، همچنان در برابر تهدیدات دقیق و ارزان‌قیمت مقاومت‌ناپذیر است.
کد خبر:۲۲۰۵۴

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ فرودگاه بن‌گوریون اسرائیل، روز یک‌شنبه صحنه حمله‌ای موشکی از سوی نیروهای صنعا بود که نه فقط پیامدهای نظامی، بلکه اثرات اقتصادی گسترده‌ای برای رژیم صهیونیستی به همراه داشت. به دنبال این حمله که با موشکی فرا‌صوتی انجام شد و مستقیما به منطقه فرودگاه اصابت کرد، بیش از ۲۰ شرکت هواپیمایی بین‌المللی پروازهای خود به مقصد اسرائیل را به حالت تعلیق درآوردند. 

این رخداد یادآور بحران حمل‌ونقل هوایی اسرائیل در سال گذشته میلادی است که به دنبال عملیات‌های مشابه، خسارات سنگینی به صنعت گردشگری و حمل‌ونقل هوایی این رژیم وارد شد. آن بحران فقط پس از اعلام آتش‌بس در ژانویه پایان یافت. 

موشکی فرا‌صوتی و شکست سامانه‌های پدافندی 

بر اساس اعلام نیروهای صنعا، موشکی که در این عملیات مورد استفاده قرار گرفت، از نوع فراصوتی بوده و نام آن هنوز فاش نشده است. این موشک با عبور از تمام سامانه‌های دفاعی اسرائیل (پیکان ۳) و آمریکایی (THAAD) مستقیما به هدف برخورد کرد. تصاویر متعددی از زوایای مختلف این حمله منتشر شده که تردیدی درباره وقوع مستقیم آن در محدوده فرودگاه باقی نمی‌گذارد. 

ارتش رژیم صهیونیستی نیز به صراحت اعلام کرد که در تلاش برای رهگیری این موشک ناکام مانده است. 

واکنش فوری خطوط هوایی؛ عقب‌نشینی گسترده از آسمان اسرائیل 

در واکنش به این رویداد، شرکت‌های هواپیمایی خارجی به سرعت اقدام به لغو پروازهای خود کردند. از جمله، پرواز هواپیمایی هند که در حال عبور از حریم هوایی اردن بود، مسیر خود را کاملا تغییر داد و بازگشت. همین وضعیت برای دو هواپیمای متعلق به شرکت‌های «ترانساویا» و «ویز» نیز رخ داد. پرواز هواپیمایی «یورواِروپا» از مادرید و نیز پرواز خطوط هوایی بریتانیا از لندن نیز قبل از برخاستن لغو شد. 

فهرست شرکت‌هایی که پروازها را تعلیق کردند 

بر اساس گزارش منابع عبری ۲۰ شرکت هواپیمایی بین‌المللی تعلیق پروازهای خود را اعلام کرده‌اند، که عبارت از گروه لوفتهانزا (شامل: لوفتهانزا، هواپیمایی اتریش، خطوط هوایی سوئیس، بروکسل ایرلاینز، یورووینگز)، ایرفرانس، هواپیمایی ایتالیا (ITA)، ویز ایر (مجارستان)، بریتیش ایرویز، رایان ایر (ایرلند)، دلتا و یونایتد ایرلاینز (آمریکا)، ایبریا (اسپانیا)، ترانساویا، ایر ایندیا، خطوط هوایی صربستان، یورواِروپا، خطوط هوایی جمهوری آذربایجان و TUS ایرویز (قبرس) هستند. 

مدت تعلیق اعلام شده توسط این شرکت‌ها متغیر است. گروه لوفتهانزا تعلیق را تا روز چهارشنبه اعلام کرده و بسیاری دیگر نیز دست‌کم دو روز پروازها را متوقف کرده‌اند. 

تهدید مستمر؛ احتمال تمدید تعلیق‌ها 

با توجه به هشدار مجدد نیروهای صنعا درباره «ناامن بودن فرودگاه بن‌گوریون»، به نظر می‌رسد این تعلیق‌ها در روزهای آینده تمدید شوند. در ماه آوریل نیز شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده بودند که در صورت برخورد حتی یک موشک دیگر به اطراف فرودگاه، به سرعت فعالیت خود را متوقف خواهند کرد. 

شبکه دوازده تلویزیون عبری به نقل از آفنیر یارکونی، رئیس پیشین اداره هوانوردی غیرنظامی اسرائیل نوشت: «برای نخستین بار است که موشکی مستقیما به فرودگاه بن‌گوریون برخورد می‌کند. این یک موشک بالستیک بود و نتیجه می‌توانست بسیار فاجعه‌بارتر باشد.» 

وی افزود: «همه سامانه‌های دفاعی شکست خوردند؛ موشک دقیقا به هدف برخورد کرد.» 

افزایش حق بیمه و تردید سرمایه‌گذاران 

روزنامه «معاریو» با اشاره به این رویداد نوشت: «حمله حوثی‌ها به فرودگاه بن‌گوریون پس از اعلام محاصره هوایی، نگرانی‌های جدی ایجاد کرده است. این حمله تقریبا به‌ طور قطع باعث افزایش بیمه‌نامه‌های پرواز به اسرائیل خواهد شد.» 

بر اساس تجربه قبلی، بازگشت شرکت‌های هواپیمایی به بازارهای پرریسک مانند اسرائیل، فرآیندی زمان‌بر و دشوار است. 

ضربه اقتصادی شدید به گردشگری و سرمایه‌گذاری 

به گفته عماد ابو عواد، کارشناس مسائل اسرائیل، فرودگاه بن‌گوریون روزانه بین ۶۰ تا ۷۰ هزار مسافر را پذیرش می‌کند. مختل شدن این روند، زیان اقتصادی فوری و مستقیمی برای اسرائیل در پی دارد و اعتماد گردشگران و سرمایه‌گذاران را به شدت تضعیف خواهد کرد. 

وی تاکید کرد: «هدف قرار گرفتن فرودگاه، نماد آشکار شکست سامانه‌های دفاعی اسرائیل است. این رویداد، ضعف اعتماد عمومی به دولت و نهادهای امنیتی را عمیق‌تر خواهد کرد و موجب کاهش جذب سرمایه و گردشگر خواهد شد.» 

جنگ روانی و بحران اعتماد عمومی 

دکتر اشرف بدوی، تحلیلگر امور اسرائیل نیز معتقد است که حملات متعدد به فرودگاه بن‌گوریون از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون، باعث سردرگمی مداوم در بخش هوایی رژیم شده است.

وی بازگشت وضعیت حمل‌ونقل هوایی به حالت عادی را در کوتاه‌مدت را بعید دانست. 

به گفته وی، تصاویر منتشرشده از لحظه برخورد موشک در شبکه‌های اجتماعی، عمق بحران امنیتی رژیم صهیونیستی را بیش از پیش آشکار کرده و موجب شوک دوباره جامعه صهیونیستی شده است. 

ارتش اسرائیل نیز تحقیقات گسترده‌ای را برای بررسی علل شکست سامانه‌های دفاعی در مهار این حمله آغاز کرده اما در تحولی مهم و در ادامه ضربه سنگین به فرودگاه بن‌گوریون، سرتیپ یحیی سریع، سخنگوی نیروهای مسلح یمن، شب گذشته در بیانیه‌ای تلویزیونی اعلام کرد که مرحله جدیدی از عملیات‌های بازدارنده علیه اسرائیل آغاز شده و این رژیم اکنون «در محاصره هوایی کامل» قرار دارد. 

وی تاکید کرد که فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون به‌عنوان هدف نظامی مشروع همچنان در تیررس نیروهای یمنی باقی خواهد ماند و حملات به آن ادامه خواهد داشت تا زمانی که حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین متوقف شود. 

یحیی سریع با اشاره به ناتوانی سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی در رهگیری موشک‌های یمنی بیان کرد: «ما بار دیگر به همه شرکت‌های هواپیمایی خارجی هشدار می‌دهیم که فرودگاه‌های اسرائیل، به‌ ویژه بن‌گوریون، تا اطلاع ثانوی منطقه‌ای ناامن تلقی می‌شوند و مسؤولیت هرگونه خطر متوجه پروازها بر عهده خود آن‌هاست».

این اظهارات نشان می‌دهد که پیام حمله اخیر، فقط جنبه عملیاتی نداشته، بلکه بخشی از راهبرد کلان یمنی‌ها برای اعمال فشار اقتصادی پایدار و فرسایشی بر اسرائیل است. استمرار تهدیدها و محاصره هوایی می‌تواند زیربنای حیاتی حمل‌ونقل و اقتصاد رژیم صهیونیستی را دچار اختلالی جدی و بلندمدت کند.

ارسال نظرات