اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۱۶/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۱۶:۰۶
۱۵:۵۱ ۱۴۰۴/۰۲/۱۶
مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد:

دلایل ماندگاری کالا در بنادر؛ فرآیند‌ها و دستورالعمل‌ها باید تغییر کند

مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حادثه آتش سوزی در یکی از محوطه‌های بندر شهید رجایی، با تاکید بر اینکه این سازمان نقشی در ماندگاری کانتینر و کالا در بنادر کشور ندارد، گفت: علاوه بر صاحبان کالا، دستگاه‌های مختلفی در حوزه ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر کشور دخیل هستند.
کد خبر:۲۲۲۱۵

محمد سعیدنژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر با تاکید بر اینکه این سازمان بنادر امین و نگهبان کالاهای مردم در بنادر کشور است، بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها تمایلی به ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر کشور ندارد بلکه در این زمینه اختیار و مجوزی هم ندارد، بنابراین اگر قرار باشد دستگاهی یا مجموعه ای را مقصر ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر ایران بدانیم، سازمان بنادر و دریانوردی دارای کمترین تقصیر است.

* مهم ترین علت ماندگاری کالا در بنادر کشور، عدم تخصیص ارز است 

وی گفت: ماندگاری کالاها در بنادر کشور دلایل متعددی دارد و باید از جنبه‌های مختلف بررسی شود، مهم ترین علت ماندگاری کالا در بنادر کشور، عدم تخصیص ارز است و شاهد هستیم پس از ثبت سفارش از سوی صاحبان کالا، روند تخصیص ارز بسیار طولانی و موجب ماندگاری کالا در بنادر می شود؛ مسئله ای که باید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی، حل شود تا شاهد ترخیص کالا از بنادر در اسرع وقت باشیم.

* سازمان بنادر تمایلی به ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر ندارد

این فعال حوزه حمل و نقل با بیان اینکه در کنار صاحبان کالا، دستگاه های مختلفی در حوزه ماندگاری کالا و کانتینر در بنادر کشور دخیل هستند، عنوان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی از نظم، انضباط و قوانین مشخص در زمینه تخلیه، بارگیری و نگهداری کالا برخوردار است و هیچ نقشی در ثبت سفارش کالا ندارد.

* باید منتظر اعلام نتیجه کمیته حقیقت یاب ماند

مدیرعامل اسبق سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اظهار تاسف از حادثه انفجار در یکی از محوطه‌های بندر شهیدرجایی، اظهار داشت: باید منتظر ماند و دید کمیته حقیقت یاب حادثه به چه نتیجه ای می رسد و تا زمانی که علت دقیق حادثه مشخص نشود اینکه صرفا به دلیل اینکه حادثه مذکور در محوطه بندر رخ داده است، یک دستگاه یا مجموعه مانند سازمان بنادر و دریانوردی را خطاب قرار داد غیر اخلاقی است.

سعیدنژاد افزود: پس از مشخص شدن علت دقیق حادثه، باید رویه ها، فرایندها و دستورالعمل ها تغییر پیدا کند، در برهه زمانی کنونی به طور ویژه باید به وضعیت بازماندگان جانباختگان، مجروحان و آسیب دیدگان توجه داشت و از نظر اخلاقی و ملی، جبران خسارت مادی و معنوی این افراد را در دستورکار قرار داد.

ارسال نظرات