به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در پی افزایش دامنه حملات پهپادی و موشکی نیروهای یمن به تاسیسات حیاتی اسرائیل، اکنون نهادهای داخلی این رژیم نیز کارایی واکنشهای نظامی را زیر سوال بردهاند.
طبق گزارش رسانههای عبری، وزیر گردشگری اسرائیل امروز سهشنبه به نتانیاهو هشدار داده که حمله به حوثیها بیفایده و فقط موجب اتلاف منابع مالی و تجهیزات نظامی است.
وی پیشنهاد داده که مقابله با یمن باید به آمریکا واگذار شود. این مواضع همزمان با حمله موشکی اخیر به فرودگاه بنگوریون و آغاز موج جدید لغو پروازهای بینالمللی، رژیم را در آستانه یک بحران اقتصادی و حملونقلی قرار داده است.
در واکنش به حمله موشکی یکشنبه گذشته، نیروهای مسلح یمن به فرودگاه بنگوریون، رژیم صهیونیستی شب گذشته زیرساختهای اقتصادی در بندر الحدیده یمن، از جمله اسکلههای بندر و یک کارخانه سیمان را هدف قرار داد. این اقدام در چارچوب تلاشهای مشترک اسرائیل و آمریکا برای نابود کردن مسیرهای تامین غذا و اقلام حیاتی ملت یمن صورت گرفت وهدف آن، وادار ساختن صنعا به توقف محاصره دریایی و هوایی اسرائیل بود. با این حال، این اقدامات تاکنون نتیجهای نداشته است.
اما با افزایش حملات موشکی و پهپادی نیروهای یمنی به تاسیسات اسرائیل برای وادار کردن این رژیم به توقف جنگ در غزه، اکنون خطوط هوایی بینالمللی یکی پس از دیگری، پروازهای خود به سرزمینهای اشغالی را لغو میکنند.
این اتفاقات در پی حمله موشکی اخیر به فرودگاه بنگوریون و اعلام آغاز «محاصره هوایی» توسط نیروهای صنعا، اسرائیل را در آستانه بحرانی جدید در صنعت هوایی قرار داده است.
بر اساس گزارش روزنامه عبریزبان معاریو، حمله اخیر نیروهای صنعا (حوثیها) به فرودگاه بینالمللی بنگوریون با شلیک موشک بالستیک، آغازگر موجی از لغو پروازهای بینالمللی به اسرائیل شد. این موشک در محوطه فرودگاه فرود آمد و شرکتهای هواپیمایی خارجی بلافاصله اقدام به تعلیق یا لغو پروازهای خود کردند.
روزنامه اقتصادی کالکالیست نیز در گزارشی نوشت که دستکم ۲۷ شرکت هواپیمایی بینالمللی تا روز دوشنبه، پروازهای خود به اسرائیل را لغو کردهاند و بیش از ۷۰ پرواز در همان روز لغو شده است.
به دنبال حمله به بنگوریون، نیروهای یمنی اعلام کردند که قصد دارند تا محاصره هوایی کامل علیه اسرائیل را با هدف ادامه حملات به فرودگاهها و زیرساختهای هوایی رژیم اشغالگر، اجرایی کنند. روزنامه معاریو این اقدام را بیسابقه و نقطه عطفی در جنگ نرم علیه اسرائیل توصیف کرد و نوشت: «حوثیها موفق شدهاند تا اسرائیل را از جهان بیرونی منزوی کنند؛ ابتدا در دریا و اکنون در آسمان.»
بر اساس اعلام رسمی شرکتهای هواپیمایی، شرکت ایر فرانس، پروازهای خود را تا تاریخ ۱۳ مه لغو کرده و این طولانیترین دوره تعلیق تاکنون محسوب میشود. گروه هواپیمایی لوفتهانزا که شامل پنج برند مطرح اروپایی است، تعلیق پروازها را تا ۱۱ مه تمدید کرده است. شرکت مجارستانی ویزر نیز پروازهای خود را تا پنجشنبه لغو کرده و دیگر شرکتها نیز در حال پیروی از همین روند هستند.
شرکت هواپیمایی Air Europa، از لغو همه پروازهای فردای خود از مادرید به تلآویو خبر داد. خطوط هوایی بریتانیا، همه پروازها با مبد و مقصد اسرائیل را لغو کرد.
همچنین روزنامه گلوبز با اشاره به این وضعیت، آن را فاجعهآمیز برای اقتصاد هوایی اسرائیل دانست و اعلام کرد: «اگر شرکتهایی مانند دلتا و ویزر روند تعلیق را ادامه دهند، بازگشت به شرایط عادی، ماهها زمان خواهد برد.»
موشه بنزاکن، مدیرکل وزارت حملونقل اسرائیل در گفتوگو با رسانهها اعلام کرد که این وزارتخانه به همراه وزارت خارجه در حال تلاش برای متقاعد کردن شرکتهای خارجی جهت بازگشت به وضعیت عادی است اما هنوز موفقیتی حاصل نشده است.
وی افزود: «در حال همکاری با سازمان هواپیمایی کشوری و شرکتهای فرودگاهی هستیم اما نگرانیها ادامه دارد.»
با توجه به تعلیق گسترده پروازهای خارجی، وزارت حملونقل اسرائیل به شرکتهای داخلی هشدار داد که از فرصت سوءاستفاده نکرده و قیمت بلیتها را افزایش ندهند. این وزارتخانه اعلام کرد که در صورت لزوم سقف قیمتی اجباری وضع خواهد کرد.
در همین راستا، شرکت اسرائیلی «إلعال» برای کمک به بازگرداندن مسافران گرفتار در فرودگاههای خارجی، نرخهای ویژهای برای بلیتهای یکطرفه اعلام کرده که شامل مسیرهایی همچون لارنکا تا تلآویو (۹۹ دلار)، آتن تا تلآویو (۱۴۹ دلار)، رم تا تلآویو (۳۳۳ دلار) و نیویورک تا تلآویو (۷۹۹ دلار) میشود.
رسانههای اقتصادی اسرائیل هشدار دادهاند که در صورت تداوم حملات یمنیها و گسترش دایره حملات به دیگر فرودگاهها، شرایط فعلی میتواند مشابه بحران سال گذشته شود؛ بحرانی که در نتیجه تهدیدات امنیتی حزبالله، ایران و یمن تا ماهها ادامه داشت و فقط پس از آتشبس ژانویه پایان یافت.
وبسایت اقتصادی آیس نیز در گزارشی نوشت که شرکت دلتا پروازهای خود را تا ۹ مه لغو کرده که دو روز، بیش از مهلت اعلام شده قبلی است. این مساله نشان میدهد که وضعیت پروازها به سوی یک بحران گسترده و طولانیمدت پیش میرود.