اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۱۷/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۲۱:۴۶
۲۱:۲۰ ۱۴۰۴/۰۲/۱۷

نقش پیک‌های موتوری تهران در ناترازی بنزین

اگر ناوگان ۴۰۰ هزار دستگاه موتور بنزینی درحال تردد به عنوان پیک‌موتوری در تهران، با ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی جایگزین شوند، روزانه بیش از ۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی خواهد شد.
کد خبر:۲۲۳۵۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛ برآورد‌ها حاکی از وجود ۴۰۰ هزار دستگاه پیک موتوری در تهران است که لجستیک روزانه تهران را در بخش موتوری عهده‌دار هستند.

اغلب این پیک‌های موتوری تحت پوشش و فعالیت پلتفرم‌های اینترنتی فعالیت می‌کنند و متوسط تردد روزانه هر کدام از آنها در شهر تهران حدود ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود.

موتور‌های نوشماره به ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر ۳ لیتر بنزین مصرف می‌کنند، اما موتور‌های فرسوده، بسته به میزان فرسودگی، بین ۳ تا ۷ لیتر مصرف بنزین دارند؛ اغلب موتور‌های فرسوده که ۹۰ درصد پیک‌های موتوری تهران را شامل می‌شوند مصرف بنزینی حدود ۷ لیتر به‌ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر دارند.

درواقع پیک‌های موتوری تهران به خاطر تعداد بالا و فرسودگی زیاد این ناوگان، نقش پررنگی در آلایندگی هوا و مصرف روزانه بنزین پایتخت دارند.

هر موتور نوشماره در پیک موتوری با تردد روزانه حدود ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۳ لیتر در روز مصرف بنزین دارد و این رقم برای یک موتور فرسوده در همین ناوگان ۷ لیتر است. با احتساب ۹۰ درصد فرسودگی ناوگان پیک‌های موتوری تهران، مصرف روزانه بنزین توسط پیک‌های موتوری تهران حدود ۲.۶ میلیون لیتر است.

اگر این ناوگان نوسازی شود و ۹۰ درصد ناوگان ۴۰۰ هزار دستگاهی موتور‌های پیک در تهران با موتور‌های بنزینی نوشماره جایگزین شوند، حدود یک میلیون لیتر از مصرف روزانه بنزین کشور کاسته خواهد شد.

حال اگر بحث برقی‌سازی ناوگان حمل‌و نقل را در خصوص پیک‌موتوری‌های تهران پیاده کنیم و ناوگان ۴۰۰ هزار دستگاه موتور بنزینی درحال تردد به عنوان پیک‌موتوری در تهران، با ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی جایگزین شوند، روزانه بیش از ۲ میلیون لیتر در مصرف بنزین کشور صرفه‌جویی خواهد شد و به تبع آن، از شدت آلایندگی هوا با منشأ منابع متحرک در تهران کاسته می‌شود./تسنیم

ارسال نظرات