به گزارش اقتصاد معاصر؛ آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یکی از آزمونهای مهم برای علاقهمندان به فعالیت در حوزه خدمات قضایی است. این آزمون سالانه توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه برگزار میشود و قبولی در آن، گامی کلیدی برای تأسیس یا همکاری با این دفاتر به شمار میرود. در ادامه این گزارش منابع آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۱۴۰۴ را خواهیم آورد.
منابع آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۱۴۰۴ را در جداول زیر مشاهده کنید. آزمون کتبی به صورت تستی چهار گزینه ای و ضرایب به شرح ذیل است:
منابع مواد آزمون عمومی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
ادبیات و آیین نگارش (ضریب 1) – کتب مناسب
مهارت فناوری اطلاعات (ضریب 1) – کتب مناسب
معارف اسلامی (ضریب 1) – کتب مناسب
هوش (ضریب 1) – کتب مناسب
منابع مواد آزمون تخصصی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی
حقوق مدنی (قواعد عمومی قراردادها- شروط ضمن عقد- سقوط تعهدات- الزامات خارج از قرارداد- اموال و مالکیت- عقود معین- ضمان- نکاح و طلاق) (ضریب 2)
آیین دادرسی مدنی (ضریب 3)
آیین دادرسی کیفری (ضریب 2)
حقوق جزای عمومی (قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازاتها) و حقوق جزای اختصاصی(جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی) (ضریب 2)
حقوق عمومی1 (حقوق کار – حقوق اساسی– حقوق ثبت ) (ضریب 2)
حقوق عمومی2 (قانون دیوان عدالت اداری – آییننامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی) (ضریب 2)
حقوق تجارت (اسناد تجاری) (ضریب 2)
ردیف | نام درس | ضریب |
۱ | ادبیات و آیین نگارش | ۱ |
۲ | مهارت فناوری اطلاعات | ۱ |
۳ | معارف اسلامی* | ۱ |
۴ | هوش | ۱ |
ردیف | نام درس | ضریب |
۱ | حقوق مدنی (قواعد عمومی قراردادها، شروط ضمن عقد، سقوط تعهدات، الزامات خارج از قرارداد، اموال و مالکیت، عقود معین، ضمان، نکاح و طلاق) | ۲ |
۲ | آیین دادرسی مدنی | ۳ |
۳ | آیین دادرسی کیفری | ۲ |
۴ | حقوق جزای عمومی (قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازاتها) و حقوق جزای اختصاصی (جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی) | ۲ |
۵ | حقوق عمومی (حقوق کار، حقوق اساسی، حقوق ثبت) | ۲ |
۶ | حقوق عمومی (قانون دیوان عدالت اداری، آییننامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی) | ۲ |
۷ | حقوق تجارت (اسناد تجاری) | ۲ |
تذکر: برای درس معارف اسلامی داوطلبان اهل تشیع و اهل تسنن باید به سؤالات معارف اسلامی ویژه خود پاسخ دهند.
تذکر: به ازای هر پاسخ اشتباه به سؤالات یک سوم نمره منفی در نظر گرفته خواهد شد.
به منظور تسریع در ارائه خدمات قضایی جلوگیری از اتلاف وقت کاهش هزینه ها و بهبود شرایط در ارائه خدمات قضائی به مردم با استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین بر اساس تبصره (۲) ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ و بند الف ماده ۴۷ آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی مصوب سال ۱۴۰۱ ریاست قوه قضاییه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نظر دارد از طریق برگزاری آزمون تخصصی انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت نسبت به صدور مجوز تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای افراد واجد شرایط اقدام نماید.
متقاضیان میتوانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون فوق اقدام نمایند.
مهلت ثبت نام از ۲۸ اردیبهشت الی ۳ خرداد ۱۴۰۴ است و زمان برگزاری آزمون ۲۷ تیر ۱۴۰۴ خواهد بود.
هزینه ثبتنام ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است.
برای ورود به سامانه ثبتنام آزمون تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴ کلیک کنید
برای دانلود دفترچه راهنمای ثبتنام آزمون تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴ کلیک کنید
به منظور تسریع در ارائه خدمات قضایی جلوگیری از اتلاف وقت کاهش هزینه ها و بهبود شرایط در ارائه خدمات قضائی به مردم با استفاده از ظرفیت فناوریهای نوین بر اساس تبصره (۲) ماده ۶۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری، قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۲۴ و بند الف ماده ۴۷ آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی مصوب سال ۱۴۰۱ ریاست قوه قضاییه مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در نظر دارد از طریق برگزاری آزمون تخصصی انجام مصاحبه و بررسی صلاحیت نسبت به صدور مجوز تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی برای افراد واجد شرایط اقدام نماید.
متقاضیان میتوانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون فوق اقدام نمایند.
بخش اول- شرایط عمومی متقاضیان
الف – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران
ب- پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
پ- تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی
ت – داشتن حداقل بیست و چهار سال سن؛
ث- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد؛
ج- عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی
چ- نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری
ح- عدم اعتیاد به مواد مخدر
خ – عدم وابستگی به احزاب و گروهکهای مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران یا هواداری آنها
تبصره– ملاک محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل پایان معافیت از خدمت و سن متقاضی آخرین روز ثبت نام است.
بخش دوم- شرایط اختصاصی متقاضیان
صدور مجوز دفتر توسط مرکز منوط به احراز شرایط زیر است:
الف- داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر در رشته های حقوق کلیه گرایشها، فقه و مبانی حقوق اسلامی کلیه گرایشها و علوم قضایی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی یا مدرک سطح دو حوزوی یا بالاتر
ب- داشتن مدرک مهارت کار با رایانه از مراجع معتبر گواهینامه مهارت کار با رایانه ICDL از مراکز صلاحیتدار و دارای مجوز از سازمان فنی و حرفه ای کشور
پ – داشتن حداقل سه سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه علمیه دو سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه علمیه و یک سال برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزه علمیه
تذکر: مهم سابقه کار مرتبط با مشاغل حقوقی و محاسبه مدت آن باید به تائید مرکز برسد.
نکته مهم بر اساس ماده ۱۱ آییننامه افراد زیر نمیتوانند به عنوان مدیر در دفتر فعالیت کنند:
الف- مستخدمان دستگاههای موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
ب- شاغلان به امر تجارت موضوع ماده (۲) قانون تجارت
ب- وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری
مسئولیت عدم پذیرش استعفای پذیرفته شده نهایی از دستگاه متبوع خود بر اساس قوانین و مقررات مربوطه توسط دستگاه اجرایی در زمان صدور مجوز به عهده داوطلب پذیرفته شده آزمون است.
بخش سوم ـ سهمیه و امتیاز قانونی
سهمیه رزمندگان و ایثارگران
با توجه به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و در اجرای مفاد ماده ۵۹ مکرر قانون مذکور سی درصد (۳۰) از سهمیه صدور مجوز دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به افراد دارای شرایط ذیل و بدون لحاظ شرط سنی و بارعایت الزامات مندرج در بخش اول این دفترچه شرایط عمومی متقاضیان دریافت مجوز دفتر اختصاص مییابد.
الف ـ فرزندان و همسران شهدا
ب ـ جانبازان با حداقل ده درصد (۱۰)
پ ـ آزادگان با داشتن حداقل سه ماه سابقه اسارت و همسر و فرزندان آنان
ت ـ رزمندگان با داشتن حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه
ت ـ همسر و فرزندان جانبازان بیست و پنج درصد ( ۲۵٪) و بالاتر
ج ـ فرزندان رزمندگان که حداقل دوازده ماه سابقه حضور داوطلبانه در جبهه دارند.
تذکرات مهم:
تذکر ۱: مراجع تایید مدت حضور داوطلبانه در جبهه عبارتند از:
۱. معاونت نیروی انسانی هر یک از رده های نیروهای مسلح در مورد رزمندگان متبوع خود؛
۲. معاونت نیروی انسانی سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مورد بسیجیان و نیروهای مردمی اعم از مستخدمین دولت و صاحبان مشاغل و صنوف آزاد و افراد فاقد شغل
۳. معاونت توسعه منابع انسانی وزارت جهاد کشاورزی در مورد جهادگران
تذکر ۲: اعمال سهمیه و امتیازات قانونی موضوع این بخش منوط به درخواست داوطلب است. متقاضیان باید در زمان ثبتنام نسبت به تعیین وضعیت ایثارگری خود اقدام نمایند. بدیهی است پس از پایان مهلت ثبتنام و یا پس از برگزاری آزمون هیچگونه اقدامی در خصوص اعمال سهمیه ایثارگری مقدور نیست.
تذکر ۳: مناطق عملیاتی بر اساس مصوبه شورای عالی دفاع تعیین میشود.
تذکر ۴: همسران رزمندگان متقاضیانی که همسران آنان فقط دارای شرط مدت حضور در جبهه هستند، مشمول استفاده از سهمیه رزمندگان نیستند.
تذکر ۵: کد پیگیری ۱۳ رقمی ارگان استفاده کننده از سهمیه رزمندگان حسب مورد سپاه پاسداران و یا نیروهای مسلح برای هر آزمون و هر سال متفاوت است. لذا متقاضیان میبایست برای این آزمون کد پیگیری جدید از ارگان ذیربط دریافت نمایند.
تذکر ۶: شرط استفاده از مزایای ایثارگران و رزمندگان مطابق ماده ۵۹ الحاقی برخورداری از شرایط مندرج در آییننامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی منطبق با سایر ضوابط و شرایط قانونی صدور پروانه اعم از شرایط ایجابی و سلبی باشد.
تذکر ۷: سهمیه ایثارگری در سامانه ثبتنام سازمان سنجش آموزش کشور مشخص شده است. داوطلب مشمول ملزم به تکمیل اطلاعات در زمان ثبتنام بوده و احراز نهایی واجد شرایط بودن ایثارگران گواهی ایثارگری صادره از مراجع ذی ربط پس از برگزاری آزمون کتبی با مرکز است.
تذکر ۸: ایثارگران متقاضی استفاده از سهمیه ایثارگری برای ثبتنام و بهره مندی از سهمیه مزبور لازم است ابتدا اطلاعات خود را در سیستم سجایا سیستم جامع اطلاعات یکپارچه ایثارگران ثبت نموده و توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تأیید گردد.
الف) مدارک مورد نیاز ثبتنام
۱ ـ تکمیل تقاضانامه اینترنتی
۲ ـ پرداخت هزینه ثبتنام آزمون به مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال معادل پانصد هزار تومان بصورت الکترونیکی از طریق درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjsh.org
۳ ـ فایل عکس اسکن شده متقاضی میبایست یک قطعه عکس پرسنلی خود را با مشخصات زیر اسکن نموده و فایل آن را برای ثبتنام اینترنتی آماده نماید.
۱ ـ ۳ ـ عکس ۴×۳ که در سال جاری گرفته شده باشد (عکس تمام رخ)
۲ ـ ۳ ـ عکس اسکن شده فقط باید با در قالب JPG باشد.
۳ ـ۳ ـ اندازه عکس اسکن شده باید حداکثر ۴۰۰×۳۰۰ پیکسل و حداقل ۳۰۰ × ۲۰۰ باشد.
۴ ـ۳ ـ تصویر متقاضی باید واضح مشخص و فاقد اثر مهر منگنه و هرگونه لکه باشد.
۵ ـ ۳ ـ حجم فایل ذخیره شده عکس نباید از ۷۰ کیلو بایت بیشتر باشد تا حد امکان عکس رنگی و دارای زمینه سفید باشد.
تبصره ۱ ـ اسکن عکس از روی کارتهای شناسایی کارت ملی شناسنامه و … قابل قبول نیست و داوطلبان لازم است از اصل عکس مطابق توضیحات فوق اقدام نمایند.
تبصره ۲ ـ عکس خواهران باید با حجاب و صورت کامل آنان مشخص باشد.
تبصره ۳ ـ در صورت ارسال عکس غیر معتبر ثبتنام داوطلب باطل شده و حق شرکت در آزمون از وی سلب میشود.
تذکر مهم:
با توجه به مشکلات به وجود آمده در آزمونهای قبلی در خصوص اشتباه در ارسال عکس داوطلبان که این موضوع اکثراً برای متقاضیانی که ثبتنام آنان توسط دیگران انجام میشود رخ داده است. تاکید میشود که علاوه بر کنترل اطلاعات ثبتنامی، حتماً نسبت به کنترل عکس ارسالی دقت نمایید تا اشتباهاً عکس داوطلب دیگری به جای عکس شما الصاق نشود. بدیهی است که در صورت ارسال عکس اشتباهی از طرف متقاضی فرد به عنوان متخلف تلقی و مطابق مقررات با وی رفتار خواهد شد.
ب) زمان و نحوه ثبتنام
۱) متقاضیان ثبتنام در آزمون در صورت داشتن شرایط مندرج در اطلاعیه میتوانند از روز یکشنبه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۸ لغایت روز شنبه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۳/۰۳ به درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.saniesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی آزمون نسبت به ثبتنام اقدام نمایند. در پایان ثبتنام به هر یک از متقاضیان کد رهگیری ارائه خواهد شد که لازم است تا پایان تمامی مراحل آزمون این که را نگهداری نمایند. ضمناً یادآور میشود ثبتنام منحصراً به صورت الکترونیکی میباشد و لازم است متقاضیان از طریق درگاه اطلاعرسانی مذکور نسبت به ثبتنام در آزمون اقدام نمایند. ثبتنام به غیر از روش فوق قابل پذیرش نبوده و به آن ترتیب اثر داده نخواهد شد.
۲) پرداخت وجه ثبتنام به مبلغ ۵/۰۰۰/۰۰۰ ریال معادل پانصد هزار تومان بصورت الکترونیکی از طریق کارتهای بانکی متصل به شبکه شتاب انجام میشود.
۳) متقاضیان باید در مهلت تعیینشده نسبت به ثبتنام اقدام نمایند. ضمناً توصیه میشود متقاضیان از موکول نمودن ثبتنام به روزهای پایانی مهلت مذکور خودداری نمایند.
تذکر مهم به ثبتنام های ناقص ترتیب اثر داده نخواهد شد و وجوه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمیگردد.
پ) زمان برگزاری آزمون و نحوه دریافت کارت شرکت در آزمون
کارت شرکت در آزمون از روز سه شنبه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۴/۲۴ برای مشاهده و پرینت بر روی درگاه اطلاعرسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت. آزمون در روز جمعه به تاریخ ۱۴۰۴/۰۴/۲۷ با توجه به آمار شرکتکنندگان حسب مورد در تهران و برخی مراکز استان برگزار خواهد شد.
ساعت شروع و محل برگزاری آزمون بر روی کارت شرکت در آزمون درج و به هنگام پرینت کارت به آگاهی متقاضیان خواهد رسید.