به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، رحمان فقیر میرنظامی، مدیرعامل فولاد درخشان امروز در مراسم تحویل ۴۰ دستگاه واگن مخزندار و لبه کوتاه به شرکت ریلی آوانریل در جمع اصحاب رسانه بیان کرد:این شرکت مرکز خدماتی فولاد مبارکه است که در تولید انواع واگن باری، نوسازی و بازسازی واگن و لکوموتیو فعالیت داریم.
وی با بیان اینکه انواع واگن لبهبلند، لبه کوتاه چند منظوره، مسقف، واگن کفی و غیره در این کارخانه تولید کردهایم، اضافه کرد: به گفته مدیرعامل فولاد درخشان، ۱۰ سال سفارش واگن مخزندار به هیچ شرکت داخلی داده نشده بود و این قرارداد با داتوان فرصتی برای نوسازی ناوگان ریلی کشور است؛ شرکتهای ریلی با توجه به عدم اجرای کامل ماده ۱۲ رغبتی به سفارش واگن نداشتند.
وی با بیان اینکه متعهد هستیم ماهانه ۵۰ دستگاه واگن را در قالب قرارداد ۶۰۰ دستگاهی با آولنریل تحویل دهیم، گفت: 170 نفر در همین شرکت فعال است، ۱۴ پیمانکار هم با ما کار میکنند و قطعات به ما تحویل میدهند.
وی با بیان اینکه پارسال فقط۱۵ دستگاه واگن سفارش داشتیم، افزود: امسال با این قرارداد تکمیل نیروی انسانی انجام دادیم و با توسعه تجهیزات روزانه ۲ دستگاه واگن میسازیم.
در ادامه این مراسم، مهدی ابراهیمی، مدیرعامل آوانریل اظهار کرد: سرمایهگذاری در واگن مسافری بازگشت سرمایه ۲۸ ساله و باری ۱۵ ساله دارد، ما هم از این موضوع مطلع هستیم اما نگاهمان صرفا اقتصادی نیست.
وی با بیان اینکه تعیینقیمت تکلیفی کرایه حمل بار و بلیت قطار، رغبتی برای سرمایهگذاری ایجاد نمیکند، افزود: حمل و نقل ریلی صنعت سبز و ایمن است، رقیب ما جاده است، ناوگان حادهای دسترسی رایگان به شبکه جاده دارند، اما در ریل راهآهن حق دسترسی از شرکتهای بهرهبردار میگیرد و لکوموتیو اجاره میدهد.
به گفته مدیرعامل آوانریل، راهآهن، یکهفتم جاده مصرف سوخت دارد و بیش از هفت برابر جاده، حمل بار دارد.
ابراهیمی تصریح کرد: جابهجایی هر مسافر با قطار برای کشور ۲.۲۵ دلار صرفهجویی ارزی دارد.
وی با اشاره به قرارداد آچانریل با شرکت راهآهن بیان کرد: اگر همه ۶۱ همت سرمایهگذاری ما در راهآهن محقق شود، ما سالانه ۳۷ میلیارد دلار صرفهجویی خواهیم داشت.
ابراهیمی با تاکید بر اینکه قطار پرسرعت ما مسر تهران-مشهد را به ۶.۵ ساعت کاهش میدهد، افزود:الان میدانیم که دوره بازگشت سرمایهگذاری ما در بخش مسافری ۳۰ سال، باری ۱۷ سال و لکوموتیو ۵ سال است اما ما با رویکرد کمک به دولت، کمک به صنعت حمل و نقل و راهآهن وارد شدهایم و ریالی تسهیلات از دولت نگرفتهایم و فقط انتظار تسهیل امور، رفع قوانین دست و پا گیر از سوی دولت و اجرای ماده ۱۲ داریم.
وی یادآور شد: سهم ریل در حمل بار کشور باید تا امسال به ۳۰ درصد میرسید اما امروز هنوز زیر ۱۰ درصد است.
به گفته ابراهیمی واگنهای مسافری و باری کشور امروز متوسط ۴۰ سال سن دارند، صنعت ریلی جذاب نیست اما ما با انگیزه ورود کردیم.
وی تصریح کرد: امیدواریم تغییر قوانین به نفع بخش ریلی محقق شود تا سرمایه گذاری برای ما جذاب باشد.