به گزارش اقتصاد معاصر؛ نورالله بیرانوند، معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل شرکت راهآهن، صبح امروز در مراسم سرمایهگذاری در ناوگان ریلی مسافری که با حضور وزیر راه و شهرسازی ورئیس کمیسیون عمران در ساختمان راهآهن برگزار شد، با نمایش نموداری درباره نسبت واگنهای مسافری به طول خطوط ریلی افزود: این نسبت پایین نشان میدهد توسعه ناوگان مسافری متناسب با گسترش خطوط ریلی نبوده و سهم مسافران از ظرفیت موجود شبکه ریلی کشور همچنان محدود است. بخشی از واگنهای موجود نیز به دلیل فرسودگی از چرخه بهرهبرداری خارج شدهاند.
معاون راهآهن با تأکید بر ظرفیت عظیم توسعه حملونقل ریلی مسافری تصریح کرد: برای دستیابی به جایگاهی شایسته در این بخش، نیاز به سرمایهگذاری معادل ۳.۵ میلیارد دلار داریم. این سرمایهگذاری شامل تأمین ۲۲۰۰ دستگاه واگن مسافری خواب و ۸۲۰ قطار خودکشش است که عمدتاً برای مسیرهای کوتاهمدت و حومهای با سرعت بالا طراحی شدهاند.
بیرانوند با اشاره به طراحی سازوکارهای تأمین مالی متنوع گفت: رویکرد اصلی ما جذب سرمایهگذاری بخش خصوصی است. در این راستا، بستهای مشوقمحور طراحی شده که سه ضلع دارد: افزایش بازدهی سرمایهگذاری، تأمین منابع مالی از مسیرهای متنوع و مدیریت ریسکهای حاکمیتی. تحقق این سه محور میتواند صنعت ریلی را نسبت به بازارهای سرمایهگذاری موازی، جذابتر کند.
وی افزود: ۷۰ درصد از مشوقهای ارائهشده در این بسته به بخش مسافری اختصاص دارد و پرداخت یارانه به سرمایهگذاران، موتور اصلی این تحریک اقتصادی است.
وی افزود: از مجلس شورای اسلامی، وزارت نفت و سایر دستگاههای مسئول درخواست میشود با حمایت خود، اجرای این مشوقها را تسریع کنند.
بیرانوند با اشاره به پروژه بازسازی ۱۳۷ دستگاه واگن مسافری خاطرنشان کرد: این واگنها به ناوگان پنجستاره با خدمات مدرن تبدیل خواهند شد. با اجرای قراردادهای جدید، ظرفیت حملونقل مسافری راهآهن ۱۵ درصد افزایش مییابد که معادل حدود سه میلیارد صندلی-کیلومتر است.
وی افزود: همچنین کیفیت خدمات و تجربه سفر مسافران ارتقاء خواهد یافت. این آغاز یک جهش بزرگ در صنعت ریلی کشور است، آن هم در شرایطی که طی ۲۰ سال گذشته، رشد خالص سرمایهگذاری در این حوزه منفی بوده است.