اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

بازار

چند رسانه ای

۰۶/مهر/۱۴۰۴ | ۱۸:۳۱
۱۸:۲۵ ۱۴۰۴/۰۷/۰۶

هدف‌گذاری ۹ هزار همتی تجارت الکترونیک در سال ۱۴۰۴

در نشست انجمن تجارت الکترونیک مطرح شد که هدف‌گذاری ۹ هزار همتی تجارت الکترونیک در سال ۱۴۰۴ برآورد شده که نسبت به ۴۵۰۰ همت سال گذشته رشد داشته که نشان‌دهنده شتاب‌گیری اقتصاد دیجیتال ایران است.
کد خبر:۳۴۸۰۵

به گزارش اقتصاد معاصر؛ نشست خبری انجمن تجارت الکترونیکی ایران بعد از ظهر امروز (یکشنبه - ۶ مهر ۱۴۰۴) با حضور علی حکیم‌جوادی - عضو انجمن و رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای، محمد وحیدی - مدیریت استانداردهای تجارت الکترونیکی و میثم بشیری - مدیر پژوهش و نوآوری این انجمن - برگزار شد.

در ابتدای این نشست، علی حکیم جوادی گفت: ما در کشوری زندگی‌ می‌کنیم که در حوزه تجارت الکترونیک جزو کشورهای پیشرو در منطقه بوده و امیدواریم با تشکیل اینگونه انجمن‌ها رتبه اول را هم به دست آوریم، چون استحقاق این مهم را داریم. همچنین در جایگزینی رمز ارزها با پول فیزیکی نیز حرف اول را در منطقه می‌زنیم. تلاشی که کردیم این بود که روز ملی تجارت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال را ثبت کنیم. امیدواریم در آینده هفته تجارت الکترونیک را داشته باشیم هرچند که هر روز ما روز تجارت الکترونیک است.

وی با اشاره به اینکه برای بهبود اقتصاد دیجیتال کشور بحث فرهنگسازی و توسعه ابزارهای الکترونیک به جای ابزارهای سنتی می‌تواند تاثیرگذار باشد گفت: یک زمانی جمعیت جوان از این تجارت و حوزه استفاده می‌کردند اما الان استفاده افراد مسن هم بالا رفته که این اتفاق بعد از کرونا نیز افزایش‌ چشمگیری در جهان داشت. بدون شک جامعه انتظار دارند ۲۴ ساعته در بخش دیجیتال سرویس بگیرند و نباید به هیچ وجه قطع شود که البته الان هم همینطور است.

حکیم جوادی در ادامه خاطرنشان کرد: همانطور که تجربه کردید، در جنگ ۱۲ روزه اتفاقات تلخی رخ داد و تعداد زیادی از مردم شهرهای بزرگ مثل تهران را ترک کردند و من هیچگاه اینقدر خلوت تهران را ندیده بودم. در ایام جنگ همه گروه‌ها تعطیل بودند و تنها گروه، گروهی بودند که در بستر تجارت الکترونیک سرویس می‌دادند. پلتفرم‌های مختلف در زمینه‌هایی مثل دارو، اجناس و … کار می‌کردند و در آن مقطع مشخص شد که نقش تجارت الکترونیک چقدر تاثیرگذار است.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه جای خوشحالی دارد که روند کشور در این حوزه با وجود آمارهای نه چندان منسجم، رو به رشد است گفت: بنده خودم شخصا یک مدت به دنبال انتشار آمار دقیق از این حوزه بودم اما نشد، با این حال ما در سال ۱۴۰۲ حدود ۳۱۸۸ همت در بستر تجارت الکترونیک مبادله داشتیم که حدودا ۷۳ درصد رشد کرد در و سال ۱۴۰۳ این میزان به ۴۵۰۰ همت رسید و در سال ۱۴۰۴ براورد می‌شود از ۹۰۰۰ همت عبور کنیم که رشد قابل توجهی است.

تجارت الکترونیک باید در تمامی اصناف باشد

در بخش دیگری از این نشست، محمد وحیدی - مدیریت استانداردهای تجارت الکترونیکی - درباره تاب آوری تجارت‌های الکترونیک در کشور، توضیح داد: در خاطر من است که شهریور ۱۳۸۳ اولین فروش الکترونیکی ایران رخ داد. خیلی مقاومت‌ها مقابل حوزه تجارت الکترونیک بود و علت این موضوع نیز نگاه‌ها به این زمینه بود. خوشبختانه تاکنون پیشرفت خوبی رخ داد و تقریبا یک چنین انقلابی هم در پیش است. الان بحث هوش مصنوعی مطرح است و باید به این موضوع فکر کرد. تداوم کسب و کارها در شرایط فعلی باید با توجه به هوش مصنوعی مورد بررسی قرارگیرد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد کسب و کارهای جدید بحث بسیار مهمی است گفت: ما واقعا نیازهای جدی در کشور داریم. خیلی از خدمات و سرویس‌هایی که ارائه می‌شود درآمدهایی است که به چندین دستگاه اختصاص دارد. هم بخش دولتی باید در نگاه خود تغییراتی ایجاد کند و هم بخش خصوصی، البته اگر حاکمیت دست و پای بخش خصوصی را نگیرد آن‌ها راه خود را پیدا می‌کنند.

وحیدی ادمه داد: درباره تاب آوری تجارت‌ها باید بگویم که خود تجارت الکترونیک می‌تواند عامل پایداری سایر تجارت‌ها باشد. در بحث تاب آوری یک تجارت، خود تجارت الکترونیک باید به تاب آوری برسد که بحث مهمی برای کشور است. چطور می‌توان تجارت الکترونیک را تداوم بخشید؟ این سوال یک موضوع مهم است. یک راه حل هم به عنوان مثال اینترنت ملی است که البته به معنای حذف کامل اینترنت جهانی نیست. موضوع مهم دیگر این است که خود تجارت الکترونیک را به عنوان یک صنف می‌بینیم، اما به نظر من تجارت الکترونیک باید در تمامی اصناف باشد و اصناف مختلف خودشان باید به این تجارت با چشم یک ابزار نگاه کنند چون به نظر من تجارت الکترونیک یک ابزار است که باید در اصناف مورد توجه باشد.

مدیر استانداردهای تجارت الکترونیکی عنوان کرد: وقتی حرف از تداوم کسب و کار می‌زنیم یعنی اینکه در شرایطی مثل اسنپ بک فضا توسط ابزاری به نام تجارت الکترونیک بهبود پیدا کند. تفاوت HE و ‌BCP همینجا است. همه باید در کسب و کارهای خود نسبت به بی‌سی‌پی حساس باشند. اگر همه حساس بودند و راهکارهایی ارائه می‌شد، می‌توانستیم شرایط را تا حد قابل توجهی در این روزهای اخیر بهبود ببخشیم.

شیوه‌های نوین پرداخت می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها کمک کند

میثم بشیری - مدیر پژوهش و نوآوری انجمن تجارت الکترونیکی ایران - نیز در ادامه گفت: اولین نگاه ما در بحث نوآوری اقتصاد دیجیتال، این است که به این‌ حوزه به عنوان یک‌ کالای لوکس نگاه نشود، باید به این سمت برویم که این تجارت یک ابزار برای تاب آوری اقتصاد باشد. در کشورهای حاشیه خلیج فارس درصد استفاده از این ابزار به نسبت کشور ما در حال افزایش است و ما باید این موضوع را مد نظر قرار دهیم چون پتانسیل بالایی داریم.

وی گام بعدی را کاربردها و ابزارهای‌ استفاه از اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: امروز ابزارهای مختلفی برای تاب آوری اقتصاد وجود دارد. در زمان جنگ ۱۲ روزه تجارت الکترونیکی نیز همواره تسهیل‌گر بود، اما ما ارتباط اینترنت جهانی نداشتیم و به صورت مقطعی‌ خدمات ارائه می‌کردیم. توجه به زیرساخت‌ها و نگاه دولت به این حوزه نیز بسیار مهم است. حکمرانی مشارکتی هم یعنی نقش دادن به ان‌جی‌اوها و اصناف. پیشنهاد انجمن این بود که از اینماد به تراس‌ای حرکت کنیم. قرار است همه ابزارها با نظارت دولت از این زیرساخت بهره گرفته و مصرف کننده به این‌حوزه بیشتر اعتماد کند.

مدیر پژوهش و نوآوری انجمن تجارت الکترونیکی ایران با اشاره به اینکه اگر تحریم‌ها برگردند این تحریم‌ها بیشتر درباره محموله‌ها و فعالیت‌های نظامی است گفت: اما تحریم‌هایی که آمریکا اعلام کرد خیلی کلان‌تر از تحریم‌های سازمان ملل است. فشار و اثرات روانی اسنپ‌بک خیلی بیشتر از فشارهای اقتصادی است. ما مجبور هستیم از ابزارهای دور زننده استفاده کنیم که هزینه‌ها را بالاتر می‌برد اما در کل تجارت الکترونیک یک ماهیتی دارد و شیوه‌های نوین پرداخت می‌تواند به دور زدن تحریم‌ها کمک کند. شیوه‌های سنتی دیگر قابل انجام نیست و تجارت الکترونیک می‌تواند تا حدودی این فضا را بهبود بخشد.‌ البته منظور بنده و دوستان برای تجارت با کشورهای عضو اوراسیا و کشورهایی مثل چین و روسیه است./ایسنا

ارسال نظرات