اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

بازار

چند رسانه ای

۲۸/مهر/۱۴۰۴ | ۱۳:۴۰
۱۳:۳۲ ۱۴۰۴/۰۷/۲۸

افت ۴۰ درصدی فروش لوازم خانگی در سال ۱۴۰۴

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اعلام کرد تولید لوازم خانگی نسبت به سال گذشته ۳۸ درصد کاهش یافته و فروش نیز تا ۴۰ درصد افت کرده است.
کد خبر:۳۶۶۰۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ نسرین اوجاقی امروز در نشست خبری با اشاره به تحولات صنعت لوازم خانگی اظهار کرد: از سال ۱۳۹۶ تاکنون، تولید لوازم خانگی در کشور از حدود ۶ میلیون قطعه به ۲۰ میلیون قطعه در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است.

وی افزود: این رشد چشمگیر در مدت حدود هفت سال، حاصل سرمایه‌گذاری‌های گسترده بخش خصوصی و حمایت‌های محدود، اما مؤثر دولت بوده است.

اوجاقی با بیان اینکه امروز تولیدکنندگان داخلی قادر به تأمین کامل نیاز بازار هستند، افزود: در حال حاضر نیازی به واردات لوازم خانگی وجود ندارد، هرچند همچنان بخشی از سلیقه مصرف‌کنندگان به سمت برند‌های خارجی متمایل است.

*کاهش تولید و افت فروش در سال ۱۴۰۴

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به تغییر روند تولید در سال جاری گفت: متأسفانه در سال ۱۴۰۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۳۸ درصد کاهش تولید داشته‌ایم و در برخی زیرمجموعه‌ها این کاهش تا ۱۲ درصد گزارش شده است.

وی افزود: در حوزه فروش نیز، پس از مدت‌ها رشد، اکنون با کاهش قابل توجهی روبه‌رو هستیم؛ به‌طوری‌که در برخی محصولات افت تا ۶۰ درصدی و به‌صورت میانگین حدود ۴۰ درصدی ثبت شده است.

 به گفته اوجاقی، اگرچه ظرفیت تولید در کشور به سطح مطلوبی رسیده است، اما کاهش قدرت خرید خانوار، رکود بازار و مشکلات تأمین مواد اولیه از مهم‌ترین چالش‌های فعلی این صنعت به شمار می‌روند.

وی تأکید کرد: برای حفظ دستاورد‌های تولید داخلی، نیاز به سیاست‌های حمایتی هدفمند از سوی دولت و نظام بانکی وجود دارد تا تولیدکنندگان بتوانند با ثبات بیشتری فعالیت کنند./ تسنیم

ارسال نظرات