اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

بازار

چند رسانه ای

۱۱/آبان/۱۴۰۴ | ۱۰:۳۸
۱۰:۳۷ ۱۴۰۴/۰۸/۱۱
نماینده مردم چابهار در مجلس در گفت‌و‌گو با اقتصاد معاصر اعلام کرد

ضعف مدیران مانع تحقق ظرفیت ۲۰میلیون تنی چابهار؛ ریل امسال به بندر نمیرسد

نماینده مردم چابهار در مجلس با بیان اینکه امکان افزایش ظرفیت بندر چابهار تا ۲۰ میلیون تن وجود دارد، گفت: عدم توسعه‌یافتگی منطقه، ضعف مدیریتی و ناتوانی در ایجاد ارتباطات موثر و کمبود سرمایه‌گذاری، از علل اصلی عقب‌ماندگی در توسعه بندر چابهار است،
کد خبر:۳۷۵۴۶

محمدانور بجارزهی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصاد معاصر به دلایل فعال‌نشدن کامل ظرفیت بندر چابهار اشاره کرد و اظهار داشت: بندر چابهار، به فرموده رهبر انقلاب، بخشی از سواحل مکران است که ایشان از آن به عنوان گنج پنهان یاد کردند. با این حال، ظرفیت تخلیه و بارگیری و ترانزیت این بندر هنوز به‌طور کامل فعال نشده است؛ در حال حاضر، کمتر از نیمی از ظرفیت بندر چابهار یعنی حدود ۴ میلیون تن استفاده می‌شود، در حالی که می‌تواند این ظرفیت به ۸ تا ۱۰ میلیون تن برسد.

وی با بیان اینکه در صورت توسعه بندر چابهار، حتی امکان افزایش ظرفیت این بندر تا ۲۰ میلیون تن نیز وجود دارد، گفت: علل اصلی عقب‌ماندگی در توسعه بندر چابهار، چندین مورد است، نخست، عدم توسعه‌یافتگی منطقه؛ دوم، ضعف مدیریتی و ناتوانی در ایجاد ارتباطات موثر و سوم، کمبود سرمایه‌گذاری که البته آن هم به عملکرد مدیران بازمی‌گردد.

به گفته بجارزهی، متاسفانه تاکنون نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذاران توانمند و اثرگذاری را جذب کنیم تا در بخش حمل‌ونقل و تجهیزات بندری سرمایه‌گذاری کنند. باور کنید هنوز برخی از تجهیزات تخلیه و بارگیری را در داخل در اختیار نداریم، تنها بخش محدودی از تجهیزات توسط طرف هندی تامین شده است چیزی حدود ۲۰ میلیون دلار ماشین‌آلات تخلیه و بارگیری که تعدادشان هم محدود است و پاسخگوی نیاز بندر نیست.

وی افزود: هندی‌ها چند سالی است که با حداقل امکانات، بندر را سرپا نگه داشته‌اند، اما ما نه از ظرفیت داخلی خود استفاده کرده‌ایم و نه از سرمایه‌گذاران خارجی بهره گرفته‌ایم. این موضوع باز هم به کمبود مدیران دوراندیش و تعامل‌گرا بازمی‌گردد که می‌توانستند ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنند.

بجارزهی با اشاره به ضرورت جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تاکید کرد: ما می‌توانستیم با برنامه‌ریزی مناسب و برگزاری جلسات مشترک، زمینه جذب سرمایه‌گذاران و هلدینگ‌های بزرگ را فراهم کنیم. در این صورت، ظرفیت بندر چابهار به‌جای ۴ میلیون تن فعلی، می‌توانست به ۱۵ میلیون تن برسد و درآمدزایی و اشتغال‌زایی قابل توجهی برای کشور ایجاد کند؛ همان‌طور که بندر جبل‌علی امارات سال گذشته بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد داشته است. امیدوارم در آینده نزدیک، چابهار نیز به جایگاه واقعی خود برسد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیگیری‌های مجلس برای توسعه بندر چابهار گفت: بار‌ها از وزیر راه پرسیده شده است که برای جذب سرمایه‌گذاری داخلی و توسعه تجهیزات بندری چه اقداماتی انجام داده‌ است؛ در  سال‌های گذشته، تکمیل تجهیزات حمل‌ونقل در بندر چابهار به کندی پیش رفته است؛ تا جایی که تخلیه برخی کشتی‌ها که باید دو تا سه روز طول بکشد، گاهی تا دو هفته زمان می‌برد. طبیعی است که در چنین شرایطی ظرفیت بندر محدود می‌ماند. امیدواریم با تعامل مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان و استاندار این استان، این مساله رفع کنیم.

بجارزهی همچنین درباره آخرین وضعیت راه‌آهن چابهار ـ زاهدان تصریح کرد: حدودا دو هفته پیش اعضای کمیسیون عمران مجلس را به چابهار بردم تا از پروژه مذکور بازدید کنند. حدود۱۰ نفر از اعضای کمیسیون عمران حضور داشتند و تاکید کردند که با توجه به دستور صریح مقام معظم رهبری، پروژه راه‌آهن زاهدان ـ چابهار نباید متوقف شود.

وی اضافه کرد: البته دولت وعده داده است که تا پایان امسال این پروژه به بهره‌برداری برسد، هرچند به نظر من ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد. با این حال، امیدواریم تا نیمه سال آینده این مسیر ریلی به بهره‌برداری برسد، به هر حال این خط‌آهن نقش مهمی در افزایش ظرفیت بندر چابهار و توسعه اقتصادی و اشتغال منطقه خواهد داشت.

ارسال نظرات