به گزارش اقتصاد معاصر؛ زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک از سوی دولت اعلام و منابع مالی آن نیز تأمین شده است. طبق تصمیم جدید، مشمولان مرحله پنجم کالابرگ شامل دهکهای یک تا هفت درآمدی خواهند بود و مبلغ کالابرگ برای دهکهای پایینتر جامعه (دهکهای اول تا سوم) ۵۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر و برای دهکهای چهارم تا هفتم ۳۵۰ هزار تومان به ازای هر نفر است. این اعتبار در قالب یارانه کالابرگ برای خرید کالاهای اساسی نظیر برنج، روغن، مرغ، لبنیات و سایر اقلام ضروری از طریق فروشگاههای منتخب طرح کالابرگ الکترونیک در اختیار خانوارها قرار میگیرد.
زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک طبق اعلام دولت چهاردهم و سخنگوی هیأت دولت، تعیین و منابع آن نیز تأمین شده است. در این مرحله، همانند دورههای پیشین، کالابرگ الکترونیک برای هفت دهک اول درآمدی واریز خواهد شد.
سیدحمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در حاشیه جلسه هیئت دولت اعلام کرد منابع پرداخت کالابرگ برای هفت دهک اول تأمین شده و امروز تخصیص آن به وزارت رفاه انجام میشود. بر همین اساس مرحله پنجم کالابرگ از 21 آبان 1404 با توزیع اعتبار به دهکهای پایین آغاز خواهد شد و به تدریج تا دهک هفتم ادامه مییابد.
بر اساس اعلام رسمی، مبلغ کالابرگ برای دهکهای اول تا سوم، به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای دهکهای چهارم تا هفتم، ۳۵۰ هزار تومان تعیین شده است. این اعتبار صرفاً برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی از طریق فروشگاههای منتخب قابل استفاده خواهد بود.
پورمحمدی افزود: «برای دهکهای اول تا سوم، هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و برای دهکهای چهارم تا هفتم هر نفر ۳۵۰ هزار تومان واریز میشود؛ برای مثال، یک خانوار چهار نفره از دهکهای اول تا سوم، دو میلیون تومان اعتبار کالابرگ دریافت خواهد کرد.»
در مراحل پیشین، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل برنج، روغن، لبنیات، ماکارونی، حبوبات، قند و شکر در سبد کالا وجود داشت. اما در مرحله پنجم، سبد کالا با تغییراتی تازه همراه است.
بر اساس اعلام منابع رسمی، کالاهایی مانند گوشت بوقلمون، بلدرچین، ماهی و میگو نیز به جمع اقلام مشمول کالابرگ افزوده میشود تا سبد تغذیه خانوارها متنوعتر و با ارزش غذایی بالاتر شود.
مراجعه به فروشگاههای متصل به طرح (دارای برچسب کالابرگ یا ثبتشده در اپلیکیشن شما)
انتخاب کالاهای مشمول طرح
ارائه کارت بانکی سرپرست خانوار در زمان پرداخت
کسر لحظهای اعتبار یارانه از حساب بانکی
مشمولان مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک شامل دهکهای یک تا هفت درآمدی هستند که یارانه نقدی ماهیانه را نیز دریافت میکنند. این طرح در دولت چهاردهم از ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۳ آغاز شده و تاکنون چهار مرحله آن اجرا شده است.
در مجموع بیش از ۲۱ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش این طرح قرار دارند. در مرحله چهارم، ۲۵ هزار و ۵۵۵ میلیارد تومان اعتبار به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و طبق اعلام سخنگوی دولت، برای مرحله پنجم نیز همین میزان منابع پیشبینی شده است.
هدف اصلی از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک، جایگزینی یارانه نقدی با خرید هدفمند کالاهای اساسی است تا از ورود مستقیم پول نقد به بازار جلوگیری شود و تورم کنترل گردد.
در این طرح، اعتبار بر اساس تعداد اعضای خانوار به حساب سرپرست واریز میشود و تنها از طریق فروشگاههای منتخب و پلتفرمهای مورد تأیید دولت برای خرید اقلامی مانند برنج، روغن، مرغ، تخممرغ، لبنیات، ماکارونی، رب گوجهفرنگی، نان صنعتی و حبوبات قابل استفاده است.
دولت همچنین در حال بررسی است تا در مراحل آینده، از شبکههای مجازی و پلتفرمهای آنلاین توزیع کالا نیز برای تسهیل خرید کالابرگ استفاده کند.
احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده است که بیش از ۸۵ درصد از مشمولان از اجرای این طرح رضایت دارند.
به گفته او، توزیع کالابرگ الکترونیک در چهار مرحله قبلی با استقبال خوبی روبهرو شده و اغلب خانوارها تمامی اعتبار تخصیصیافته خود را مصرف کردهاند.
مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ نیز پیشتر گفته بود که «در مراحل قبل، سطح مشارکت خانوارها بالا و مصرف اعتبارات نزدیک به صددرصد بوده است.»
با وجود موفقیت نسبی طرح، دولت در حال بررسی شیوههای جدید پرداخت کالابرگ الکترونیک است.
احمد میدری در این باره گفت: «پیشنهاد شده است که قیمت کالاهای اساسی برای مدتی ثابت نگه داشته شود تا قدرت خرید مردم کاهش نیابد.»
همچنین شهباز حسنپور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد: «کالاهای عرضهشده از طریق کالابرگ باید با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی محاسبه شوند تا مردم حتی تا یک سال بعد نیز کالاها را با قیمت ثابت دریافت کنند.»
برای استعلام کالابرگ الکترونیکی، میتوانید از روشهای زیر استفاده کنید:
1. کد دستوری:
با شمارهگیری کد 5001463# یا 78828# از طریق تلفن همراه خود، میتوانید وضعیت کالابرگ خود را استعلام کنید.
2. اپلیکیشن "شما":
میتوانید اپلیکیشن "شما" را از سایت اپلیکیشن شما دانلود و نصب کنید. پس از نصب، میتوانید با ورود به حساب کاربری خود، موجودی کالابرگ خود را مشاهده کنید.
3. وبسایت پیشخوان ۲۴:
با مراجعه به وبسایت پیشخوان ۲۴ و وارد کردن کد ملی و شماره موبایل سرپرست خانوار، میتوانید وضعیت کالابرگ خود را استعلام کنید.
4. پیامک:
داریک در مورد نحوه استعلام با پیامک اطلاعاتی ارائه نداده است، اما معمولاً برای استعلام یارانه یا کالابرگ از طریق پیامک، باید کد ملی خود را به همراه سایر اطلاعات مورد نیاز، به شماره اعلام شده از طرف دولت ارسال کنید.
استعلام از طریق سایت:
مراجعه به سامانه حمایت یا سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
وارد کردن کد ملی و شماره همراه سرپرست.
مشاهده وضعیت مشمول بودن و اعتبار تخصیص یافته.
نکات مهم:
کد ملی سرپرست خانوار:
در تمام روشهای استعلام، به کد ملی سرپرست خانوار نیاز دارید.
بروزرسانی:
اطمینان حاصل کنید که اطلاعات خود را در سامانه مربوطه بروزرسانی کردهاید.
در صورت مشکل:
در صورت عدم موفقیت در استعلام یا بروز هر گونه مشکل، میتوانید با شماره تلفن ۰۲۱-۶۳۶۹ تماس بگیرید
پیامکی حاوی اطلاعات وضعیت اعتبار باقیمانده کالابرگ بدون لینک، از سرشماره v.refah به سرپرستان خانوار ارسال میشود.
همچنین امکان استعلام موجودی اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳۵۰۰* وجود دارد.
تماس با مرکز پاسخگویی به شماره ۰۲۱-۶۳۶۹ نیز برای پیگیری و کسب اطلاعات بیشتر فراهم شده است.
در مجموع، با اجرای مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک، پرداخت یارانه کالایی در دولت چهاردهم به روندی پایدار و منظم تبدیل شده است.
با تأمین منابع مالی، کنترل قیمت کالاهای اساسی و گسترش روشهای پرداخت، انتظار میرود یارانهبگیران دهکهای مشمول بتوانند از این اعتبار برای تأمین مایحتاج ضروری خانوار استفاده کنند و فشار تورمی بر معیشت مردم کاهش یابد.