به گزارش اقتصاد معاصر؛ در نشست بررسی عملکرد شرکت صنایع تولیدی کروز، جمعی از مدیران صنعتی با اشاره به بحران ساختاری در صنعت خودرو، خواستار بازنگری در سیاستهای دولتی و حذف قیمتگذاری دستوری شدند.
در این نشست، اعضای هیئتمدیره و مدیران فنی شرکت کروز با بیان اینکه «دخالتهای دستوری و سیاستهای نادرست دو دهه اخیر زیانی بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان به صنعت خودرو وارد کرده است»، تأکید کردند: «رقابتپذیری و نوسازی این صنعت نیازمند مدیریت واحد، تصمیمگیری چابک و کاهش مداخلات دولتی است.
محمدرضا عطار، معاون توسعه محصول شرکت کروز، در سخنانی از اجرای پروژههای مشترک با شرکتهای بهمن و ایرانخودرو خبر داد و گفت:«از سال 1390 تاکنون، زنجیره تأمین بیش از 3500 قطعه در داخل کشور ایجاد شده است.»
وی با اشاره به همکاریهای پژوهشی با دانشگاهها افزود:کیفیت خط قرمز شرکت است و هیچ تغییری که منجر به افت کیفیت شود، انجام نخواهد شد.
سید پویا شجاعی، مدیر تغذیه خط و یکپارچهسازی SCM، اعلام کرد: در کروز حدود 1400 محصول مختلف برای خودروسازان تولید میشود و روزانه بیش از 4.5 میلیون قطعه نهایی و نیمهساخته در خطوط تولید ساخته میشود؛ یعنی حدود 3100 قطعه در هر دقیقه.
او با اشاره به زیربنای 273 هزار مترمربعی و 4800 ایستگاه فعال تولید افزود: توقف کوتاهمدت در فرآیند تولید میتواند زیان سنگینی به همراه داشته باشد.
بهروز حبیبی، عضو هیئتمدیره و معاون بازرگانی کروز، با اشاره به اشتغال بیش از 14 هزار نفر در این شرکت گفت: «صنعت قطعهسازی درگیر چالشهای متعددی از جمله جنگ اقتصادی و بحران انرژی است. خوشبختانه بدنه دولت به اشتباه بودن قیمتگذاری دستوری پی برده و امیدواریم این سیاست اصلاح شود.»
وی افزود: کیفیت خودرو نتیجه عملکرد کل زنجیره تولید است، نه صرفاً قطعهساز. قطعات کروز در بیش از 40 آزمایشگاه پیشرفته آزموده میشوند.
سولماز موگویی، مدیر واحد مادر شرکت کروز، اعلام کرد: «60 درصد نیروی کار شرکت را زنان تشکیل میدهند و سیاست تبعیض مثبت در جذب زنان سرپرست خانوار اجرا میشود.»
در پایان این نشست، مدیران شرکت صنایع تولیدی کروز با تأکید بر ضرورت اصلاح سیاستهای صنعتی و حمایت از تولید داخلی، ابراز امیدواری کردند که صنعت خودروسازی کشور بتواند با اتکا به توان مهندسی و زنجیره تأمین داخلی از چالشهای موجود عبور کند.