اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

بازار

چند رسانه ای

۲۷/آبان/۱۴۰۴ | ۱۱:۲۲
۱۱:۱۶ ۱۴۰۴/۰۸/۲۷

پیرمحمدی: آغاز اجرای برنامه کاهش مصرف سوخت ایران‌خودرو از سال گذشته

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در واکنش به سخنان اخیر رییس‌جمهور درباره ضرورت کاهش مصرف سوخت خودروهای داخلی، تاکید کرد: این مطالبه کاملا بجا و راهبردی است و برنامه کاهش مصرف سوخت محصولات ایران‌خودرو از سال گذشته و هم‌زمان با خصوصی‌سازی این شرکت آغاز شده‌ است.
کد خبر:۳۸۹۳۶

به گزارش اقتصاد معاصر؛ عادل پیرمحمدی گفت: مسیر اصلاح مصرف سوخت هم روشن است و هم فوریت دارد، اما تنها زمانی موفق خواهد شد که دولت و خودروسازان در یک برنامه واحد و منسجم حرکت کنند.

سه مسیر کاهش مصرف سوخت

وی کاهش مصرف بنزین را وابسته به سه اقدام اصلی شامل اصلاح قیمت انرژی، اسقاط خودروهای فرسوده و ارتقای پلتفرم و موتور خودروهای جدید دانست و گفت: ۲.۵ میلیون خودروی کاربراتوری با مصرف بالای ۱۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در کشور تردد می‌کنند. بدون حذف این ناوگان، هیچ برنامه‌ای موفق نخواهد شد.
پیرمحمدی در عین حال تصریح کرد: اکتان پایین سوخت موجود در کشور، سبب مصرف زیاد سوخت، آلودگی بسیار زیاد و از بین رفتن موتور خودروها می‌شود که رفع این مشکل و ارتقای استاندارد سوخت نیز دارای اهمیت بالایی است.
وی افزود: سقف توان ارتقای موتورهای احتراق داخلی در دنیا تقریبا به انتها رسیده و برای جهش واقعی در کاهش مصرف سوخت باید به سمت تولید خودروهای هیبریدی رفت.

هیبرید؛ مسیر اصلی نجات مصرف سوخت

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان این‌که برنامه توسعه خودروهای هیبرید از سال گذشته و بعد از خصوصی‌سازی در این شرکت آغاز شده، گفت: بخشی از خط‌های مربوط نیز در حال راه‌اندازی است. همان‌طور که رییس جمهوری نیز اظهار داشته‌اند برای توسعه موتور خودروها، خریدهای تکنولوژیک بالا بسیار حیاتی است که ایران‌خودرو بخشی از آن را خریداری کرده است، اما با توجه به کمبود ارز در چندماهه اخیر که برای تولیدات جاری نیز دچار چالش شده‌ایم، سرمایه‌‌گذاری و تخصیص ارز برای خرید این تکنولوژی ضروری است و با دستور رییس‌جمهوری محترم این مهم انجام می‌شود.

به گفته وی، تنها راه عبور از موضوع مصرف سوخت و کاهش آلایندگی‌ها تولید خودروهای هیبرید است.

پیرمحمدی افزود: برای توسعه هیبرید، موضوع باتری نیازمند سرمایه‌گذاری۵۰ تا ۱۰۰ میلیون دلاری بسته به عمق ساخت داخل است که ایران‌خودرو حاضر به انجام آن است، اما تامین ارز آن نیازمند حمایت و تامین از سوی دولت محترم است.

وی با بیان این‌که ایران‌خودرو برنامه‌ریزی دقیقی در این‌خصوص دارد، اظهار کرد: علاوه بر توسعه خودرو هیبرید، موتورهای فعلی این شرکت کم‌مصرف‌تر خواهد شد و البته نمی‌توان انتظار داشت خودرو احتراق داخلی حرکت کند و مصرف سوخت آن صفر باشد. برای توسعه خودروهای برقی نیز در صورت حمایت دولت از خریداران آن مانند سایر کشورهای دنیا، حاضر به سرمایه‌گذاری هستیم. حمایت از خریداران و اختصاص یارانه به آن‌ها برای خرید خودرو برقی بسیار مهم است؛ ایران‌خودرو تجربه خوبی در زمینه واردات و فروش خودرو برقی ندارد و متاسفانه براساس سیاست‌های پیشین وزارت صمت هزار خودرو برقی وارد شد، اما به دلیل عدم حمایت دولت از خریداران، بخشی از آن هنوز به فروش نرفته است.

مدیرعامل ایران‌خودرو با اشاره به نتایج تست میدانی این شرکت اعلام کرد: مصرف سوخت خودروهای هیبریدی بیش از ۳۵ درصد کم‌تر از نمونه بنزینی است و با فن‌آوری هیبرید به‌ راحتی می‌توانیم مصرف را به زیر پنج لیتر برسانیم.

وی گفت: پروژه‌های هیبریدی ایران‌خودرو در حوزه موتور، گیربکس و پلتفرم در جریان است و از سال آینده امکان تولید روزانه ۱۰۰۰ خودرو هیبریدی وجود دارد که تا پایان سال به ۲۰۰۰ دستگاه خواهد رسید؛ موتور هیبرید ضمن کاهش مصرف سوخت، سبب افزایش قدرت و توان خودرو نیز می‌شود.

نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری در گیربکس هیبرید

پیرمحمدی اعلام کرد: طراحی و کسب دانش فنی گیربکس‌های هیبریدی آغاز شده، اما برای داخلی‌سازی کامل آن به ۲۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است. اگر این سرمایه‌گذاری انجام شود، ایران ششمین کشور تولیدکننده این گیربکس‌ها خواهد شد. اکنون مجبوریم واردات انجام دهیم که ارزبری بالایی دارد.

وی برنامه تولید ایران‌خودرو را تکمیل پروژه تارای هیبریدی در نیمه اول سال آینده و آمادگی برای تولید انبوه از نیمه دوم، ظرفیت‌سازی برای تولید سالانه ۱۵ هزار دستگاه هیبرید در فاز اول (قابل افزایش تا ۲۵۰ هزار دستگاه در صورت کشش بازار)، تبدیل پلتفرم‌های جدید داخلی، از جمله تارا و ری‌را، به نسخه‌های هیبریدی و هیبریدسازی خودروهای CKD برای کاهش مصرف و آلایندگی اعلام کرد.

پیرمحمدی تاکید کرد: دولت باید از مصرف‌کنندگان خودروهای هیبریدی با مشوق‌هایی مانند حذف مالیات بر ارزش افزوده یا یارانه خرید حمایت کند، زیرا اختلاف قیمت این خودروها با نمونه‌های بنزینی بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار است.

استقبال از موضع رییس‌جمهور

پیرمحمدی در پایان گفت: این‌که رییس‌جمهور موضوع کاهش مصرف سوخت را به‌صورت صریح مطرح کردند، کاملا درست و استراتژیک است. ما از این موضع استقبال کردیم و کاملا آماده همکاری هستیم؛ به شرط آن‌که وظایف حاکمیت نیز هم‌زمان اجرا شود تا بتوانیم با هم مصرف سوخت کشور را کنترل کرده و دوباره به صادرکننده بنزین تبدیل شویم./اقتصاد خودرو

ارسال نظرات