به گزارش اقتصاد معاصر؛ مجتبی یوسفی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اهمیت لجستیک در اقتصاد کشور اظهار کرد: سهم قابلتوجهی از تولید ناخالص داخلی به حوزه وزارت راه و شهرسازی بهویژه بخش لجستیک اختصاص دارد.
وی با اشاره به موضوع کریدورهای ترانزیتی افزود: کریدورهای کوتاهمسیر و جذاب از بین نمیروند و در شرایط رقابت انرژی، کشوری که مسیر کوتاهتر و کمهزینهتری برای حمل بار و مسافر داشته باشد، مزیت دارد؛ این ظرفیت تحریمپذیر نیست، به شرط آنکه سهم کشور بهدرستی اخذ شود.
وی با اشاره به ماده 57 برنامه هفتم توسعه افزود: سند ملی گذر برای جلوگیری از تداخل وظایف دستگاهها تصویب شده، اما همچنان در حوزههایی مانند بنادر و مرزها تعدد مراکز تصمیمگیری وجود دارد؛ بهطوریکه در بخش دریا بیش از 17 نهاد تصمیمگیر فعال هستند.
یوسفی با بیان اینکه نبود مدیریت واحد باعث افزایش ماندگاری کالا در مرزها شده است، گفت: این وضعیت رتبه ایران در شاخص بینالمللی لجستیک را از 67 به 123 کاهش داده؛ در حالی که ترخیص کالا در برخی کشورهای همسایه حدود 6 ساعت زمان میبرد، این فرآیند در ایران به حدود 140 ساعت میرسد.
وی درباره پروژه راهآهن شلمچه–بصره گفت: با پیگیریهای انجامشده، این پروژه در حال اجراست و پل مسیر شلمچه–بصره تا اربعین تکمیل خواهد شد.
نماینده مردم اهواز در مجلس با انتقاد از نبود پنجره واحد در مرز شلمچه گفت: نبود این سازوکار موجب تأخیر در صادرات و واردات شده و فعالان اقتصادی با بخشنامههای متعدد دستگاههای مختلف مواجهاند.
یوسفی همچنین به نوسازی ناوگان حملونقل اشاره کرد و گفت: کاهش مصرف انرژی بدون نوسازی ناوگان امکانپذیر نیست؛ قیمت بالای ناوگان، نبود بازگشت سرمایه مشخص و تأخیر در پرداخت مشوقهای صرفهجویی انرژی از موانع اصلی این بخش است.
وی با تأکید بر ضرورت فعال شدن ستاد ملی گذر تصریح کرد: استقرار مدیریت واحد در مرزها و پایانهها میتواند تعارض منافع دستگاهها را کاهش داده و مشکلات موجود در تجارت مرزی را برطرف کند./تسنیم